
Knallipadden
enslagsgjest skrev 21 minutter siden:Hvis det er nødvendig burde det ofte være "no-wake zone" i tillegg til 5 knops grense.
Hvis man ser på en av mange lokale forskrifter i forhold til fartsgrenser på sjøen. Her fra Haugesund.
SitatFormålet med forskriften er å regulere hastigheten i enkelte områder, for på denne måten redusere risikoen for sammenstøt, grunnstøting samt skader som følge av kjølvannsbølger.
Fartsgrensen er dermed også med tanke på skader fra bølger. 5 knop er maks tillatt hastighet. Det betyr ikke at man må kjøre i 5 knop. Dersom man lager store bølger i 5 knop må man slå ned hastigheten litt. Selv må jeg ligger i 4-4,5 knop for å lage minst mulig bølger.
Kystverket anbefaler også 5 knop fartsgrense opp til 500 meter fra land i enkelte områder.
SitatFor det som kalles skjermede innaskjærsmiljøer for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring anbefaler Kystverket en lokal fartsbegrensning på 5 knop inntil en avstand fra land på fra 100 meter opp til 500 meter.
Fritidsbåter skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier (jf. småbåtloven). Dersom fartsbegrensinger som gjelder ikke overholdes, gir det større sannsynlighet for at slik fare oppstår.