Jump to content

Gjentatte havari på sirkulasjonspumpe KAD 300


Jakob T

Recommended Posts

Da sirkulasonspumpene på begge motorene måtte byttes,skulle vel alt være greit, men den gang ei.

Den eine pumpa fikk akselbrudd før det var gått ett år. I går fikk neste samme brudd,antar den er ca 3 til 4 år gammel. reimene er stramma i riktig rekkefølge med riktig moment. 

Er det andre som har hatt samme problem.Ser nesten ut som ein bør ha pumpe som reservdel ombord. 

Link to post

Strammehjulene,og reimer er bytta.Reimene er montert i riktig rekkefølge, spent med angitt moment. Skulle anta at det er fleire som har opplevd dette,da da importøren er tom for pumper. 

Ser det er forskjell på pumpene, så det er nok kommen ei bedre utgave

Fikk pumpa av Bjordal og Madsen i Bergen levert over natten til Mandal. Super service 

 

 

Link to post
Jakob T skrev 10 minutter siden:

Strammehjulene,og reimer er bytta.Reimene er montert i riktig rekkefølge, spent med angitt moment. Skulle anta at det er fleire som har opplevd dette,da da importøren er tom for pumper. 

Ser det er forskjell på pumpene, så det er nok kommen ei bedre utgave

Fikk pumpa av Bjordal og Madsen i Bergen levert over natten til Mandal. Super service 

 

 

Disse pumpene er jo ikke akkurat billige... Dette hørtes veldig merkelig ut.

 

Link to post
  • 11 måneder senere...
Jakob T skrev On 30.7.2020 at 17.41:

Da sirkulasonspumpene på begge motorene måtte byttes,skulle vel alt være greit, men den gang ei.

Den eine pumpa fikk akselbrudd før det var gått ett år. I går fikk neste samme brudd,antar den er ca 3 til 4 år gammel. reimene er stramma i riktig rekkefølge med riktig moment. 

Er det andre som har hatt samme problem.Ser nesten ut som ein bør ha pumpe som reservdel ombord. 

Hei, skulle gjerne likt å vite hvordan dette akselbrukket utartet seg? Har selv en sirkulasjonpumpe med slark i lageret, og er redd for konsekvensene dersom lageret ryker. Er jo tre reimhjul festet på denne akselen, noe som betyr ganske mye vekt. Hvis dette flyr av i motorrumet kan det vel gjøre en del skade? Treffer det dørken i en helvetes fart kan den jo slå hull i båten...Men fristelsen er stor til å kjøre med det så ikke jeg bruker hele dagen på å karre meg til et verksted...

Link to post

Ved aksel brudd, gikk motoren varm. Har ir måler ombord, ved siste havari var temp på pumpa rundt 70,grader, og toppen 110.

Da dei første pumpene havarerte, var det som følge av slitte lager. Ved havariet rauk reimene. 

Går greit å skifte pumpene,tapp ned kjølevannet, så er det bare å skru få med gummistuss mellom pumpe og termostathus, denne kan være litt vrien å få på. 

Om pumpa ryker under fart, vil motoren gå varm, og reimene vil nok ryke. Har du 2 motorer går det jo å ta sjansen å følge ekstra godt med.

Har komplette pumper reimer å stramme hjul på lager ombord 😁😁

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...