Jump to content

Edit History

Almvik

Almvik

Heia @Arne2 !!:thumbsup: :clap: 

Kjempe på!!

 

Innleggene her styrker virkelig tesen at det finnes ikke noen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart  mangler fagkunnskapen. 

Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang......eller klart å få noe annet elektriske til å lyse, brumme eller bråke i en båt....

 

Noen her i tråden borde nesten bli anbefalt å heller mekke med elanlegget hjemme en å gjøre det i båten, det er tryggere  så lenge du tenker på berøringskydd ( kanskje ikke for de rundt deg, men for deg selv og ditt hus) og mindre krav til god kontaktpunkter med lavere strømstyrke..  (ikke gjør det, det var ironi)

 

 

En dårlig kontaktpunkt i et 12v anlegg medfører brandfare. ( les dårlige kabelksor, sukkerbiter, sov...)

Feil bruk av ledninger medfører brandfare (les feil dimention, feil isolering, feil type) 

Feilmonterte ledninger medfører brannfare over tid hvis de beveger på seg.

Ledninger uten strekkavlastning kan gjøre det samme.

 

Ledningens areal skal beregnes etter det spenningsfall som er akseptabelt til den aktuelle bruken. Det er forskjellig hva en kan tillate av spenningsfall. 

F.eks en ankervinsj skal ha så lite som mulig.

Kjøleskap også. 

På en eltoalett kan en kanskje tillate  litt større spenningsfall og varmgang i ledninger hvis en ikke er for hard i magen og trenger all tilgjengelig effekt.  Men tenk på det hvis pumpen har stoppet og står å trekker mye strøm om du har underdimensjonert i henhold til «råd» i denne tråden.

 

Ikke rart det blir dyrere og dyrere med båtforsikring...:headbang:

 

Almvik

Almvik

Heia @Arne2 !!!

Kjempe på!

Innleggene her styrker virkelig tesen at det finnes ikke noen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Tragisk å se holdningene og hvor bestemte noen båtfolk er, at 12v er det ingen fare med, til tross for at dere så åpenbart  mangler fagkunnskapen. 

Dere kan ikke dette for at dere har klart å få noen ekstralys til virke på en bil en gang...

eller klart å få noe annet elektriske til å virke i en båt.

 

Noen  her i tråden borde nesten bli anbefalt å heller mekke med elanlegget hjemme en å gjøre det i båten, det er tryggere og mindre krav til god kontaktpunkter med lavere strømstyrke..  (ikke gjør det, det var ironi)

 

 

En dårlig kontaktpunkt i et 12v anlegg medfører brandfare. ( les dårlige kabelksor, sukkerbiter, sov...)

Feil bruk av ledninger medfører brandfare (les feil dimention, feil isolering, feil type) 

Feilmonterte ledninger medfører brannfare over tid hvis de beveger på seg.

Ledninger uten strekkavlastning kan gjøre det samme.

 

Ledningens areal skal beregnes etter det spenningsfall som er akseptabelt til den aktuelle bruken. Det er forskjellig hva en kan tillate av spenningsfall. 

F.eks en ankervinsj skal ha så lite som mulig.

Kjøleskap også. 

På en eltoalett kan en kanskje tillate  litt større spenningsfall og varmgang i ledninger hvis en ikke er for hard i magen og trenger all tilgjengelig effekt.  Men tenk på det hvis pumpen har stoppet og står å trekker mye strøm om du har underdimensjonert i henhold til «råd» i denne tråden.

 

Ikke rart det blir dyrere og dyrere med båtforsikring...:headbang:

 



×
×
  • Create New...