Lazyjack Startet 2.August.2020 Link til dette innlegget Startet 2.August.2020 Jeg har et problem med ladealarm som kommer og går. Motor lader som den skal så jeg mistenker feil på EVC-systemet, fortrinnsvis i panelet som er av typen vist på bildet. Det gir akustisk alarm og jeg får opp batterisymbol i displayet som sitter i turtellerklokka. Nytt panel koster noen tusen så jeg skulle gjerne visst sikkert om det er der problemet ligger. Noen som vet om det finnes noen måte å verifisere om feilen ligger i panelet eller evt. i EVC-boksen som sitter på motor? Tror kommunikasjonen foregår på en buss-løsning mellom EVC boks på motor og EVC panelet så det er kanskje ikke så lett å finne ut Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 EVC panelet gir alarm både ved over og underspenning. Så sjekk ladespenningen når dette skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Jeg har tre instrumenter ombord som viser batterispenningen, alle tre viser 14,3-14,4 når alarmen piper. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Måler disse tre instrumentene spenning på samme sted som EVC måler spenning? Jeg ville forsikret meg om at det ikke er noe tull med ladeopplegget før jeg hadde begynt å bytte komponenter på EVC-systemet. Kan du beskrive ladeopplegget ditt, antall banker, ladeskille, solcelle osv? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Ladeopplegg: 300 W solceller med regulator som også viser batterispenning 110 A generator/dynamo med intern regulator og senseledning til forbruksbatteri (regner jeg med) Skilledioder 70 Ah start og 300 Ah forbruksbatterier Landstrømslader som også viser batterispenning Bavaria kontrollpanel som viser batteri spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Viser voltmeterne spenning både på start og forbruk? Har du målt spenning over batteripolene på begge bankene samtidig som EVC gir alarm? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Brigg skrev for 9 timer siden: Viser voltmeterne spenning både på start og forbruk? Har du målt spenning over batteripolene på begge bankene samtidig som EVC gir alarm? Kommer tilbake med mer info når jeg får sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Da har jeg målt batterispenning når alarmen går. 13,4 på startbatteri og 14,4 på forbruk. En annen interessant observasjon er at alarmen forsvinner om jeg kjører en elektrisk vinsj som går på forbruksbatterieene et par sekunder. Etter dette tar det en god del tid før alarmen piper igjen. Jeg har dog ikke sjekket om bruken av vinsjen påvirker batterispenning en men antar at den gjør det. Uansett burde vel ikke ladealarmen slå ut på batterispenning på 14,4 V, det er jo en ideell ladedpenning for et AGM-batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Jeg ville rettet oppmerksomheten mot startbatteriet. Jeg antar at motorstyringen/ EVC måler spenning på startbatteriet. Hvorfor er spenning bare 13,4 på startbatteriet når motoren går? Med EVC er det ikke «gammeldags» ladelampe, men systemet måler spenning og gir ladealarm når spenning kommet under et definert settpunkt. Det kan hende at 13,4 er under dette settpunktet fordi spenningen bør være høyere når dynamoen lader. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 (redigert) Takk for innspill @Brigg, setter stor pris på det. Enig at det burde være likt. Får sjekke skillediode og evt. batteriets tilstand. Motoren starter fint men vet at startbatteriet er en del år. Pussig at alarmen forsvinner når jeg kjører vinsj som går på forbruksbatterier..... Redigert 11.August.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Lazyjack skrev 1 time siden: Pussig at alarmen forsvinner når jeg kjører vinsj som går på forbruksbatterier..... Ren spekulasjon, men kanskje fordi dynamoen peiser på med litt mere for å kompensere for spenningsfallet og dette gjør at spenning på startbatteri øker litt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.