Detroit Startet 4.August.2020 Link til dette innlegget Startet 4.August.2020 30 minutter etter at vi hadde gått fra havn starter baugpropellen av seg selv uten at jeg rører bryter på panelet. Jeg åpner luken til baugproppellen og ser ikke noe unormalt, men kobler fra strømmen og kjører videre. Diagnosen nå er elektrisk feil og jeg tenker at det kan fikses når vi kommer i havn igjen. En time senere har vi massiv vannlekkasje i båten og måtte få hjelp av redningskøyta og kystvakten. Båten ligger nå fortsatt på vannet og er tett når den ligger i ro. Vi finner ingen lekkasjer fra kjølevannssytemet på motoren, heller ikke når motoren går. Spørsmålet er om noen har erfart store vannlekkasjer fra baugpropell eller proppellaksling, men bare under fart? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Har ikke erfaring med vannlekk som du spør om, men kan synse litt. Du skriver ikke hva slags båt, men siden det står Furuholmen i signatur, antar jeg trebåt. Vil tro at det mellom skrog og tunnel kan komme mye vann om det er sprekk eller løs sammenføyning, da skroget vil bevege seg i fart. Men har vanskelig for å tro at dette ville være helt tett ved stilleligge etterpå. Pakkboks kan nok oppføre seg slik, spesiellt om tetninger begynner å bli dårlige, og kanskje litt skjev oppretting. Må vel prøvekjøre litt for å se da. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Hei takk for svar. Vedrørende baugproppelen er jeg ganske sikker på at eventuell lekkasje ikke er fra tunnel da det ville vært mer synlig. Dette er min første båt med strak aksling så jeg vet lite om dette, men er enig med deg i at jeg må få sjekket pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Er vannlekkasjen i motorrommet eller i baugthrusterrom? Du må nok teste ved å kjøre mens du sjekker begge stedene samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Og ja du har rett i at det er trebåt, en Furuholmen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Nå er historikken heller mager. At en trebåt lekker som en sil under fart, og er tett som en flaske når den ligger i to, er ikke uvanlig. Umiddelbare spørsmål er: Hvor lenge har du eid båten. Når ble den sjøsatt sist, og hvor lenge hadde den da ligget på land. Har det vært foretatt struktuelle arbeider på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Vi har hatt båten i 5 år og ikke opplevd noe lignende tidligere med den. Den er så tett det er mulig at en trebåt kan bli. Båten var på slipp i mai og så bra ut da. Men båten har ligget lenge i havn slik at treverket over vannlinjen kan ha tørket godt ut. Om da automatikken på lensepumpen ikke har slått ut er det vel en mulighet for at den har tatt inn del vann når vi gikk i litt tung motsjø og at dette ble en ond sirkel etterhvert som fribordet ble lavere? Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Og nei det har ikke vært utført noe strukturelt arbeid på den. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Jeg har opplevd det samme med tresnekka Tora. Tett når den lå stille. Under fart senket hekken seg såpass at det flommet inn vann fra et en løs bordgang akter. Det er nå behørlig utbedret og båten er tett igjen. På motorbåten Saowanee hadde jeg det samme med at baugpropellen startet av seg selv. Det viste seg å være pga fuktighet på kretskortet. Etter tørking og spraying ble det i orden igjen. Redigert 4.August.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Det var derfor jeg spurte som jeg gjorde. Trebåter kan lekke som en sil 5 cm over vannlinjen. Og det er helt normalt. Jeg har vært om bord i trebåter der vannet har stått inn som fontener hver gang baugen dukket ned i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Har også hørt om en treskøyte, som fikk hjelp etter motorhavari. Da var slepet hurtigere an det treskøyte selv ville klart og vannet fosset inn mellom de øvre bordgangene. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Dette er også en grunn til å være forsiktig med å la trebåter ligge uten tilsyn. Dersom de tynges LITT ned av vann, eller særlig snø om vinteren, kan en tilsynelatende tett båt plutselig gå rett til bunns. Har selv sett det i boblehavna vår. Derfor tillates ingen trebåter der om vinteren lenger . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 OK, legge til en til, story: Jeg hadde en gang i tiden en kompis som var skipper på 'H H Gran', det var en 60 fot sånn cirka, forskingsfartøy for NIVA. Båten var en Furuholmen og Scheen design bygget opprinnelig som lystbåt. Om bord var det varme i massevis, selv om sommeren var motorrommet varmet opp. Alt dette førte til at skroget, når båten ble liggende uvirksom en periode, tørket ut. Båten gikk ut til grensene mellom Norge/Sverige/Danmark på oppdrag. Dette var på tidlig 70-tallet. En av oppgavene skipperen hadde, var med jevne mellomrom og ta båten ut for et spinn, full fart. Og å spyle dekket med jevne mellomrom. Jeg ble bedt med ut en gang vi jobbet på en av båtene hans, original Collin Archer ved navn 'Venus'. Det var pent og rolig ut av havnebassenget ved Kongen, og så full rulle midtfjords innover i Bunnefjorden. De kunne ikke risikere en kuling ute i Skagerrak med en båt der vannet ville fosse inn. For øvrig en artig båt. På vei inn til Kongen, så vi en skøyte som hadde kjørt seg selv opp på Kavringen. Det lå en gjeng snekker og prøvde og dra skøyten av skjæret. Uten at noe rikket på seg. Skipper'n ba en av skøytene å dra bort med en trosse, og så holde seg vekk. Vi inn i styrhuset, tilfelle trossen skulle ryke. Skøyten kom av skjæret som en kork ut av en champisflaske, før motoren på 'H H Gran' egentlig var kommet opp i skikkelig jobbemodus. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Takk for alle innleggene og jeg har nå snakket med tre forskjellige trebåtbyggere og alle kan bekrefte det Hulda sier om tørke over vannlinjen. Så nå utbedrer vi de elektriske skadene, skifter nivåbryter til lensepumpen, monterer akkustisk signal på broen. Forøvrig kan jeg fortelle deg Hulda at båten vår er den som tidligerere het HH Gran og gikk i tjeneste for NIVA. Redigert 4.August.2020 av Detroit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Det ver f#2@ ikke dårlig! Hvilken båt! Da var jeg og kjørte båten din for 45 år siden. Redigert 4.August.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Så kult. Båten er i god stand forøvrig! Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Så kult. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Nå forventer vi etpar bilder av vidunderet.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Slangemannen Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Kanskje du har et bilde av båten å dele med oss? ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 mons skrev 4 minutter siden: Nå forventer vi etpar bilder av vidunderet.. Det er det minste vi kan forlange :-) Styrepos. og motorrom. Utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Her er en annen historie, dog noen år gammel: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Jnyx4/friele-ventet-forgjeves Faun ble forøvrig restaurert og er fortsatt et smykke. Redigert 4.August.2020 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Detroit Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Skal fikse noen bilder, men ikke med alt kaoset ombord nå. Må tørke tepper og klær m.m. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Hulda skrev for 7 timer siden: OK, legge til en til, story: Jeg hadde en gang i tiden en kompis som var skipper på 'H H Gran', det var en 60 fot sånn cirka, forskingsfartøy for NIVA. Båten var en Furuholmen og Scheen design bygget opprinnelig som lystbåt. Om bord var det varme i massevis, selv om sommeren var motorrommet varmet opp. Alt dette førte til at skroget, når båten ble liggende uvirksom en periode, tørket ut. Båten gikk ut til grensene mellom Norge/Sverige/Danmark på oppdrag. Dette var på tidlig 70-tallet. En av oppgavene skipperen hadde, var med jevne mellomrom og ta båten ut for et spinn, full fart. Og å spyle dekket med jevne mellomrom. Jeg ble bedt med ut en gang vi jobbet på en av båtene hans, original Collin Archer ved navn 'Venus'. Det var pent og rolig ut av havnebassenget ved Kongen, og så full rulle midtfjords innover i Bunnefjorden. De kunne ikke risikere en kuling ute i Skagerrak med en båt der vannet ville fosse inn. For øvrig en artig båt. På vei inn til Kongen, så vi en skøyte som hadde kjørt seg selv opp på Kavringen. Det lå en gjeng snekker og prøvde og dra skøyten av skjæret. Uten at noe rikket på seg. Skipper'n ba en av skøytene å dra bort med en trosse, og så holde seg vekk. Vi inn i styrhuset, tilfelle trossen skulle ryke. Skøyten kom av skjæret som en kork ut av en champisflaske, før motoren på 'H H Gran' egentlig var kommet opp i skikkelig jobbemodus. Takk for en hyggelig historie @Hulda. Og hvis dette er samme båten, som trådstarter har.. Er jo dette et helt latterlig sammentreff ? Redigert 4.August.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Tidenes sammentreff på Baatplassen Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hei fant noen bilder på Ipaden min klarer ikke å få de lagt inn på siden her, noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.