
Arne2
Ja det er jo dette med disse hundrevis av ampere som kan oppstå i forbindelse med en kortslutning i en 12V krets som mange ikke tenker på. Mange tenker som så at 12V den kan man berøre så den er ikke farlig og 230V den kan man ikke berøre, så den er farlig. Ved en kortslutning så kan det jo ofte gå mye mer strøm i 12V kretsen enn i 230V kretsen.
Jeg har selv opplevd branntilløp et par ganger i 12 V anlegg, og en gang i 230V anlegg.
I begge de to gamle båtene mine så var det koblet diverse kurser direkte opp til plusspolen til bateriet ,ved overtakelse, uten at det var koblet inn noen sikring. Det kunne selvfølgelig ha gitt en brann.
Det viktigste det er jo, at hvis man skal hente ut 12V elektrisk spenning til ett eller annet, enten det er en dass eller noe annet, så må kursen gå gjennom en riktig dimensjonert sikring, slik at man ikke får disse hundrevis av ampere ved kortslutning og kabler som smelter, røyk som velter ut, og hele det scenariet.
Og, ja å få noen som kan det godt til å kikke over og ta den siste oppkoblingen, det er ikke dumt.