Jump to content

Hvordan feilsøke Volvo Penta EVC panel - Motor D2-40

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har et problem med ladealarm som kommer og går. Motor lader som den skal så jeg mistenker feil på EVC-systemet, fortrinnsvis i panelet som er av typen vist på bildet. Det gir akustisk alarm og jeg får opp batterisymbol i displayet som sitter i turtellerklokka. Nytt panel koster noen tusen så jeg skulle gjerne visst sikkert om det er der problemet ligger.

Noen som vet om det finnes noen måte å verifisere om feilen ligger i panelet eller evt. i EVC-boksen som sitter på motor? Tror kommunikasjonen foregår på en buss-løsning mellom EVC boks på motor og EVC panelet så det er kanskje ikke så lett å finne ut :confused:

Panel.jpg

Måler disse tre instrumentene spenning på samme sted som EVC måler spenning?

Jeg ville forsikret meg om at det ikke er noe tull med ladeopplegget før jeg hadde begynt å bytte komponenter på EVC-systemet. Kan du beskrive ladeopplegget ditt, antall banker, ladeskille, solcelle osv?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ladeopplegg:

300 W solceller med regulator som også viser batterispenning

110 A generator/dynamo med intern regulator og senseledning til forbruksbatteri (regner jeg med) 

Skilledioder

70 Ah start og 300 Ah forbruksbatterier

Landstrømslader som også viser batterispenning

Bavaria kontrollpanel som viser batteri spenning. 

Da har jeg målt batterispenning når alarmen går. 13,4 på startbatteri og 14,4 på forbruk.

En annen interessant observasjon er at alarmen forsvinner om jeg kjører en elektrisk vinsj som går på forbruksbatterieene et par sekunder. Etter dette tar det en god del tid før alarmen piper igjen. Jeg har dog ikke sjekket om bruken av vinsjen påvirker batterispenning en men antar at den gjør det. 

Uansett burde vel ikke ladealarmen slå ut på batterispenning på 14,4 V, det er jo en ideell ladedpenning for et AGM-batteri. 

Jeg ville rettet oppmerksomheten mot startbatteriet. Jeg antar at motorstyringen/ EVC måler spenning på startbatteriet. 

Hvorfor er spenning bare 13,4 på startbatteriet når motoren går?  Med EVC er det ikke «gammeldags» ladelampe, men systemet måler spenning og gir ladealarm når spenning kommet under et definert settpunkt. Det kan hende at 13,4 er under dette settpunktet fordi spenningen bør være høyere når dynamoen lader. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Lazyjack skrev 1 time siden:

Pussig at alarmen forsvinner når jeg kjører vinsj som går på forbruksbatterier..... 

Ren spekulasjon, men kanskje fordi dynamoen peiser på med litt mere for å kompensere for spenningsfallet og dette gjør at spenning på startbatteri øker litt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...