Hulda
Nå skal vel ikke en som har bygget opptil flere båter mene at dette er en bagatell. Men min TMC sitter i fire skruer. Så er det vann inn, og prossesert føde og samme vann ut. Dass ist dass, for å si det på tysk. Så er det to ledninger inn, pluss og minus, som skal inn på den medfølgende bryteren. Som sannsynligvis er utstyrt med en 10 A sikring. Skal du legge opp 16 A ledninger, da skal du skite vanvittig tykk kabel. Hulda bruker 2,5 kvadrat ledning. Til sammen har vel Hulda 6 meter ledning frem og tilbake til strømskinner/koblingspunkter. Som har hver sin 30 A sikring. Derfra 10 kvadrat ledning bort til hovedstrømmen, kanskje totalt 8 meter og sikret med 50 A sikringer. Så har jeg det slik, at når jeg slår av motorstrømmen, er dassen død, spenningsløs. Grunnen er korrosjonshysteri hos meg.
Men bare konsentrer deg om de to første linjene. Resten er fyllekalk. Så kan du jo bruke dobbeltisolerte og fortinnede ledninger. Det gjør ikke jeg. Do-ledningene mine er fra Biltema. Og husk, 12 V er ikke særlig høy spenning. Men et vanlig bilbatteri kan levere 500 A i løpet av et lite pifff. Og det er veldig mye strøm. Inntakssikringene i huset mitt er 32 A, til sammenligning.