kjellboe Startet 4.August.2020 Link til dette innlegget Startet 4.August.2020 Jeg skal ha vinsj på båthengeren og vurderer følgende: Biltema: 5448kg koster 4599,- Jula: 4309kg koster 4999,- Marineshoppen: 4313kg koster 6499,- på tilbud. Har dere noen erfaringer med disse? Vinsjen skal brukes mye da båten ligger på hengeren når den ikke er i bruk. Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Tror du vil få bedre svar på dine spørsmål om du også oppgir hvilken båt/vekt du skal dra opp på hengeren. Jeg hadde en liknende som selges på Biltema og benyttet denne til en Noblesse760 med 250hk på. Et tips er å kutte vaieren i den lengden du trenger. Når vaieren ligger i flere «lag» på trommelen mister vinsjen trekkraft og må jobbe hardere. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Båten er en 23 fot som veier ca 2 tonn før jeg fyller bensin og vann og pakker den full til tur 🙂👍 Så den ender vel brått på 2,3 tonn tipper jeg 👍 Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Det bør gå greit. Hva den veier når den settes ut er ikke så viktig. Ville evt tatt ut tungt løsøre og hatt tomme tanker når den skal opp på hengeren. Jeg hadde uansett kjøpt den kraftigste vinsjen innenfor budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Alternativt kan du ha en talje og dobbelt løp på wire. I prinsippet halverer du hastigheten og dobler drakraften. Må da selvfølgelig ha talje som tåler wire og drakraft. Hvor mye krefter som trengs påvirkes også i stor grad av hvor dypt du kjører hengeren i vannet (Jeg kjører ikke min lenger enn til nederste felgkant, eller slik at bremser og lager slipper saltvann.), hvilke ruller/ hjul som er på hengeren og vinkelen båten må ha opp på henger. Altså friksjon og kraftvektor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Taskeladden Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Biltema. Knallgod på retur og reklamasjon, laminer/ta bilde av kvitteringen, så er det ingen problem å reklamere selv 4 år etter kjøp om det skulle dukke opp noe Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
lurvetass Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Jeg hadde stor henger og 23 fot båt med VP D3. Omtrent samme vekt. Hadde en warn vinsj og var glad i den. Den hadde fjernkontroll på lang kabel. Veldig kjekt å kunne følge båten og styre vinsjen samtidig.8 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
kjellboe Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Da er den største vinsjen på biltema handlet inn, og for et beist det er... Må få laget en adapter plate så blir den montert :) Vinsj er helt klart et must når man tar opp båten alene (eller sammen med andre 🤣🤣🤣) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Vinsjen er heilt klart kapabel å å dra i stykker tårnet på hengeren. Strengt tatt trenger en ikkje annet enn håndvinsj om en kjører hengeren uti vatnet slik det er tenkt. Stå langt oppå land som byfolk å hale opp båten.. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Jeg kjører stort sett i ferskvann, så jeg er ikke så redd for og drukne hjula, men greit og se at jeg treffer rullene med kjølen :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Cerberus skrev 1 time siden: Stå langt oppå land som byfolk å hale opp båten.. Visste ikke at jeg var byfolk Men jeg liker å ikke ha istykkerrustede bremser og hjullagre. Selv med heftig skylling med ferskvann så ruster det inni der. Så jeg rygger ut så langt jeg kan før saltvannet kommer inn i bremsetromler og hjullagre. Er jo greit å ha de i orden. Hengeren brukes på vei og ikke bare i havna. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
GVH1979 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Grand Banks jr skrev 6 minutter siden: Visste ikke at jeg var byfolk Men jeg liker å ikke ha istykkerrustede bremser og hjullagre. Selv med heftig skylling med ferskvann så ruster det inni der. Så jeg rygger ut så langt jeg kan før saltvannet kommer inn i bremsetromler og hjullagre. Er jo greit å ha de i orden. Hengeren brukes på vei og ikke bare i havna. Støttes 100%, men dessverre ser man at det ofte syndes på dette området. Har aldri hatt problemer med sjøsetting eller å dra opp båten på hengeren igjen når hjulene står plassert som beskrevet her. Må vel innrømme at jeg heller rister på hodet av alle dem som drukner hjullager og lys i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Det du nevnte med og dra i stykker tårnet har jeg ikke tenkt på... Noe jeg har ofret en tanke i kveld er at el vinsjene drar inn i nederkant av trommelen, mens håndvinsjen drar inn på toppen... Jeg burde egentlig hatt vinsjen høyere oppe for og treffe rett på øyet på båten... Men da blir jo ikke tårnet noe sterkere akkurat... Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Jeg tør nesten garantere at alle vinsjene blir produsert i den samme fabrukken i Kina, og kun påført forskjellige klistremerker og kosmetiske designendringer. Min erfaring med denne type kina-vinsj er at de fungerer forsåvidt som de skal, men har elendig beskyttelse mot regn. Sørg for å beskytte vinsjen med en presenning e.l., eller kjøp noe som holder (Warn). Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
GVH1979 Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Smurph skrev for 1 time siden: Jeg tør nesten garantere at alle vinsjene blir produsert i den samme fabrukken i Kina, og kun påført forskjellige klistremerker og kosmetiske designendringer. Min erfaring med denne type kina-vinsj er at de fungerer forsåvidt som de skal, men har elendig beskyttelse mot regn. Sørg for å beskytte vinsjen med en presenning e.l., eller kjøp noe som holder (Warn). En blå handlepose fra IKEA passer fint som trekk over disse vinsjene. :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Er nok lurt og beskytte de mot regn ja... Warn vinsjene er sikkert fra samme fabrikk de også, dog med egne specs 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Warn har egne fabrikker både i Kina og i USA. De lager bra vinsjer, men er ikke feilfrie. Det er stor forskjell på bra og dårlige vinsjer, spesielt på metallkvalitet og på girkasser. Det er vanskelig å avgjøre hvor god en vinsj er bare gjennom å lese specifikasjonene, men ofte gir prisen en pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 kjellboe skrev On 4.8.2020 at 9.45: Jeg skal ha vinsj på båthengeren og vurderer følgende: Biltema: 5448kg koster 4599,- Jula: 4309kg koster 4999,- Marineshoppen: 4313kg koster 6499,- på tilbud. Har dere noen erfaringer med disse? Vinsjen skal brukes mye da båten ligger på hengeren når den ikke er i bruk. Mvh Kjell Noen erfaringer å dele? ☺️ Vurderer den store til Biltema.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
kjellboe Svart 21.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Jeg endte med den store fra biltema. Den drar opp båten uten og anstrenge seg, og det er veldig behagelig. La til fjernkontroll fra Alixpress så fungerer det bra. Nå har dog releet begynt og tulle og de får ikke tak i nytt som reservedel. Mulig det hadde hjulpet og ha et trekk over den på vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 takk for svar :-) trekk over er notert. skal ikke se bort fra at rele lar seg kjøpe fra andre kanaler 🤔 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.