Jump to content

Hvorfor er så dyrt radiostyrt lyskaster!!!


At-le

Recommended Posts

Det står jo ingenting i annonsen om at den ikke tåler å stå ute og det bør det jo i så fall opplyses/tas forbehold om i annonsen. Såfremt det ikke står noe om dette og den går i stykker så har jeg jo både garanti og reklamasjonsrett som på et slikt produkt iallefall er 2 år muligens 5 år.

 

Dessuten så er den jo ikke så billig hvis man skal bestille den på nettet i dag. Nøyaktig makan som er avbildet under artikkelnr. 11123-00 hos Maritim koster nå 2020,- dog i svart utførelse.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo hende det står noe i bruksanvisningen? Hva sier dere som allerede har kjøpt? I tilfelle har du vel kanskje returrett, men kan ikke reklamere dersom du har brukt den i strid med anvisningene.

 

Det at den SORTE selges til MYE høyere pris gjør meg veldig mistenksom når det gjelder plasttype/holdbarhet av den billige hvite i kulde og sollys.

 

På den annen side: kan den lave prisen være et lokkemiddel for å få deg inn i butikken?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

At prisen reduseres med ca 70% er jo ikke vanlig kost. Butikken har vanligvis en fortjenestemargin på det halve.

Lyskasteren virker sikkert helt greit, og siden den enkelt kan demonteres så er det jo bare å gjøre det når båten ikke skal brukes.

 

Har selv kjøpt en Jabsco lystkaster som jeg skal montere permanent. Var tilbud på Harstad Marina Båt. Måtte imidlertid bestille en brakett i tillegg fra NB.

Link to post
Share on other sites

På Maritims søkelys står det ingenting om IP-klasse, "all wether" eller waterproof i bruksanvisning eller emballasje så vidt jeg kan se. Det gjør det heller ikke på Jabsco´s fra Marine superstore, ihvertfall ikke hva jeg kunne finne på nettet. Jabsco er i tillegg ikke radiostyrt, men må kables. I settet til Maritims søkelys følger en vanntett hette. Denne står heller ikke omtalt, men de fleste vil vel skjønne at den skal tres over lyset når den ikke er i bruk.

Hva plastmaterialer angår vet jeg ikke hvilken plast de har benyttet. UV bestandigheten til ABS og PS plaster er så som så. Skal man ha bra UV bestandighet i termoplaster må man over på PMMA (Acryl)eller blendingmaterialer hvor PMMA inngår. Feks. ASA. PS koster vel ca 20 kr/kg, ABS ca 35,- og ASA noe høyere, omlag 45,- Prisen på anvendt plastmaterialene kan altså ikke forklare det store prisavslaget.

Jeg er vel mer tilbøyelig til å tro at den lave prisen grunner seg på et markedsmessig trekk for å lokke kunder til butikkene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

" ... tough, all weather corrosion resistant construction" står det bl.a. på min Jabsco lyskaster.

 

Da skryter de i hvertfall av at det skal tåle det. Dvs at man kan reklamere hvis den ikke gjør det.

 

Kjenner et par som har hatt denne montert på båten i noen år, og de er veldig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt denne lyskasteren fastmontert på den

forige båten min, og etter ett års bruk kan det ikke

synes på plasten at den er svekket på noen som helst

måte. Den lyser meget bra til den prisen. jeg kjøpte en ny

lyskaster på messa av samme merke til baylineren :smiley:

jeg ga 990 kr

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe svar på hvorfor radiostyrte lyskastere er dyre.

 

Jeg har imdlertid erfaring med fjernstyrte lyskastere. Jeg bruker dem en del og hadde i ny båt fra 2000 fjernstyrt lyskaster fra Jabsco (Maritim har denne med art. nummer 11101-00).

Jeg har brukt den ganske mye. Etter hvert fikk jeg problem med opp/ned justeringen og det viste seg at de indre plasttannhjulene "smuldret" opp. En annen båtkollega opplevde det samme med samme type lyskaster.

 

Jeg monterte i forfjord Guest 5 " spot/floodlight i krom. Tannhjulene på denne er atskillige kraftigere. Jeg antar derfor at denne vil vare lengre.

 

Det var også greit å kunne veksle mellom spotlys og bredere lyskjegle, særlig ved anløp naturhavner.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg lyskasteren som rem kjøpte for meg. Når man pakker opp båtutstyr så blir man nesten som ungene på julaften.

 

Lyskasteren så ordentlig bra ut, uten at jeg har den store erfaringen med båtlyskastere fra før. På esken stod det noe slikt som "made for aggressive environment" Mener å huske at det stod noe om at den var laget av Ferritt (muligens ikke stavet riktig?).

 

Det eneste ankepunktet jeg kunne finne de få minuttene jeg fikk prøvd den i dag var at den beveget seg ganske hurtig (kan jo være en fordel også) slik at det kanskje kan bli vanskelig å følge/sikte seg inn på det man vil se.

 

Den medfølgende sigarettennerledningen tror jeg at jeg vil bytte ut eller koble opp med permanent strømtilkobling. Ser kanskje for meg en permanent ledning som føres opp til der hvor lyskasteren skal stå med en slik maritim strømkobling slik at man enkelt kan koble fra lyskasteren for å ta den med seg.

Link to post
Share on other sites

BildeBilde

Har som sagt den til høyere på bildet , og den har to hastigheter . Er litt vanskelig og treffe der du skal lyse når den står på full speed , på sagte fart er den nok best egnet for å søke med .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...