Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig. Da har man jo å gjøre med stømverdier som typisk er 10-20 ganger mer enn det som er anbefalt å jobbe med for "ikke fagmann".

 

Kobler man der i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eksempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Ser at Biltema faktisk anbefaler fra 6 til 16 kvadrat, 4 meter kabel gir 6 kvadrat og 12 m gir 16 kvadrat kabel. Dette har jo ikke direkte med sikkerhet å gjøre, det har å gjøre med hva som kreves for at toalettet skal kverne avfallet godt nok, dvs at man unngår for stort spenningsfall i kabelen.

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig. Da har man jo å gjøre med stømverdier som typisk er 10-20 ganger mer enn det som er anbefalt å jobbe med for "ikke fagmann".

 

Kobler man der i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eksempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Biltema anbefaler faktisk fra 6 til 16 kvadrat, 4 meter kabel gir 6 kvadrat og 12 m gir 16 kvadrat kabel. Dette har jo ikke direkte med sikkerhet å gjøre, det har å gjøre med hva som kreves for at toalettet skal kverne avfallet godt nok, dvs at man unngår for stort spenningsfall i kabelen.

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig. Da har man jo å gjøre med stømverdier som typisk er 10-20 ganger mer enn det som er anbefalt å jobbe med for "ikke fagmann".

 

Kobler man der i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eksempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Hva bør være riktig kabeldimmensjon? 1.5 kvadrat eller 2.5 kvadrat kobber? (Det kommer jo også ann på kabellengden, men i en båt så er jo kabelstrekkene vanligvis ikke så lange.)

 

Rettelse: Biltema anbefaler faktisk fra 6 til 16 kvadrat, 4 meter kabel gir 6 kvadrat og 12 m gir 16 kvadrat. Dette har jo ikke direkte med sikkerhet å gjøre, det har å gjøre med hva som kreves for at toalettet skal kverne avfallet godt nok, dvs at man unngår for stort spenningsfall i kabelen.

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig. Da har man jo å gjøre med stømverdier som typisk er 10-20 ganger mer enn det som er anbefalt å jobbe med for "ikke fagmann".

 

Kobler man der i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eksempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Hva bør være riktig kabeldimmensjon? 1.5 kvadrat eller 2.5 kvadrat kobber? (Det kommer jo også ann på kabellengden, men i en båt så er jo kabelstrekkene vanligvis ikke så lange.)

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig. Da har man jo å gjøre med stømverdier som typisk er 10-20 ganger mer enn det som er anbefalt å jobbe med for "ikke fagmann".

 

Kobler man der i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eksempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Hva bør være riktig kabeldimmensjon? 1.5 kvadrat eller 2.5 kvadrat kobber? 

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig.

 

Kobler man der i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eskempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Hva bør være riktig kabeldimmensjon? 1.5 kvadrat eller 2.5 kvadrat kobber? 

Arne2

Arne2

Problemstillingen er jo hvor stor effekt man får ved en kortslutning og kobler man for eksempel direkte til batteriet så har man jo den hele og fulle stømkapasitet til batteriet tilgjengelig.

 

Kobler man deri i mot til etter batteribryter og etter båtens sikringspanel, og etter en sikring på for eskempel 16 eller 20 ampere, da er man vel litt mer over mot "det trygge". Ser at denne modellen fra Biltema trekker 16 A dvs den er på ca 200 W:

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9931_man.pdf

 

Hva bør være riktig kabeldimmensjon? 1.5 kvadrat eller 2.5 kvadrat kobber? 



×
×
  • Create New...