Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Ja dette var et morsomt sammentreff. Vi sitter med alle papirene fra båten ble bestilt og historien frem til i dag. Har til og med orginaltegnene fra Furuholmen & Scheen. Båten ble bestilt av NIVA og tok vannprøver i miljøvernets tjeneste i norsk farvann. Den ble bygget 1964 av Brødrene Aa i Hyen. 1974 ble båten satt på verft. Forskerne trengte større arbeidsplass på dekk så båten ble forlenget 2 meter. Hele overbygget og skansekledningen ble konvertert til aluminium og det ble satt inn ny og større motor. Orginalt sto det volvo diesel på 200 hk. Denne ble erstattet med en Totakters V8 Detroit Diesel (8V-71) på 320 hk. Denne motoren har virket knirkefritt frem til dags dato. Fikk sjekket kompresjon og oljeforbruk i fjor og da var alt innenfor fabrikkens normer. Det nye overbygget i aluminium har medført at båten til alle tider har vært vanntett ovenfra. Ferskvann har aldri trengt inn noen steder og båten er derfor fri for råte. NIVA hadde åpenbart romslig vedlikeholdsbudsjett og det har vi som har eid båten senere vært glade for. Vi bor i båten mesteparten av året og ifjor tok vi permisjon fra jobbene våre og reiste tur/retur Lofoten. Nå ligget vi i havn og skal begynne slåsskampen med forsikringselskapet for å få dekket vannskader på baugpropell og startmotor m.m som hat vært under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Ja, der har vi'n! Pullertene på akterdekket er de som dro skøyten av ved Kavringen. Alt det samme, bortsett fra partyteltet. Og så hadde båten 'fjernkontroll'. Det var en fin og varm dag. Vi satt med ryggen mot styrhuset og styrte via kontrollboks med ledning inn i styrhuset. Synes jeg ser en anode under, rett i forkant av propellen. Hvis du ikke vet at den har en meget viktig funksjon, få den vekk. Anoder og strøm i treskrog er meget ødeleggende. Dette er en båt som er verneverdig. Ser flott ut. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hei Hulda Artig! Det med zinkanoder får jeg veldig motstridende informasjon om. Selv har jeg ikke innsikt, men de på kystkultursenteret i Tønsberg anbefalte disse anodene. Den som du ser og en på selve rorbladet Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hør på Hulda. Han kan dette med anoder. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
NilsPils Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Da jeg kjøpte tresnekka Tora var den utstyrt med sinkanode koblet til stevnlageret. Etter at jeg oppdaget begynnende lutråte har jeg fjernet anoden. Ikke mer lutråte og ingen problemer med aksel, propell eller stevnlager. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Detroit skrev for 1 time siden: Hei Hulda Artig! Det med zinkanoder får jeg veldig motstridende informasjon om. Selv har jeg ikke innsikt, men de på kystkultursenteret i Tønsberg anbefalte disse anodene. Den som du ser og en på selve rorbladet Som regel er det slik at man må ta et valg: Ønsker man å beskytte et hæljern av karbonstål, og ofre trekjølen, eller er det enklere/rimeligere å bytte hæljern hvert tiende år. Egentlig, så er konstruksjonsdetaljer av karbonstål i i trebåt en uting. Noen ganger kan det vanskelig unngås. Bruker man bronse, avsinkingsherdet messing, martensittisk rustfritt, etc., så er det greit. AISI 316 kan også til en grad brukes. Anoder gir minus-ladning til treverket. Akkurat som krypstrømmer. Dette resulterer i at ligninet i treverket går i løsning. Ligninet er treverkets lim. En ved navn Jeppe Juul har skrevet en del om dette. Det er referanser til han her på baatplassen. Ikke helt stuerent alt han skriver, men i hovedsak meget bra og lettfattelig. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hm dette var interressant. Jeg får sjekke opp mer, men det er vel lettere å skift stål enten det er av det eller andre metallet enn at limet i treverket forsvinner. Da har man jo ikke mer båt til slutt og da trenger jeg ikke ror eller aksling heller, Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hei NilsPils hvor lenge siden var det du fjernet anodene og hvor merket du lutråten først? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Husker ikke nøyaktig, men tipper 6-8 år. Så hvitaktig pulver i treverket rundt stevnlageret. Trodde først det var saltavleiring. Tora har hæljern av karbonstål, men det holder seg brukbart foreløpig. Mye lettere å skifte det enn treverk . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Der det er mulig, er det myyyye bedre å sandblåse karbonstål og så male med 2-komponent epoxymaling til fabrikantens spec. Gode produkter i så måte leveres av foretak som Jotun, International, Hempel og sikkert en drøss andre. Når det gjelder hvordan karbonstål herjer med trebåter, er det en YouTube-serie om re-byggingen av Tally Ho. Et must for en hver trebåtentusiast å følge. Jeg har kanskje aldri røpet at jeg er svak for trebåter? Kaptein Efraim Andersen, skipper på HH Gran, 'reagerte med sjokk og vantro' da jeg bygde noe så vederstyggelig som en jernbåt. Han kunne muligens strekke seg så langt som til Strip Planking. Men jernbåt? Fytti Hælvete, nesten like ille som plastikk. Kaptein Andersen hadde følgende kvalifikasjoner: Ækt Nordlending siden vikingetiden, av fiskerætt gjennom hundre generasjoner, trebåteentusiast og eier av ikke mindre enn tre dokumenterte Collin Archer bygget på Tolderodden i Larvik. Kaptein Andersen kunne man slippe ned hvorsomhelst på kloden uten kart og kompass, så lenge det var saltvann ville han funnet veien hjem. Uten å gå på grunn. Han druknet i halvferdige prosjekter. Og hadde han kunnet lese dette, ville han ramla on av latter. Jeg har jammen vært kompis med en del interessante karakterer opp gjennom årene. Redigert 5.August.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Hulda skrev 21 minutter siden: Der det er mulig, er det myyyye bedre å sandblåse karbonstål og så male med 2-komponent epoxymaling til fabrikantens spec. Gode produkter i så måte leveres av foretak som Jotun, International, Hempel og sikkert en drøss andre. Når det gjelder hvordan karbonstål herjer med trebåter, er det en YouTube-serie om re-byggingen av Tally Ho. Et must for en hver trebåtentusiast å følge. Jeg har kanskje aldri røpet at jeg er svak for trebåter? Kaptein Efraim Andersen, skipper på HH Gran, 'reagerte med sjokk og vantro' da jeg bygde noe så vederstyggelig som en jernbåt. Han kunne muligens strekke seg så langt som til Strip Planking. Men jernbåt? Fytti Hælvete, nesten like ille som plastikk. Kaptein Andersen hadde følgende kvalifikasjoner: Ækt Nordlending siden vikingetiden, av fiskerætt gjennom hundre generasjoner, trebåteentusiast og eier av ikke mindre enn tre dokumenterte Collin Archer bygget på Tolderodden i Larvik. Kaptein Andersen kunne man slippe ned hvorsomhelst på kloden uten kart og kompass, så lenge det var saltvann ville han funnet veien hjem. Uten å gå på grunn. Han druknet i halvferdige prosjekter. Og hadde han kunnet lese dette, ville han ramla on av latter. Jeg har jammen vært kompis med en del interessante karakterer opp gjennom årene. Tror både du og TS vil like serien Boat Yard som er lagt ut på YouTube. Første episode handlet om den klassiske trebåten Keryl. Lurer på om hun er rammet av det du advarer mot? https://youtu.be/u6gryqhNVAM Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Havelle skrev 15 minutter siden: Tror både du og TS vil like serien Boat Yard som er lagt ut på YouTube. Første episode handlet om den klassiske trebåten Keryl. Lurer på om hun er rammet av det du advarer mot? https://youtu.be/u6gryqhNVAM Denne må jeg se mer på, takker! Delvis spot on det jeg beskriver. Jeg følger også Tom Cunliffe, han har nå plastikkbåt. Historien er vel at man begynte å bygge 'komposittskip'. Stålrammer i treskip på 1800-tallet. Ikke bra. Så fant man opp galvanisering. Løste delvis ett problem, men skaffet seg ett nytt, og større poblem. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Har dere noen erfaringer om de skadene vi har fått dekkes av forsikringen. Både baugproppel og startmotor med tilhørende elektrisk har vært under sjøvann. Hos oss har ikke automatikken på fremre lensepumpe virket. Den bråker nemlig som et lite h.... så den hører jeg selv på full fart Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Et tips til senere. Man får tak i lensepumper som er reimdrevet og har clutch. De kan man montere på motoren. Kan være kjekt å ha, hvis gud forby, båten skulle ta inn store mengder vann igjen. https://www.toplicht.de/en/shop/technik-fuer-die-maschinenanlage/pumpe-und-impeller/impellerpumpe/impellerpumpen-jabsco-m.-mechanischer-kupplung Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Har du kasko, les vilkårene. Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Ja har kasko og lest vilkårene, men de er ikke tydlige. Lurte bare på om noen hadde erfart noe tilsvarende eller om det fantes noe presedens i slike saker. Treffer takstmannen i morgen så vi får se da! Sitér dette innlegget Link to post
Detroit Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Takk for tipset om lensepumpe, vi har allerede en slik og den ble slått på straks vi konstanterte skaden. Den drar skikkelig unna! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Nydelig båt... for noen linjer det er i det skroget. Kjenner jeg savner trebåt, av og til... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Detroit Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Takk for det. Vi er selvfølgelig enig det. Klarer aldri å gå fra brygga uten å snu meg. Vi bor det meste av året ombord, men velger allikevel de flotte linjene fremfor mer plass. Og ikke minst trebåtfølelsen innvendig, alt er i teak eller mahogny. Vi har totalrestaurert den innvedig. Ribbet den ned til bare skrogsider, vasket, vasket og ikke minst oljet mange strøk før vi laget nytt interiør og blakket oss på edelt treverk. Utvendig har vi slipt ned skroget til bart treverk og oljet til det ble mettet og malt. Nå gjenstår det bare ny ankervinsj og litt pussing på innsiden av skansekledningen som er av aluminium samt de tre teakdørene skal pusses og lakkes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 En gang i tiden var skroget malt hvitt. Sort er innmari bra, hadde ikke Admiralen befalt rødt, så hadde Hulda blitt sort. Det er alltid en 'omvendt greie', sort gjør skutesidene varmere i solen og treverket tørker fortere, og sprekker mer. Så at HH Gran var hvit, hadde nok også en praktisk side. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.