Jump to content

Volvo penta d2-55. Lekkasje eksosmanifold.


Nikk

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en volvo penta d2-55 i seilbåten. På siste tur oppdaget jeg at jeg hadde en eksoslekkasje, og håpet at det enten var koblingen til eksosslangen eller i verste fall eksosbendet som var lekk. Men neida - det var selvsagt på manifold/varmeveksler siden problemet låg. Se vedlagt bilde. 

Det frister ikke mye å bruke 30-40k på en ny manifold/varmeveksler på en 17-18 år gammel motor, men på den annen side går motoren fortsatt fint og har ikke for mange timer. 

Er dette en støpejern type som noen har erfaring med å sveise?


De siste årene har det jo blitt utviklet mye gode kompositt produkter. Er det noen som har vært borti lignende problem, og vet om det finnes noe som kan støpes og som gjør at vi kan holde liv i denne motoren noen år til før den avgår med døden av “mer normal” alderdom? 


 

13BA130A-5AA4-4E8A-8EC6-CCA635F3C0F9.jpeg

Link to post
  • 3 uker senere...
Nikk skrev On 30.7.2020 at 19.58:

Hei.

 

Jeg har en volvo penta d2-55 i seilbåten. På siste tur oppdaget jeg at jeg hadde en eksoslekkasje, og håpet at det enten var koblingen til eksosslangen eller i verste fall eksosbendet som var lekk. Men neida - det var selvsagt på manifold/varmeveksler siden problemet låg. Se vedlagt bilde. 

Det frister ikke mye å bruke 30-40k på en ny manifold/varmeveksler på en 17-18 år gammel motor, men på den annen side går motoren fortsatt fint og har ikke for mange timer. 

Er dette en støpejern type som noen har erfaring med å sveise?


De siste årene har det jo blitt utviklet mye gode kompositt produkter. Er det noen som har vært borti lignende problem, og vet om det finnes noe som kan støpes og som gjør at vi kan holde liv i denne motoren noen år til før den avgår med døden av “mer normal” alderdom? 


 

13BA130A-5AA4-4E8A-8EC6-CCA635F3C0F9.jpeg

 

Link to post

Jeg endte opp med å få sveiset den hos Follo Produkter i Ås. De fakturerte 3 timer for jobben.

 

Original pakningen fra volvo penta mellom eksosbend og manifold er av rustfritt stål, vet ikke om det er den beste løsningen så jeg kjøpte heller en pakning fra parts4engines og la i tillegg en stripe silikon. 

 

Så langt ser det greit ut, og forhåpentligvis holder det noen  motortimer til.

 

 

 

Link to post

Komplett ny eksosmanifold med varmeveksler til min Yanmar 4JHE kostet meg rundt 30k. Ikke dårlig at slike deler fremdeles er å få kjøpt til en 34 år gammel motor.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

For de pengene hade jeg vurdert en egen tigsveis å sveise og bygge opp material og sen slipe det.

Brukt Tig-sveis av kjent merke med Ac og trefas

Veit de som sveiset 8-10mm innsugsflenser med enfas tig Ac på 200A så jeg tror det går med den her hvis du ikke finner noe bra brukt.

https://sveiseprodukter.no/produkt/sveiseapparater/tig-sveiseapparater-ac-dc/tig220p-acdc2#product-tabs1

Link to post
Almvik skrev 59 minutter siden:

For de pengene hade jeg vurdert en egen tigsveis å sveise og bygge opp material og sen slipe det.

Brukt Tig-sveis av kjent merke med Ac og trefas

Veit de som sveiset 8-10mm innsugsflenser med enfas tig Ac på 200A så jeg tror det går med den her hvis du ikke finner noe bra brukt.

https://sveiseprodukter.no/produkt/sveiseapparater/tig-sveiseapparater-ac-dc/tig220p-acdc2#product-tabs1

 

Nå er det vel få som har innsikt og trening til å kunne sveise. Verken jern eller alu.

Du må vel ha noe mer enn en sveisetrafo og 16 A stikk i veggen.

En del mennesker bor kanskje slik at sveising er en umulighet.

Dattern min som bor i femte etg på Grünerløkka kan ikke sveise alu. Tror ikke OBOS tillater sveiseverksted på kjøkkenet.

 

Link to post

En god mulighet å lære noe nytt for de som har muligheten og selvfølgelig plassen.

I dag kan det meste læres på nett, feks Youtube.

 

Det er ikke ofte verktøy betaler seg så fort som i dette tilfellet, men det er mange som ser god nytte og gledje av å kjøpe verktøy som en har liggende etter jobben er utført.

Å sen ha muligheten til å sveise rustfritt og alu i framtiden, det er ganske mye en kan gjøre med det på en båt..

 

 

 

Link to post

Du må i din vishet skjønne at det er ikke alle som får det til. Og skal en kjøpe verktøy for å gjøre en slik jobb, kreves det langt mer investering enn en sveis til 15 000 spenn. 

 

Selv har jeg verken kunnskap eller anledning til slikt arbeide.

 

Men akkurat nå gjør jeg noe annet som heller ikke alle får til, overhaling av bakstillingen på en BMW E91. Sparer masse penger. Verktøyet for å gjøre en slik jobb er ikke rare greiene. Mindre enn en sveis. OK, jeg må ha en presse som tar minst 20 tonn, men den låner jeg. Allikevel, det er ikke alle som kan gjøre en slik jobb. 

Link to post
Hulda skrev for 5 timer siden:

Pakning i rustfritt stål sammen med støpejern og aluminium, verre kan det ikke bli :-)

 

VP må jo veta betre. Kvifor gjer dei slikt? Det kan vel neppe vera annan grunn enn for å selja overprisa deler?

 

Eg håpar det ordnar seg for trådstartar.

 

Eg hadde undersøkt kva ein kan få for motoren som delemotor, eventuelt om det går an å få tak i ein delemotor med ok manifoil.

 

Ask

Link to post

Interessant verktøy Almvik lister her. Dersom en sveisereparasjon koster det samme som verktøyet, kan jo det motivere for å sette seg litt inn i dette. Om man har garasje eller lignende. Vet ikke så mye om dette, har kun en elektrodesveis selv. Men Almvik, er dette verktøyet uavhengig av gass? Synes administrasjonen rundt sveisegassflasker er for mye styr når man kun sveiser en gang i blant.

Link to post

Kan svare på det, i og med at jeg er sveiser. Men ikke noe bra på TIG. Har fagbrev med MIG.

Sveising av rene alu.plater går greit med Argon.

Sveising av det som denne tråden gjelder, da bør det brukes en blandgass av Argon og Helium, dypere innbrenning.

Sveising av ren AISI 304 tom 316, Argon ok.

Sveising av karbonstål, litt avhengig av innbrenning, men Argon blandet med CO2. 

På den utvidede listen er det vel rundt 15 forskjellige gasser/blandinger av disse i forskjellige mikser. Men man kommer som hobby langt med Argon/CO2. Og så er det dette med at noen liker mora, andre dattera. Det kan kveruleres i det uendelige.

Det er jo alt dette sveiseverkstedene, som tar på seg slike jobber som denne tråden gjelder, har i ryggmargen. Offshore hadde vi vel ikke mer enn en 3- til 4 forskjellige gasser/blandinger. 

Link to post

Nå ønsker du kanskje bare å kverulere, men jeg skal likevel svare deg en gang.

 

4 hours ago, Hulda said:

Du må i din vishet skjønne at det er ikke alle som får det til.

Det har jeg aldri påstått.

Synes det er et lite gjennomtenkt argument.

Har du tenkt å slutte med å gi folk råd hvis det er en sjanse for at ikke alle får det til?

 

4 hours ago, Hulda said:


 

Selv har jeg verken kunnskap eller anledning til slikt arbeide.

 

Ja vel?

 

4 hours ago, Hulda said:

 

Men akkurat nå gjør jeg noe annet som heller ikke alle får til, overhaling av bakstillingen på en BMW E91. Sparer masse penger. Verktøyet for å gjøre en slik jobb er ikke rare greiene. Mindre enn en sveis. OK, jeg må ha en presse som tar minst 20 tonn, men den låner jeg. Allikevel, det er ikke alle som kan gjøre en slik jobb. 

 

Nå handler denne tråden om eksosbend..

4 hours ago, Hulda said:

Og skal en kjøpe verktøy for å gjøre en slik jobb, kreves det langt mer investering enn en sveis til 15 000 spenn.  

 

Hva tenker du på utover normale verktøy?

Ideelt sett så freses annleggsflaten etter sveising, men aluminium er lett å bearbeide så kommer langt med noen gode filer. For å ta siste finish brukes slipepapir  på en plan overflate. 

En god slipemaskin å rense med for sveising. ideelt sett noe luftverktøy, men får mye gjort med filer eller/og vinkelsliper eller til og med en dremel.

 

Regulator og gass er ikke med i den pakken, men anbefalingen var å kjøpe brukt trefase apparat..

 

Jeg veit ikke om det stemmer, men trådstarter sier det koster 30-40000, kanskje er inkludert jobb med å skifte. 

Uansett hva du mener så får en mye verktøy for halvparten av det. 

Link to post

Hei

har hatt samme problem i et års tid. Nødreparasjoner i fjor sommer med kanel i kjølevannet holdt tett et år. Har brukt mange timer på å få sveiset og maskinert en annen veksler uten hell. Enda en forsøkt i ferien, men bare å gi opp. Ny fra Volvo. Har tre vekslerhus liggende hvis noen orker å plukke mer. 
tror levetiden på disse er ca 12-15 år. Sånn er det dessverre. Ræva løsning fra VP !!

 

tjorven

Link to post
  • 3 måneder senere...
Lars H. skrev On 19.8.2020 at 15.02:

Komplett ny eksosmanifold med varmeveksler til min Yanmar 4JHE kostet meg rundt 30k. Ikke dårlig at slike deler fremdeles er å få kjøpt til en 34 år gammel motor.

 

Er dette våteksos? Tenker at man kan få laget mye fint i rustfritt for 30k :)

 

Almvik skrev On 19.8.2020 at 15.31:

For de pengene hade jeg vurdert en egen tigsveis å sveise og bygge opp material og sen slipe det.

Brukt Tig-sveis av kjent merke med Ac og trefas

Veit de som sveiset 8-10mm innsugsflenser med enfas tig Ac på 200A så jeg tror det går med den her hvis du ikke finner noe bra brukt.

https://sveiseprodukter.no/produkt/sveiseapparater/tig-sveiseapparater-ac-dc/tig220p-acdc2#product-tabs1

 

Må bare få advare om at å sveise i gammelt støpejern eller støpealu er alt annet enn enkelt. Ofte enormt mye rart som kommer opp og ut når man begynner å varme på det. Legg til forurensninger fra eksos, så er det neimen ikke enkelt å få et godt resultat.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...