Jump to content

Elektrisk vinsj til stor båthenger, er biltema bra nok?

kjellboe

Recommended Posts

Tror du vil få bedre svar på dine spørsmål om du også oppgir hvilken båt/vekt du skal dra opp på hengeren. 
Jeg hadde en liknende som selges på Biltema og benyttet denne til en Noblesse760 med 250hk på. 
Et tips er å kutte vaieren i den lengden du trenger. Når vaieren ligger i flere «lag» på trommelen mister vinsjen trekkraft og må jobbe hardere. 

Alternativt kan du ha en talje og dobbelt løp på wire. I prinsippet halverer du hastigheten og dobler drakraften. Må da selvfølgelig ha talje som tåler wire og drakraft. 

Hvor mye krefter som trengs påvirkes også i stor grad av hvor dypt du kjører hengeren i vannet (Jeg kjører ikke min lenger enn til nederste felgkant, eller slik at bremser og lager slipper saltvann.), hvilke ruller/ hjul som er på hengeren og vinkelen båten må ha opp på henger. Altså friksjon og kraftvektor. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Cerberus skrev 1 time siden:

Stå langt oppå land som byfolk å hale opp båten..:rolleyes:

Visste ikke at jeg var byfolk :giggle:

Men jeg liker å ikke ha istykkerrustede bremser og hjullagre.  Selv med heftig skylling med ferskvann så ruster det inni der. Så jeg rygger ut så langt jeg kan før saltvannet kommer inn i bremsetromler og hjullagre. Er jo greit å ha de i orden. Hengeren brukes på vei og ikke bare i havna.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

Visste ikke at jeg var byfolk :giggle:

Men jeg liker å ikke ha istykkerrustede bremser og hjullagre.  Selv med heftig skylling med ferskvann så ruster det inni der. Så jeg rygger ut så langt jeg kan før saltvannet kommer inn i bremsetromler og hjullagre. Er jo greit å ha de i orden. Hengeren brukes på vei og ikke bare i havna.

Støttes 100%, men dessverre ser man at det ofte syndes på dette området. Har aldri hatt problemer med sjøsetting eller å dra opp båten på hengeren igjen når hjulene står plassert som beskrevet her. 
Må vel innrømme at jeg heller rister på hodet av alle dem som drukner hjullager og lys i saltvann. 

Det du nevnte med og dra i stykker tårnet har jeg ikke tenkt på...

Noe jeg har ofret en tanke i kveld er at el vinsjene drar inn i nederkant av trommelen, mens håndvinsjen drar inn på toppen...

Jeg burde egentlig hatt vinsjen høyere oppe for og treffe rett på øyet på båten...

Men da blir jo ikke tårnet noe sterkere akkurat...

20200804_215051.jpg

Jeg tør nesten garantere at alle vinsjene blir produsert i den samme fabrukken i Kina, og kun påført forskjellige klistremerker og kosmetiske designendringer.

Min erfaring med denne type kina-vinsj er at de fungerer forsåvidt som de skal, men har elendig beskyttelse mot regn. Sørg for å beskytte vinsjen med en presenning e.l., eller kjøp noe som holder (Warn).

Bundin er bátleysur maður

Smurph skrev for 1 time siden:

Jeg tør nesten garantere at alle vinsjene blir produsert i den samme fabrukken i Kina, og kun påført forskjellige klistremerker og kosmetiske designendringer.

Min erfaring med denne type kina-vinsj er at de fungerer forsåvidt som de skal, men har elendig beskyttelse mot regn. Sørg for å beskytte vinsjen med en presenning e.l., eller kjøp noe som holder (Warn).

En blå handlepose fra IKEA passer fint som trekk over disse vinsjene. :-) 

• 3 år senere...
kjellboe skrev On 4.8.2020 at 9.45:

Jeg skal ha vinsj på båthengeren og vurderer følgende:

Biltema: 5448kg  koster 4599,-

Jula: 4309kg koster 4999,-

Marineshoppen: 4313kg koster 6499,- på tilbud.

Har dere noen erfaringer med disse?

Vinsjen skal brukes mye da båten ligger på hengeren når den ikke er i bruk.

Mvh

Kjell

Noen erfaringer å dele? ☺️

Vurderer den store til Biltema..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...