Jump to content

Ny septiktank, valg av løsning for tømming. Fra topp eller fra bunn ?

Erik

Recommended Posts

Hva er beste metode for å tømme septiktank ?  Avsug fra topp, eller tømmestuss i bunn ?

Har pr i dag en liten veggmontert septiktank med frittfalls tømming via kuleventil.

Dette har fungert veldig greit egentlig, bortsett fra i fjor, da var grodde slanger og grodde stusser årsak til at tømming var problematisk, og det stoppet seg helt.

Da erfarte jeg bakdelen med å ha bunnmontert tømming, for da har du en beholder full av mannskjit med hull i bunn (hvis du demonterer) ombord :worry:

Løsningen dengang, var å koble meg på dekksavsugs stussen på topp med en manuell septikpumpe, da fikk jeg både tømt tanken OG det løsnet proppen.

Før slanger og stusser var fikset så tettet det seg flere ganger, men hver gang var pumpe på dekksavsug stussen løsningen, så det funket fint, men da var det jo samtidig en åpning i bunn som det ble sugd sjøvann opp igjennom (etter at proppen var sugd løs).

Nå skal jeg ha ny, større tank, har funnet en som akkurat går inn hos plastinvent.no 

https://www.plastinvent.no/tankprogram/tank-125l-50125?rq=50125

https://static1.squarespace.com/static/5537b308e4b0ce6f220f92c9/t/5bcee7018165f5dee7239529/1540286211036/Tegning.pdf

Men her må jeg da selv velge type stuss, og plassering før jeg bestiller.

Jeg hadde innledningsvis tenkt at jeg ville ha alle stusser på topp, ala dekks avsugingen på den gamle, men nå er jeg litt i tvil, vil jeg da kunne tømme tanken helt, eller vil det alltid være en rest igjen ?

Samtidig så vil denne nye tanken ligge mot bunn av båten, så her blir ikke plass under, må evt bli mot bunn på siden, og det vil ikke være fall, så jeg må uansett ha pumpe for å tømme.

Hva er deres erfaringer ?

Hva fungerer best, tømming fra topp eller fra bunn ?

Det er ikke kvern på toalett, kun manuell pumping, og jeg tenker noe tilsvarende den manuelle septiskpumpen (bare elektrisk) for tømming også, altså type belg uten kvern.

Er det noen som kan anbefale en god pumpe til formålet ?

50127_125l.png?format=1500w

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hej

I ditt fall skulle jag gått för att suga från toppen. Du får troligen ut mindre med utlopp i sidan då du bör ha 38 mm slang och så långt från botten behöver röret från toppen inte sluta, och så fort det suger luft är det svårt att få med något mer. Vi har haft tömning från toppen både till sjön och till sugtömning med separata rör och det har alltid fungerat, och vi lägger papper i toaletten. Tank som sitter på skott med tömning i botten bör nog ha en extra kran direkt under tanken så inget står i slangen.

Hälsningar Ove

Høres ut som om tømming fra topp er beste løsningen da, slik jeg hadde tenkt. Får skylle godt så blir det vel ikke så mye avleiringer i bunn.

Tenker to stk avløp, en via pumpe til bunnventil, og en til dekksgjennomføringen for tømmestasjon (ikke at det finnes noen slike der jeg normalt ferdes, men det kan jo komme, og uansett har jeg jo da en i reserve for pumpetømming også).

@TrikkerN Lønning Jeg har ikke fått eksakt pris da type og antall stusser spiller inn, men det er antydet rundt 5000,- inkludert mannhull, stusser og moms på denne tanken, men de har jo mange andre tanker i sortimentet sitt også, og alle skal være egnet til både septik og vann og diesel.

Er det noen som kan anbefale en grei elektrisk pumpe til formålet ? Jeg er vandt med manuell pumpe (fra min gamle Nidelv24) og det var aldri noe tull, men vil gjerne ha en elektrisk men som fungerer etter samme metode, altså type belg..

Erik skrev for 7 timer siden:

Høres ut som om tømming fra topp er beste løsningen da, slik jeg hadde tenkt. Får skylle godt så blir det vel ikke så mye avleiringer i bunn.

Tenker to stk avløp, en via pumpe til bunnventil, og en til dekksgjennomføringen for tømmestasjon (ikke at det finnes noen slike der jeg normalt ferdes, men det kan jo komme, og uansett har jeg jo da en i reserve for pumpetømming også).

@TrikkerN Lønning Jeg har ikke fått eksakt pris da type og antall stusser spiller inn, men det er antydet rundt 5000,- inkludert mannhull, stusser og moms på denne tanken, men de har jo mange andre tanker i sortimentet sitt også, og alle skal være egnet til både septik og vann og diesel.

Er det noen som kan anbefale en grei elektrisk pumpe til formålet ? Jeg er vandt med manuell pumpe (fra min gamle Nidelv24) og det var aldri noe tull, men vil gjerne ha en elektrisk men som fungerer etter samme metode, altså type belg..

Takk for tilbakemelding. Er det for de tankene de har som standard størrelse?

Vedrørende pumpe anbefaler jeg membranpumpe.? 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Hvis du kan velge, ta en i topp og en i bunn.

Har dette selv, dekktømming via toppmontert sugerør og tømming til sjø via bunn.

Nå er min bunnstuss montert i bunnplata, og ikke bare nede mot bunn av sideveggen.

Dermed får jeg sugd tanken praktisk talt tørr.

Bruker Jabsco membranpumpe, og har stengekran direkte montert på bunnstussen ifall det skulle bli aktuelt med noe drittarbeid.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

@TrikkerN Lønning

Jeg fikk bare pris på denne konkrete tanken siden det var den jeg spurte på.

Usikker på hvor mye prisvariasjon det er mellom de andre ulike tank typene. 

Den TMC pumpen hadde en hyggelig pris. Men den er ikke oppgitt med kapasitet, løftehøyde etc. Noen som vet mer, og hva bør være minimum? Ser for meg at slangen bør opp over vannlinje og med pumpen da på høyeste punkt, når tanken nå senkes? 

Oppdatert : Ser ut som om denne pumpen så da er det 20L/m og 2,5 meter løfte høyde. Er det passe på en 125l tank tro ? Vil da ta over 6 min å tømme den helt (forutsatt at den er helt full, men det er den sikkert sjelden).

PVM 0,15 ser ut for å ha speks 25 Liter/minutt og 3m løftehøyde, så det er jo litt mer enn den andre, men jeg finner ikke noen forhandler på den foreløpig, men jeg finner pvm 0,16, usikker på om det er samme patent (likner på bildet da), men den koster 7600,- så det er jo en dyrere pumpe enn den andre til 1990,- . Det sagt, å slippe vedlikehold og problemer med septiken er verdt en del tusenlapper, så hvis det virkelig er verdt prisen så er det høyst aktuelt. Er disse PVM pumpene i en annen liga enn de andre til halve prisen, eller kommer man like langt med en billigere variant ?

Redigert av Erik (see edit history)

Når jeg byttet Septikpumpe i forrige båten ble det Jabsco. Det var egentlig bare et valg for meg : Jabsco. For slikt formål er set kvalitet som gjelder i mitt hode, og jeg lever i den villfarelse at da er det kun dette ene merket som gjelder. Pumpa som ble tatt ut (etter over 10 år) kunne byttes deler på. Det var den løseventilen som ble hard eller fikk avleiringer på seg - men jeg valgte å ikke skru på den. Også den nye kan skiftes deler på, hvor samme ventil er angitt som en del med vedlikeholdsbehov. Var membranpumpe.

Jeg hadde stusser ned fra toppen, men de gikk ikke helt ned. Ble aldri helt tomt. 

Erik skrev for 4 timer siden:

PVM 0,15 ser ut for å ha speks 25 Liter/minutt og 3m løftehøyde, så det er jo litt mer enn den andre, men jeg finner ikke noen forhandler på den foreløpig, men jeg finner pvm 0,16, usikker på om det er samme patent

Det er nok nøyaktig samme patent som den jeg har, en membranpumpe.

Jeg kan ikke si noe om forskjellen i kvalitet på denne og andre type. Min er merket med 6/04, så jeg antar den har stått i siden 2004/2005. Jeg har ikke gjort noe med den de 5 årene jeg har hatt båten, og forrige eier er jeg temmelig sikker på heller ikke har rørt den. Han har kanskje heller ikke brukt den, da han fortalte meg at det var manuell pumpe. Men det var bare en helt ordinær lensepumpe som pumpet ut vann fra kjølen under dørken i hytta (så der ble jeg lurt gitt).

Uansett, pumpa bare virker den.

Redigert av Olevine (see edit history)

Her er en Jabsco pumpe, 19 l/m, 3 meter løftehøyde, til 3290,-

Det er halv pris av den PVM 0.16 til 7600,- , så hvis den holder problemfritt i 10 år så har jeg råd til å bytte i en ny (istedet for å vedlikeholde) for samme pris.

Er denne pumpen OK. og er 19 L/M nok kapasitet i praksis ?

@nordan family 27 Hvor mye manglet avsuget ditt på høyde, og ikke minst, hvor mye bør det minimum være i klaring for å ikke tette seg ?

Jeg tenker at på en skrå tank der denne er på dypeste sted så er ikke mengden som er igjen dramatisk mange liter. Men greier man å skylle gjennom så det er vann igjen, eller vil septiken synke til bunns så det alltid er brun grøt som ligger igjen (og avleierer seg etterhvert) ?

Hvordan artet dette seg hos deg ?

Problemet er at den membranen man skal skifte står og skuer på kloakk til vanlig, så det er veldig kjekt hvis man kan få slippe å gjøre det så ofte.

For all del, jeg bytter jo pakninger og jokerventil etc på dass også periodisk, så må mann så må mann, men må mann ikke så er det verdt noen kroner å få lov til å slippe :blush:

PMV pumpen påstår selv at den er helt vedlikeholdsfri.

Jabsco pumpen får man vedlikeholds kit til, så den har nok serviceintervall, men er dette hvert 10 år som nevnt her, så er jo ikke det så ille..

Men jeg får nesten 2 TMC pumper for en Jabsco pumpe, og 2 Jabsco for en PMV, så det bør være en viss forskjell i servicebehov her, ellers kan jeg bare kjøpe 4 TMC pumper og bytte hele pumpen periodisk, det er rensligere det enn å bytte deler i dem vil jeg tro.

Hvor ofte bytter du membran i TMC pumpen din da @TrikkerN Lønning

Erik skrev 54 minutter siden:

Men jeg får nesten 2 TMC pumper for en Jabsco pumpe, og 2 Jabsco for en PMV, så det bør være en viss forskjell i servicebehov her, ellers kan jeg bare kjøpe 4 TMC pumper og bytte hele pumpen periodisk, det er rensligere det enn å bytte deler i dem vil jeg tro.

Det er det å skru ut pumpen som er griseriet, når den først er ute,kan man jo vaske rent før man foretar service.

Du vet jo ikke når billigpumpa havarerer, men all erfaring tilsiser at det skjer når det passer minst?

Det er jo et miljøaspekt her også, det er vel bedre å kjøpe ble som med litt stell kan vare i 20+ år, fremfor noe billiggreier som må skiftes ofte.

Om du er redd for griseri, er det vel bedre med service hvert 10.år, enn skifte pumpe hvert 2-3. år.

Sepikopplegg i båt er skjørt nok som det er, jeg hadde ikke kjøpt annet en Jabsco. Selv om det naturlgvis ikke er garantert at den er såååå mye bedre enn TMC

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 38 minutter siden:

Sepikopplegg i båt er skjørt nok som det er, jeg hadde ikke kjøpt annet en Jabsco. Selv om det naturlgvis ikke er garantert at den er såååå mye bedre enn TMC

Enig, men så er det spørsmål om Jabsco er rett valg da, eller om en PMV til 7600,- er verdt det.

Tenker vel kanskje at en Jabsco er verdt pengene, og at det kanskje må anses som godt nok.

Men Jabsco har og flere modeller.  Det er denne Diagraph pumpen jeg bør gå for da ? De andre er stort sett ulike typer med kvern, det klogger seg vel etterhvert ?

blue moon skrev 42 minutter siden:

Bytta fra kvernpumpe til membran i fjor, den fra TMC som TrikkerN linker til, jeg er veldig fornøyd. Relativ rask og stillegående, kan monteres i en drøss forskjellige posisjoner, dobbel tilbakeslagsventil, kan tørrkjøres. Virker solid.

Etter mitt syn en simpel konstruksjon, som det bli lite feil med ?

Kan støtte opp under Trudesign:thumbsup: Skiftet alt av gjennomføringer til Trudesign for tre somrer siden. Limte med West-G-Flex fortykket epoksy og brukte Loctite 5331 for plastgjenger på gjengene (pasta, enkel å bruke). Når det gjelder epoksyen finnes også en selvblandende variant for limpistol, men valgte varianten med to tuber da jeg også liker bruke epoksy til andre prosjekter ellers i året (den selvblandende varianten må brukes opp innen en viss tid). Etter tre år kan fremdeles alle ventiler åpnes og lukkes med lillefingen + frykten for korrosjon er nå et ikketema?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...