Nikk Startet 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2020 Hei. Jeg har en volvo penta d2-55 i seilbåten. På siste tur oppdaget jeg at jeg hadde en eksoslekkasje, og håpet at det enten var koblingen til eksosslangen eller i verste fall eksosbendet som var lekk. Men neida - det var selvsagt på manifold/varmeveksler siden problemet låg. Se vedlagt bilde. Det frister ikke mye å bruke 30-40k på en ny manifold/varmeveksler på en 17-18 år gammel motor, men på den annen side går motoren fortsatt fint og har ikke for mange timer. Er dette en støpejern type som noen har erfaring med å sveise? De siste årene har det jo blitt utviklet mye gode kompositt produkter. Er det noen som har vært borti lignende problem, og vet om det finnes noe som kan støpes og som gjør at vi kan holde liv i denne motoren noen år til før den avgår med døden av “mer normal” alderdom? Sitér dette innlegget Link to post
Farsan Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Nikk skrev On 30.7.2020 at 19.58: Hei. Jeg har en volvo penta d2-55 i seilbåten. På siste tur oppdaget jeg at jeg hadde en eksoslekkasje, og håpet at det enten var koblingen til eksosslangen eller i verste fall eksosbendet som var lekk. Men neida - det var selvsagt på manifold/varmeveksler siden problemet låg. Se vedlagt bilde. Det frister ikke mye å bruke 30-40k på en ny manifold/varmeveksler på en 17-18 år gammel motor, men på den annen side går motoren fortsatt fint og har ikke for mange timer. Er dette en støpejern type som noen har erfaring med å sveise? De siste årene har det jo blitt utviklet mye gode kompositt produkter. Er det noen som har vært borti lignende problem, og vet om det finnes noe som kan støpes og som gjør at vi kan holde liv i denne motoren noen år til før den avgår med døden av “mer normal” alderdom? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Hei! Manifolden er av aluminium. Jeg hadde også lekkasje i min D2-55c. Vil anbefale Grenland Radiator og Sveis. Hos meg renset/syrevasket de hus og innsats. Sveiset på nytt gods, nye pakninger og ny tokomponent maling. De trykktestet og ga 2 års garanti. Ble som ny, som de sa. Kr 16900.- inkl frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Ikke ueffen pris, det er mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Den feilen er dessverre en gjenganger på D2-55. Har selv hatt denne feilen, og hørt om flere andre med samme feilen. Synest tilbudet til Grenland Radiator og sveis hørtes ut som en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 19.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Jeg endte opp med å få sveiset den hos Follo Produkter i Ås. De fakturerte 3 timer for jobben. Original pakningen fra volvo penta mellom eksosbend og manifold er av rustfritt stål, vet ikke om det er den beste løsningen så jeg kjøpte heller en pakning fra parts4engines og la i tillegg en stripe silikon. Så langt ser det greit ut, og forhåpentligvis holder det noen motortimer til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Pakning i rustfritt stål sammen med støpejern og aluminium, verre kan det ikke bli :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Koster det virkelig 30-40 000 for et varmevekslerhus? Måtte bytte selv på en MD2030 i år, huset kostet 12400. Syntes det var dyrt nok. Synes vel heller ikke 16900 i repkostnader/sveis er billig. Maling og pakninger kan man vel fikse selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Komplett ny eksosmanifold med varmeveksler til min Yanmar 4JHE kostet meg rundt 30k. Ikke dårlig at slike deler fremdeles er å få kjøpt til en 34 år gammel motor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lucky Strike Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Komplett inkluderer kanskje mer enn huset? I min Volvo er det en varmevekslerenhet av messingrør som er ganske dyr. Behøvde ikke bytte den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Ja, komplett med innmat og det hele, pluss en haug slanger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Almvik Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 For de pengene hade jeg vurdert en egen tigsveis å sveise og bygge opp material og sen slipe det. Brukt Tig-sveis av kjent merke med Ac og trefas Veit de som sveiset 8-10mm innsugsflenser med enfas tig Ac på 200A så jeg tror det går med den her hvis du ikke finner noe bra brukt. https://sveiseprodukter.no/produkt/sveiseapparater/tig-sveiseapparater-ac-dc/tig220p-acdc2#product-tabs1 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Almvik skrev 59 minutter siden: For de pengene hade jeg vurdert en egen tigsveis å sveise og bygge opp material og sen slipe det. Brukt Tig-sveis av kjent merke med Ac og trefas Veit de som sveiset 8-10mm innsugsflenser med enfas tig Ac på 200A så jeg tror det går med den her hvis du ikke finner noe bra brukt. https://sveiseprodukter.no/produkt/sveiseapparater/tig-sveiseapparater-ac-dc/tig220p-acdc2#product-tabs1 Nå er det vel få som har innsikt og trening til å kunne sveise. Verken jern eller alu. Du må vel ha noe mer enn en sveisetrafo og 16 A stikk i veggen. En del mennesker bor kanskje slik at sveising er en umulighet. Dattern min som bor i femte etg på Grünerløkka kan ikke sveise alu. Tror ikke OBOS tillater sveiseverksted på kjøkkenet. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 En god mulighet å lære noe nytt for de som har muligheten og selvfølgelig plassen. I dag kan det meste læres på nett, feks Youtube. Det er ikke ofte verktøy betaler seg så fort som i dette tilfellet, men det er mange som ser god nytte og gledje av å kjøpe verktøy som en har liggende etter jobben er utført. Å sen ha muligheten til å sveise rustfritt og alu i framtiden, det er ganske mye en kan gjøre med det på en båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Du må i din vishet skjønne at det er ikke alle som får det til. Og skal en kjøpe verktøy for å gjøre en slik jobb, kreves det langt mer investering enn en sveis til 15 000 spenn. Selv har jeg verken kunnskap eller anledning til slikt arbeide. Men akkurat nå gjør jeg noe annet som heller ikke alle får til, overhaling av bakstillingen på en BMW E91. Sparer masse penger. Verktøyet for å gjøre en slik jobb er ikke rare greiene. Mindre enn en sveis. OK, jeg må ha en presse som tar minst 20 tonn, men den låner jeg. Allikevel, det er ikke alle som kan gjøre en slik jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Hulda skrev for 5 timer siden: Pakning i rustfritt stål sammen med støpejern og aluminium, verre kan det ikke bli :-) VP må jo veta betre. Kvifor gjer dei slikt? Det kan vel neppe vera annan grunn enn for å selja overprisa deler? Eg håpar det ordnar seg for trådstartar. Eg hadde undersøkt kva ein kan få for motoren som delemotor, eventuelt om det går an å få tak i ein delemotor med ok manifoil. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Interessant verktøy Almvik lister her. Dersom en sveisereparasjon koster det samme som verktøyet, kan jo det motivere for å sette seg litt inn i dette. Om man har garasje eller lignende. Vet ikke så mye om dette, har kun en elektrodesveis selv. Men Almvik, er dette verktøyet uavhengig av gass? Synes administrasjonen rundt sveisegassflasker er for mye styr når man kun sveiser en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Kan svare på det, i og med at jeg er sveiser. Men ikke noe bra på TIG. Har fagbrev med MIG. Sveising av rene alu.plater går greit med Argon. Sveising av det som denne tråden gjelder, da bør det brukes en blandgass av Argon og Helium, dypere innbrenning. Sveising av ren AISI 304 tom 316, Argon ok. Sveising av karbonstål, litt avhengig av innbrenning, men Argon blandet med CO2. På den utvidede listen er det vel rundt 15 forskjellige gasser/blandinger av disse i forskjellige mikser. Men man kommer som hobby langt med Argon/CO2. Og så er det dette med at noen liker mora, andre dattera. Det kan kveruleres i det uendelige. Det er jo alt dette sveiseverkstedene, som tar på seg slike jobber som denne tråden gjelder, har i ryggmargen. Offshore hadde vi vel ikke mer enn en 3- til 4 forskjellige gasser/blandinger. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Er TIG uavhengig av gass? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Lucky Strike skrev 49 minutter siden: Er TIG uavhengig av gass? Nei, TIG og MIG er avhengig av gass. Det er hva jeg svarte på over. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Nå ønsker du kanskje bare å kverulere, men jeg skal likevel svare deg en gang. 4 hours ago, Hulda said: Du må i din vishet skjønne at det er ikke alle som får det til. Det har jeg aldri påstått. Synes det er et lite gjennomtenkt argument. Har du tenkt å slutte med å gi folk råd hvis det er en sjanse for at ikke alle får det til? 4 hours ago, Hulda said: Selv har jeg verken kunnskap eller anledning til slikt arbeide. Ja vel? 4 hours ago, Hulda said: Men akkurat nå gjør jeg noe annet som heller ikke alle får til, overhaling av bakstillingen på en BMW E91. Sparer masse penger. Verktøyet for å gjøre en slik jobb er ikke rare greiene. Mindre enn en sveis. OK, jeg må ha en presse som tar minst 20 tonn, men den låner jeg. Allikevel, det er ikke alle som kan gjøre en slik jobb. Nå handler denne tråden om eksosbend.. 4 hours ago, Hulda said: Og skal en kjøpe verktøy for å gjøre en slik jobb, kreves det langt mer investering enn en sveis til 15 000 spenn. Hva tenker du på utover normale verktøy? Ideelt sett så freses annleggsflaten etter sveising, men aluminium er lett å bearbeide så kommer langt med noen gode filer. For å ta siste finish brukes slipepapir på en plan overflate. En god slipemaskin å rense med for sveising. ideelt sett noe luftverktøy, men får mye gjort med filer eller/og vinkelsliper eller til og med en dremel. Regulator og gass er ikke med i den pakken, men anbefalingen var å kjøpe brukt trefase apparat.. Jeg veit ikke om det stemmer, men trådstarter sier det koster 30-40000, kanskje er inkludert jobb med å skifte. Uansett hva du mener så får en mye verktøy for halvparten av det. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Hei har hatt samme problem i et års tid. Nødreparasjoner i fjor sommer med kanel i kjølevannet holdt tett et år. Har brukt mange timer på å få sveiset og maskinert en annen veksler uten hell. Enda en forsøkt i ferien, men bare å gi opp. Ny fra Volvo. Har tre vekslerhus liggende hvis noen orker å plukke mer. tror levetiden på disse er ca 12-15 år. Sånn er det dessverre. Ræva løsning fra VP !! tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Tjorven III skrev for 3 timer siden: Har brukt mange timer på å få sveiset og maskinert en annen veksler uten hell. Enda en forsøkt i ferien, men bare å gi opp. Hvorfor gikk det ikke bra? Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 De var tæret både på eksossiden og på vekslersiden. Kom ikke til å sveise på eksos. Etter å ha forsøkt tre ganger gav iallefall jeg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Lars H. skrev On 19.8.2020 at 15.02: Komplett ny eksosmanifold med varmeveksler til min Yanmar 4JHE kostet meg rundt 30k. Ikke dårlig at slike deler fremdeles er å få kjøpt til en 34 år gammel motor. Er dette våteksos? Tenker at man kan få laget mye fint i rustfritt for 30k :) Almvik skrev On 19.8.2020 at 15.31: For de pengene hade jeg vurdert en egen tigsveis å sveise og bygge opp material og sen slipe det. Brukt Tig-sveis av kjent merke med Ac og trefas Veit de som sveiset 8-10mm innsugsflenser med enfas tig Ac på 200A så jeg tror det går med den her hvis du ikke finner noe bra brukt. https://sveiseprodukter.no/produkt/sveiseapparater/tig-sveiseapparater-ac-dc/tig220p-acdc2#product-tabs1 Må bare få advare om at å sveise i gammelt støpejern eller støpealu er alt annet enn enkelt. Ofte enormt mye rart som kommer opp og ut når man begynner å varme på det. Legg til forurensninger fra eksos, så er det neimen ikke enkelt å få et godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.