Jump to content

Ny septiktank, valg av løsning for tømming. Fra topp eller fra bunn ?

Erik

Recommended Posts

Hei, her ser du min løsning på en en Hanse 320, med en 125 l tank fra Plastinvent.

Ett utløp i bunn, som går til en T-kobling, og videre herfra ett løp til landtømming, og ett til sjø.  Ikke gått tett på to år. (125 l er jo unødvendig stort for 2 voksne + 2 barn, så pumper ned mye vann....)

Se ellers mer i denne linken på hanseforum: 

https://www.myhanse.com/holding-tank-replacement_topic11891_post97846.html?KW=frk+hansen#97846

blackj.jpg

Redigert av Kjetil-Fenix (see edit history)

@Kjetil-Fenix Den løsningen der var veldig kjekk, og din båt er vel relativt lik min i det området (jeg har en Hanse 312.) Din tank er jo i praksis plassert der den originale er, bare at den er mye større ?

Var det problem å få tanken inn ? Ser på bildet ut for at din dør inn mot badet er enda mindre enn min, der jeg tror det er enklest/størst åpning for å få den inn. Eller fikk du den inn fra toppen/cockpit ?

Er tanken din også den samme som jeg tenker på (altså denne), eller er din helt firkantet ?

Du tømmer via frittfall, rett på den gamle skroggjennomføringen, eller bruker du pumpe ? Kommer du greit til kuleventilen under for å åpne for frittfallet når den nye tanken står slik ?

Min tanke var å ha den skrående delen av tanken ned mot bunn av båten (altså liggende, på tvers, ikke stående som du), så langt bak som mulig, og da tømme via pumpe fra topp, og så lage en slags platting/hylle over tanken, så jeg kan utnytte sturommet der optimalt, både fra badet og fra cockpit. Er jo veldig kjekt det sturommet der. Stenger din løsning for adgang/bruk av det rommet, eller er det god plass fortsatt ?

Hmm, må virkelig i tankeboksen her nå, mulig jeg kopierer din løsning her..

Vurderer å lage meg en mal/kopi av tanken og prøve litt i praksis, før jeg bestiller plassering av stussene.

Fantastisk at man med 2 nesten like båter ender opp med samme tank, men tenkt så fundamentalt forskjellig i utgangspunktet :lol: De har tross alt ganske mange andre tanker å velge mellom også.....

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 3 uker senere...

Jeg endte opp med å gå på tvers av alle råd jeg fikk her om avsug fra tanktopp :lipseal:

Det begynte med at jeg laget modell av tanken jeg hadde tenkt på 125 liter, og jeg måtte bare innse at den ble for stor.

Så da endte jeg med en annen, firkantet modell, på 95 Liter i stedet, og denne fikk ikke utnyttet skrogformen slik som den andre, men må plasseres oppå dørken i sturommet der den skal stå. Da blir det ca 30 Cm klaring under, så jeg endte opp med å bestille utløp stuss under, for å kunne legge skjult slange under dørken. For å få til det er det brukt 90 graders bend på utløpet. Samme oppå bak, der toalett slangen kommer inn, 90 grader for å kunne skjule slangen i flukt med tanktopp bedre og utnytte resterende plass i rommet.

Jeg var veldig i tvil hvor lurt det er med slike vinklede stusser, men håper det skal gå greit, leverandøren sa det var veldig vanlig, så helt katastrofe kan det vel ikke bli? 

Ble uansett ikke avsug fra topp slik som først tenkt :blush:

Utløp vil da gå ut under tank, via 90 grader bend, så en meter langs skutebunn, opp langs ett skott (for å komme over vannlinjen), så ned igjen , inn i pumpen og derfra videre rett ned 50 Cm til skrog gjernnomføringen (som er 90 grader fra før).

Håper jeg ikke har gjort noe dumt med disse valg, det gjenstår å se når jeg får montert det til vinteren...

Ka dokk trur ?

Kan det bli bra ?  

Hvor lenge bør en 95 liter tank holde for 2 voksne med vanlig manuelt pumpetoaltett ?

For fremtidige lesere kan jeg nevne at alle Plastinvent sine tanker er uten pre-plasserte stusser (selv om det ser ut som om noen av de har det på tegningene), så man kan selv velge type og plassering på alle tankene de har i tank programmet sitt.

Slik endte jeg opp med å bestille det :

tank 95 liter.png

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Innløp tank:

Husk at septikslanger er vansklig å bøye, og derfor krever stor "svingradius". Kan være lurt å kjøpe 2m slange (som du uansett trenger) for å teste ut før tank bestilles. Som du ser på bildet i posten min over, er innløpet på tanken satt øverst på en av sidene. Hadde innløpet stått på toppen, ville det krevt ca 1m mer slange , som delvis ville ligge ut i lasetrommet og oppta plass. Det er nok også en fordel at alle slanger er så korte som mulig. Tanken skal uansett aldri fylles helt, for å unngå at det kommer noe opp i luftinga. 

Utløp tank:

Er det ikke mulig å føre ut-slange med lett fall direkte til utløp skrog? Evt lage nytt utløp skrog? (Jeg har 45 graders bend ut)

Redigert av Kjetil-Fenix (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...