Hulda
Da har jeg tittet litt på fotografiene i litt større oppløsning. Og det er noen greier der.
Bilde Propell a:
Aktre propellen er merket med en hvit pil. For meg ser dette ut som en sprekk/bruddanvisning. Den blå ringen viser like mye 'utslett' på den forre propellen som den aktre. Dette er kobberoksid, vil jeg tro.
Propell b:
Her er en gammel skade som har blitt slipt ut og malt over. Enda en bruddanvisning. Dessuten, mye oksider på overflaten.
Propell c:
Bildet viser propellere i 'prestine condition', med hovedanode, den som er i første rekke til å beskytte propellene, har delvis sort maling på overflaten.
Dette får meg til å tro at alt det vi ser av kavitasjon/tæring, muligens ikke kun er to måneder gammelt.
Dette er naturligvis kun det jeg kan se på bildene. Noe annet er det å kunne holde propellsettet i hånden og kunne studere det. Fremdeles synes jeg det er underlig at så mye galt kan skje på to måneder. Det er klart en elektrisk komponent her. Eller som jeg skrev lenger opp 'kombinasjon av årsaker'. Jeg har i hvert fall ikke noen gang sett et propellsett som har tatt kvelden på to måneder. Men unntak av den ene gangen, der store deler av undervannsdrevet også var borte.
Mitt råd til trådstarter: Bytt propellsettet, for en vinge kan ryke av, om jeg har rett. Bytt anodene, begge to. Sørg for at begge anodene har god elektrisk kontakt. Ikke mal anoder. Dropp landstrøm, inntil du har sjekket at den er OK . Slå av all strøm når du ikke er i båten. Batteriene om bord kan også lage slike skader. Snakk med selger. Ikke tro på alt du leser i Wikipedia. Til og med Hulda har blitt invitert til å skrive der, synes ikke jeg kan nok.