
Sørlandet2
hakonrk skrev 1 time siden:
Hvor store marginer snakker vi om før det blir et problem, og ville jeg lett ha merket det (f.eks. pga. røyk eller at jeg ser skum på peilepinnen)? Jeg googlet litt før jeg fylte olje, og fant flere bileiere som var bekymret etter å ha hentet bilen etter service og oppdaget at det var over maks på pinnen. Visstnok var det vanlig at serviceverkstedene overfylte litt, og jeg tenkte derfor at oljefilmen som blir igjen etter tapping umulig kunne være nok til at veiva plasker i olje.
På en motor, så er det forskjellige maks, min merker på diverse ting, som olje-, temperatur og trykk, oljemengde, maks turtall, samt mange andre ting. Slik jeg oppfatter det, så er disse begrensningene satt av de som har konstruert motoren av forskjellige grunner.
Mest sannsynlig er det litt slingringsmonn på alle grenser, hvor mye kan jeg ikke si.
Jeg personlig velger å følge motorprodusenters begrensninger.
Hva du velger må du velge selv.
Enten fylle rett mengde olje, eller fortsette å søke på nett til du finner et svar som sier ikke det er så nøye.
Sitat