Jump to content

Fylle olje iht. peilepinnen eller manualen?

hakonrk

Recommended Posts

Jeg har en liten dieselmotor som i henhold til manualen skal ha 3.0 liter olje, men når jeg tapper ut den gamle oljen og fyller eksakt 3 liter ny olje, så er det ca. 5 mm over maks på peilepinnen. Jeg mener å huske jeg tappet ut litt et tidligere år, slik at nivået lå eksakt på maks på peilepinnen, men ved forrige oljeskift gadd jeg ikke styre med å finjustere nivået, og bare kjørte på med 3 liter, slik manualen anbefaler. Har ikke opplevd noen problemer, men kunne gjerne tenke meg å høre hva andre som er mer motorkyndige enn meg ville gjort i et slikt tilfelle. Jeg vet jeg tappet ut all gammel olje, for jeg kjørte motoren varm før jeg tappet − ca. 10 minutter på tomgang − og oljen rant som vann under tapping. Lot den stå og renne helt til det gikk flere sekunder mellom hver dråpe, så den bør ha vært rimelig tom før jeg fylte på ny olje.

PS: Motoren sitter i en liten Iseki-traktor, men problemet er vel generelt nok til at det er like relevant for båtmotorer så jeg våget meg til å poste her i båtforumet  hvor det er høy aktivitet og mange som kan mye mer om motor enn meg. :wink:

Det er veldig sjeldent en greier å tappe ut all olje ved oljeskift,. Så ved oljeskift er det alltid lurt å holde igjen noen desiliter, starte opp motoren,  sjekk oljen som anbefalt, så fylle opp til manufaktur anbefaling. 

Den oppgitte oljemengde er nok korrekt hvis du har hatt motoren i biter, og motoren er tørr. 

På enkelte motorer er det skadelig å kjøre med for mye olje. Det kan føre til høyere trykk i veivhuset, samt mulighet for at veiva plasker i oljebadet, som kan føre til at olja skummer. 

Vil nok tro Isekien er ganske hardfør, men er nok ingen fordel med for mye olje. 

57 minutes ago, Sørlandet2 said:

På enkelte motorer er det skadelig å kjøre med for mye olje. Det kan føre til høyere trykk i veivhuset, samt mulighet for at veiva plasker i oljebadet, som kan føre til at olja skummer. 

Vil nok tro Isekien er ganske hardfør, men er nok ingen fordel med for mye olje. 

Hvor store marginer snakker vi om før det blir et problem, og ville jeg lett ha merket det (f.eks. pga. røyk eller at jeg ser skum på peilepinnen)? Jeg googlet litt før jeg fylte olje, og fant flere bileiere som var bekymret etter å ha hentet bilen etter service og oppdaget at det var over maks på pinnen. Visstnok var det vanlig at serviceverkstedene overfylte litt, og jeg tenkte derfor at oljefilmen som blir igjen etter tapping umulig kunne være nok til at veiva plasker i olje.

43 minutes ago, Ruby said:

Skiftet du oljefilteret samtidig? Avhengig av hvordan filteret er montert vil det kanskje ikke dreneres når du skrur ut bunnpluggen. Det inneholder jo endel olje og 3 liter er gjerne inkludert volumet i filteret?

Ja, alltid nytt oljefilter i forbindelse med oljeskift. Tror ikke det var noe annet igjen i motoren enn en tynn film med olje.

22 minutes ago, Gullfisk said:

Og husk sånn generelt, at mellom min og maks merket(om det er 2 merker), er godkjent. Trenger ikke ligge på maks merket. 

Ja, det var slik jeg tenkte tidligere da jeg tappet ut for å komme ned til maksmerket. Dersom det var pinnen som viste feil, og at det i realiteten var noe under maks, så gjør jo ikke det noe heller. Grunnen til at jeg bare gikk rett på 3 liter siste gangen jeg fylte olje var at det er raskere enn å helle på litt etter litt, vente til det roer seg i bunnen, og sjekke pinnen.

hakonrk skrev 1 time siden:

Hvor store marginer snakker vi om før det blir et problem, og ville jeg lett ha merket det (f.eks. pga. røyk eller at jeg ser skum på peilepinnen)? Jeg googlet litt før jeg fylte olje, og fant flere bileiere som var bekymret etter å ha hentet bilen etter service og oppdaget at det var over maks på pinnen. Visstnok var det vanlig at serviceverkstedene overfylte litt, og jeg tenkte derfor at oljefilmen som blir igjen etter tapping umulig kunne være nok til at veiva plasker i olje.

På en motor, så er det forskjellige maks, min merker på diverse ting, som olje-, temperatur og trykk, oljemengde, maks turtall, samt mange andre ting. Slik jeg oppfatter det, så er disse begrensningene satt av de som har konstruert motoren av forskjellige grunner. 

Mest sannsynlig er det litt slingringsmonn på alle grenser, hvor mye kan jeg ikke si. 

Jeg personlig velger å følge motorprodusenters begrensninger. 

Hva du velger må du velge selv.

Enten fylle rett mengde olje, eller fortsette å søke på nett til du finner et svar som sier ikke det er så nøye.  

Sitat

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Neste gang du skal skifte olje og er i tvil:

1.  Fyll opp olje nøyaktig til peilepinnens maxmerke før du tapper av den gamle oljen.

2. Tapp oljen fra motoren og mål hvor mye du har fått ut.

Da ser du hvor mye ny olje du må fylle på for at oljenivået skal stemme med peilepinnens maxmerke.

Enkelt og greit. Dette er en engangsforeteelse, og du vet for ettertiden hva du har å forholde deg til.

Når deg gjelder spørsmålet om du skal forholde deg til peilepinnen eller instruksjonsboka når det gjelder oljemengde så er min oppfatning at peilepinnen er en del av motoren, og det er ikke tilfeldig hvor max og min. merket er satt på denne pinnen, det ville blitt for dumt.

1 hour ago, Jannmar said:

Når deg gjelder spørsmålet om du skal forholde deg til peilepinnen eller instruksjonsboka når det gjelder oljemengde så er min oppfatning at peilepinnen er en del av motoren, og det er ikke tilfeldig hvor max og min. merket er satt på denne pinnen, det ville blitt for dumt.

På flere engelskspråklige sider som dukket opp da jeg googlet (svar til de som lurte på hvorfor verkstedene ofte overfylte olje) var det flere som svarte at peilepinnene ofte ikke er 100% tilpasset motoren, og at disse ikke skulle ses på som noe presisjonsinstrument, men jeg noterer meg at her på baatplassen.no er det klar konsensus om at peilepinnen er fasiten. Takk for svar.

3 hours ago, Sørlandet2 said:

Hva du velger må du velge selv.

Enten fylle rett mengde olje, eller fortsette å søke på nett til du finner et svar som sier ikke det er så nøye.  

Spørsmålet var ikke om det var så nøye, men om du ville stole mer på peilepinnen enn manualen, når du vet at du har tappet motoren tom og manualens anbefalte oljemengde er over maks på pinnen.

Men er det slik at det i manualen står spesifikt at du SKAL fylle 3 liter olje etter ett oljebytte?

Alle manualer jeg har lest så står det som regel hvilke mengder med olje en kan forvente ved bytte både med og uten bytte av oljefilter. Men det står alltid at en skal fylle til maks på oljepinnen. Disse målene på oljen som står har alltid vert ca, å jeg har alltid betraktet dette som hvor mye olje som vil gå på en helt tørr motor. Altså hvor mye olje som skal være i systemet, ikke hvor mye en må fylle på. Har vel enda til gode å fylle nøyaktig like mye som det står oppgitt i manualene før jeg er på maks. 

4 hours ago, Mr_Stian said:

Men er det slik at det i manualen står spesifikt at du SKAL fylle 3 liter olje etter ett oljebytte?

Jeg tolker det slik. Rett under figuren som viser alle smørepunkter nummerert, står det en tabell som for hvert smørepunkt beskriver hva slags oljetype som skal fylles der og hvor mye som skal fylles. På punktene som ikke skal tappes først står det "etterfylles" (fyll til det renner over); på alle de andre punktene står det mengde i liter. Det er i alle fall veldig misvisende for brukeren om dette ikke er mengden man fyller ved service, siden dette står i avsnittet for periodisk service.

på de 2 nye 4T påhengerne jeg har hatt så står det klistremerke på toppen med "oil capacity" , og der gikk det på ca angitt mengde ved første påfylling.  Men går ikke samme mengden ved oljeskift. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

26 minutes ago, Faxen said:

Jeg forutsetter at det er original peilepinne?

Vet ikke, dette er en 30 år gammel traktor som har byttet eier flere ganger. Jeg kommer til å bruke pinnen ved neste oljeskift, siden alle her mener dette er best, men det har nå gått bra i år også (ingen ulyder eller synlig eksos), så akkurat i mitt tilfelle regner jeg med det går bra uansett om jeg følger pinnen eller manualen. Takk til alle som har deltatt i tråden, dette er nyttig informasjon også når jeg skal skifte olje på påhengsmotoren i høst. ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...