Jump to content

Er mulig med stor vannlekkasje fra baugpropell eller propellaksling, men bare under fart

Detroit

Recommended Posts

30 minutter etter at vi hadde gått fra havn starter baugpropellen av seg selv uten at jeg rører bryter på panelet. Jeg åpner luken til baugproppellen og ser ikke noe unormalt, men kobler fra strømmen og kjører videre. Diagnosen nå er elektrisk feil og jeg tenker at det kan fikses når vi kommer i havn igjen. En time senere har vi massiv vannlekkasje i båten og måtte få hjelp av redningskøyta og kystvakten. Båten ligger nå fortsatt på vannet og er tett når den ligger i ro. Vi finner ingen lekkasjer fra kjølevannssytemet på motoren, heller ikke når motoren går. Spørsmålet er om noen har erfart store vannlekkasjer fra baugpropell eller proppellaksling, men bare under fart?

Har ikke erfaring med vannlekk som du spør om, men kan synse litt. Du skriver ikke hva slags båt, men siden det står Furuholmen i signatur, antar jeg trebåt. Vil tro at det mellom skrog og tunnel kan komme mye vann om det er sprekk eller løs sammenføyning, da skroget vil bevege seg i fart. Men har vanskelig for å tro at dette ville være helt tett ved stilleligge etterpå. Pakkboks kan nok oppføre seg slik, spesiellt om tetninger begynner å bli dårlige, og kanskje litt skjev oppretting. Må vel prøvekjøre litt for å se da. 

Vi har hatt båten i 5 år og ikke opplevd noe lignende tidligere med den. Den er så tett det er mulig at en trebåt kan bli. Båten var på slipp i mai og så bra ut da. Men båten har ligget lenge i havn slik at treverket over vannlinjen kan ha tørket godt ut. Om da automatikken på lensepumpen ikke har slått ut er det vel en mulighet for at den har tatt inn del vann når vi gikk i litt tung motsjø og at dette ble en ond sirkel etterhvert som fribordet ble lavere?

Jeg har opplevd det samme med tresnekka Tora. Tett når den lå stille. Under fart senket hekken seg såpass at det flommet inn vann fra et en løs bordgang akter. Det er nå behørlig utbedret og båten er tett igjen.

På motorbåten Saowanee hadde jeg det samme med at baugpropellen startet av seg selv. Det viste seg å være pga fuktighet på kretskortet. Etter tørking og spraying ble det i orden igjen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette er også en grunn til å være forsiktig med å la trebåter ligge uten tilsyn. Dersom de tynges LITT ned av vann, eller særlig snø om vinteren, kan en tilsynelatende tett båt plutselig gå rett til bunns. Har selv sett det i boblehavna vår. Derfor tillates ingen trebåter der om vinteren lenger . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

OK, legge til en til, story:

Jeg hadde en gang i tiden en kompis som var skipper på 'H H Gran', det var en 60 fot sånn cirka, forskingsfartøy for NIVA. Båten var en Furuholmen og Scheen design bygget opprinnelig som lystbåt. Om bord var det varme i massevis, selv om sommeren var motorrommet varmet opp. Alt dette førte til at skroget, når båten ble liggende uvirksom en periode, tørket ut. Båten gikk ut til grensene mellom Norge/Sverige/Danmark på oppdrag. Dette var på tidlig 70-tallet. En av oppgavene skipperen hadde, var med jevne mellomrom og ta båten ut for et spinn, full fart. Og å spyle dekket med jevne mellomrom. Jeg ble bedt med ut en gang vi jobbet på en av båtene hans, original Collin Archer ved navn 'Venus'. Det var pent og rolig ut av havnebassenget ved Kongen, og så full rulle midtfjords innover i Bunnefjorden. De kunne ikke risikere en kuling ute i Skagerrak med en båt der vannet ville fosse inn. 

For øvrig en artig båt. På vei inn til Kongen, så vi en skøyte som hadde kjørt seg selv opp på Kavringen. Det lå en gjeng snekker og prøvde og dra skøyten av skjæret. Uten at noe rikket på seg. Skipper'n ba en av skøytene å dra bort med en trosse, og så holde seg vekk. Vi inn i styrhuset, tilfelle trossen skulle ryke. Skøyten kom av skjæret som en kork ut av en champisflaske, før motoren på 'H H Gran' egentlig var kommet opp i skikkelig jobbemodus.

Takk for alle innleggene og jeg har nå snakket med tre forskjellige trebåtbyggere og alle kan bekrefte det Hulda sier om tørke over vannlinjen. Så nå utbedrer vi de elektriske skadene, skifter nivåbryter til lensepumpen, monterer akkustisk signal på broen. Forøvrig kan jeg fortelle deg Hulda at båten vår er den som tidligerere het HH Gran og gikk i tjeneste for NIVA. 

Redigert av Detroit (see edit history)
Hulda skrev for 7 timer siden:

OK, legge til en til, story:

Jeg hadde en gang i tiden en kompis som var skipper på 'H H Gran', det var en 60 fot sånn cirka, forskingsfartøy for NIVA. Båten var en Furuholmen og Scheen design bygget opprinnelig som lystbåt. Om bord var det varme i massevis, selv om sommeren var motorrommet varmet opp. Alt dette førte til at skroget, når båten ble liggende uvirksom en periode, tørket ut. Båten gikk ut til grensene mellom Norge/Sverige/Danmark på oppdrag. Dette var på tidlig 70-tallet. En av oppgavene skipperen hadde, var med jevne mellomrom og ta båten ut for et spinn, full fart. Og å spyle dekket med jevne mellomrom. Jeg ble bedt med ut en gang vi jobbet på en av båtene hans, original Collin Archer ved navn 'Venus'. Det var pent og rolig ut av havnebassenget ved Kongen, og så full rulle midtfjords innover i Bunnefjorden. De kunne ikke risikere en kuling ute i Skagerrak med en båt der vannet ville fosse inn. 

For øvrig en artig båt. På vei inn til Kongen, så vi en skøyte som hadde kjørt seg selv opp på Kavringen. Det lå en gjeng snekker og prøvde og dra skøyten av skjæret. Uten at noe rikket på seg. Skipper'n ba en av skøytene å dra bort med en trosse, og så holde seg vekk. Vi inn i styrhuset, tilfelle trossen skulle ryke. Skøyten kom av skjæret som en kork ut av en champisflaske, før motoren på 'H H Gran' egentlig var kommet opp i skikkelig jobbemodus.

Takk for en hyggelig historie @Hulda.

Og hvis dette er samme båten, som trådstarter har.. Er jo dette et helt latterlig sammentreff ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...