Jump to content

Propell valg hansvik 18 combi 40hk mercury 2014

Tmb123

Recommended Posts

• 2 år senere...

Gammel tråd men likefullt aktuelt for mange med Hansvik 18 kombi og Yamaha 50hk, kompisen har en slik, propellen er std 11 5/8×11, han har hatt båten noen år å har aldrig fått den over 4900rpm/18kn.

Har lett etter propell i norge uten å finne noen som er mindre/rett.

Tok i dag derfor en kalkulert risiko, jeg lagde en veldig enkel mal, brukte kun logisk/praktisk sans og ett skyvlær, kompisen kappet etter merkene med vinkelsliper og en pussekloss til slutt.

Endte ilpt av 3 kappinger, 3 test turer 2tim senere opp med en 100% vibrasjonsfri propell som gjorde att båten ble mye kvikkere, kom seg raskere ut av vannet/bedre aks, +500rpm og 3,5kn høyere toppfart (3.5kn er i dette tilfelle gansje mye i %)

Her bilde av den enkle malen og utstyret som ble brukt?

Noen ser vel ut fra malen hvor det ble kappet.

MEN, eieren syntes det ble som en ny båt å vil ikke kjøpe propell lenger....selv om det muligens finnes noe der ute som er velegnet.

Kommer med ett bilde av propellen når den er lakkert.

Dette er noe alle kan gjøre om de er litt nøye med kappingen.

(notatene på malen er før siste kappet som tok den opp til 5400rpm og opp 3kn+), tror vi kunne tatt 2.5mm til å kommet enda høyere på rpm og fart men han var fornøyd med den slik den er nå.

20230712_163209.jpg.f0c47c1d74810b7fa5f82fe8d81f86a0.jpg

Har sett at ikke alle forhandlere er like flinke til å finne fram ting som er litt utafor normalen, var feks en i havna her som kjøpte en Dolmøy 23 med Yamaha F70, skulle være kjempegreier.   Men propellen som var levert med passa nok best til en 17 foter så det var begredelige greier.  Og selv om yamaha katalogene er fulle av propeller med både høy og lav stignign så klarte de ikke å finne noe egnet.    Mannen endte opp med å bytte til Suzuki DF140 (den kom sikkert med std propell som passa sånn noenlunde :giggle:

Men uansett, denne her burde gi bra skyv på en sånn båt:
https://batbua.no/produkt/y40-propell-yamaha-12-1-4-x-9/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Her slik propellen ble, skal nå bare mattes ned å lakkeres, ser jo veldig spesielt ut men fungerer faktisk så bra att jeg også skal prøve den på min Pioner Multi før den settes på Hansvik'n igjen, tok heldigvis vare på malen jeg lagde:smiley:den som intet våger....

Min Yamaha 50hk inj har også 11 5/8×11 propell, etter att reduksjonsplaten i innsuget ble tatt ut økte den med noen 100rpm å endte opp på 5500rpm/25kn, skal nå prøve denne propellen å se om jeg havner rett under rpm sperre og får litt mer fart, om det ender opp slik så får jeg samtidig fordelen med lavere tomgangsfart når line/garn settes.

20230712_213329.jpg

• 2 uker senere...

Oppdatering, da er propellen finjustert, "oppkvesst" å lakkert, ble en kjempesuksess på Hansvik 18 Kombi'n med Yamaha F50hk forgasser motor, etter finpuss å oppkvessing av blad endte den lett på 21.5kn begge veier, ser noen ganger 22 tallet, dvs ikke test med strømmen og vinden, økte altså fra 18kn til 21.5kn.

Den går 101% fint på alle måter, båteier vil ikke ! bytte den ut.

Vakker er vel propellen ikke men gjør en veldig god jobb, tror vel ikke det er mer fart å hente ut av den båten med en 50hk.

PS...fungerte ikke på Pioner'n.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...