Jump to content

Strømforbruk lanterne ved ankring

Goku

Recommended Posts

Hei

Jeg skal prøve meg med overnatting i båt for første gang, og da må jeg ha på akterlanternen (360 grader). Jeg har ikke forbruksbatteri - kun et 110AH felles batteri for start og forbruk. Spørsmålet er: kan jeg risikere å gå tom for strøm slik at jeg ikke får start på motoren dagen etterpå? Hvor mye strøm drar en lanterne med glødepære/halogen? 

Så jeg lurer i såfall på om jeg bør gå til innkjøp av f.eks denne: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batbelysning/navigasjonslys/lanterne-led-2000041252 - den til 569,-

En lanterne trekker vel ikke alt verdens av strøm. Med et batteri på 110 ampere skulle du være godt innafor, ei moderne LED-pære har jeg lest trekker rundt 0,4 ampere, eldre noe mer.

Så er det jo avhengig av hvor mange timer du ligger, og ikke minst om du har andre strømkilder koblet til, som kjøleskap for eksempel?

Er nok flere her på forumet som vet mer om dette enn meg, men med det jeg vet så trekker ikke lanterner veldig mye strøm. Den gamle snekka mi hadde et 75 AH batteri som gikk til strøm og forbruk, og jeg hadde aldri problemer med det.

I nybåten har jeg et separat startbatteri og tre forbruksbatterier samt solcellepanel, så det er ikke noe jeg behøver å tenke på lenger.

Redigert av Pequod (see edit history)

For å fortsette forrige eksempel: Dersom din lanterne trekker 0,4A tilsvarer dette 4,8 ampere timer dersom den står på i 12 timer. Dette burde med andre ord gå helt fint. Jeg vil allikevel, rent prinsipielt, anbefale et separat start batteri. Da har du ingen bekymringer rundt å få startet uansett hva du drar fra forbruks batteriene dine. Husk at selv om utstyret du bruker trekker lite strøm kan man alltid få seg en overraskelse (glemme å skru av ting osv).

Lykke til. 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Glødelampe (eller halogen) på 8W/12v drar 0,67Ah. Mao på 10 timer 6,7Ah fra batteriet.

25W er lik 2AH (10 timer er da 20AH )

Jeg erstatter gjerne ankerlanternen min som har gjødelampe med f.eks denne: 

https://www.biltema.no/fritid/Belysning/lykter/campinglampe-sammenleggbar-2000033694

Henges opp synlig.

Brukes til ankerlanterne og "jollelanterne". 

Selfølgelig ikke godkjent, men den lyser og fungerer og jeg er synlig.

Hvis noen har funnet en rundtlysende sofittlampe som kan erstatte glødelampen i min ankerlanterne så tar jeg gjerne imot tips.

trixie2 skrev 44 minutter siden:

Glødelampe (eller halogen) på 8W/12v drar 0,67Ah. Mao på 10 timer 6,7Ah fra batteriet.

25W er lik 2AH (10 timer er da 20AH )

Jeg erstatter gjerne ankerlanternen min som har gjødelampe med f.eks denne: 

https://www.biltema.no/fritid/Belysning/lykter/campinglampe-sammenleggbar-2000033694

Henges opp synlig.

Brukes til ankerlanterne og "jollelanterne". 

Selfølgelig ikke godkjent, men den lyser og fungerer og jeg er synlig.

Hvis noen har funnet en rundtlysende sofittlampe som kan erstatte glødelampen i min ankerlanterne så tar jeg gjerne imot tips.

Som Trixie er inne på er det vanskelig å svare på spørsmålet uten å vite hvor mange watt lyspæren din trekker. Om den er på 25 og tømmer batteriet for 20 A så er det et vesentlig strømtrekk, da batteriet muligens ikke er helt fulladet og uansett ikke skal under 50 prosent. 

Det er også vanskelig å svare uten at vi vet hva slags motor du har.

Om batteriet er noenlunde fulladet og du har en lettstartet motor vil jeg tippe dette går greit. Men Trixies forslag om campinglampe virker fornuftig :)

Goku skrev for 1 time siden:

Hei

Jeg skal prøve meg med overnatting i båt for første gang, og da må jeg ha på akterlanternen (360 grader). Jeg har ikke forbruksbatteri - kun et 110AH felles batteri for start og forbruk. Spørsmålet er: kan jeg risikere å gå tom for strøm slik at jeg ikke får start på motoren dagen etterpå? Hvor mye strøm drar en lanterne med glødepære/halogen? 

Så jeg lurer i såfall på om jeg bør gå til innkjøp av f.eks denne: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batbelysning/navigasjonslys/lanterne-led-2000041252 - den til 569,-

Siden du skal på Biltema likevel kan du jo heller vurdere deres rimelige skillerele (som er testet med suksess her på BP) og sette inn et rimelig startbatteri. Så sover du godt om natta og har fått deg litt mer luksus i båten for ikke så veldig mange flere hundrelapper enn den lanterna.. siden det står motorseiler i signaturen antar jeg at du ikke har noen formidabel motor og dermed kan klare deg med et temmelig lite startbatteri.

Å bytte fra glødelampe til led i en gammel lanterne er ett råd du ikke må følge. Da ender du opp med å ha brukt penger og tid på å få deg en lanterne som ikke lengre er godkjent. 

Skal du ha ledlanterne må du kjøpe ledlanterne. 

https://www.pbo.co.uk/news/warning-not-to-use-led-bulbs-in-filament-bulb-navigation-lights-23781

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/440759/MGN_393.pdf

Stjernen ! skrev Just now:

Dette gjelder vel strengt tatt ved kjøring.

Og vitt lys er synlig uansett led eller glødepære.

klippet ut dette.

White LEDs do not emit the wavelengths required to correctly illuminate the red and green sectors

Her er du jo ikke snakk om farger.

Enig. En har jo brukt ... alt mulig rart som ankerlys. Usikker på om det stilles samme krav til det som lanterner?

Men... om forsikringa kan løpe fra ansvaret fordi en har tukla med lanterna så den ikke lengre er godkjent, for om dette er en liten båt som kun har 360 graders hvitt rundtlysende som brukes under vanlig bruk... ja så hadde jeg ikke gjort det uansett.

Cruisers assoisiation advarer mot akkurat det, at forsikringsdekning bortfaller dersom en ikke har godkjente lanterner. I Norge må vel også årsaken knyttes til det som "ikke er godkjent". 

Når det gjelder lanterner med sektor så vil også avstanden mellom "lyspunktet" og glasset bestemme vinkelen på sektoren. Så å bytte fra en godkjent glødelampe for lanterne til en ledlampe kan/vil gi feil sektor. 

Og så var det noe greier med bølgelengde på lyset og glasset/farger osv.. så også fargene kan bli feil. 

Sånn grovt sett er vel lanterner noe en ikke skal trikse noe med selv... ganske krevende godkjenning av lanterner, og ikke minst viktig at de fungerer som de skal. 

Men kun brukt som ankerlys ville jeg ikke vært redd for å bytte til led-pære. 

Hvis eneste funksjon for lanterna er å gi 360 gr hvitt lys, uansett om det er underveis eller for anker, kan det da vanskelig bli feil å sette en LED-pære i, i stedet for eksisterende? 

Problemet oppstår vel, idet en setter LED i "gammeldagse" røde-, grønne-, topp og akterlanterner? Da kan visst farger (på røde/grønne) og vinkel bli feil. Hvitt er hvitt (og ikke definert i regelverket) og 360 er jo nettopp det. Hadde byttet ut med beste samvittighet.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...