Reisatjukk Startet 4.August.2020 Link til dette innlegget Startet 4.August.2020 Hei. Har en Yamaha F70 Med std prop 13 5/8 * 14 På min båt gir det 5800 rpm og 25 knop på full kanin. Motor kan ha wot på 5300-6300 og eg tenker på da om eg går ned en pitch og får oppimot 6000 rpm, vil det da gi litt mer fart eller bare mer forbruk og ikke no tempo? er jo marsjfart som er mest viktig, 4100 omdreininger, som føles fornuftig, gir meg ca 15-15,3 knop, sku gjerne hatt marsj litt over det, men er det no vits i propellbytte? Evnt tenkt kanskje på 4 blader, men usikker på dia/pitch da, og om det gir høyere marsj i det store og hele... båten er en Smartliner 21 ht Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Lek litt med denne: http://www.csgnetwork.com/marinepropcalc.html I generelle svinger ønsker du å treffe punktet der kombinasjonen av turtall og moment (dvs Hk / kW) og (minst mulig) slip i vannet gir maks netto skyvkraft i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Reisatjukk skrev 1 time siden: er jo marsjfart som er mest viktig, 4100 omdreininger, som føles fornuftig, gir meg ca 15-15,3 knop, sku gjerne hatt marsj litt over det, men er det no vits i propellbytte? Evnt tenkt kanskje på 4 blader, men usikker på dia/pitch da, og om det gir høyere marsj i det store og hele... lavere stigning vil jo oftest gi lavere marsjfart. 4 blader kan ofte fungere bra i mellomfartområdet. Anbefales ofte da å få ned litt i stigning fra 3bl. Men fins ingen fasit - hver båt/motorkombinasjon kan reagere forskjellig. Så prøving å feiling er nok egentlig beste måten å finne ut på Toppfart: du ligger jo 500 rpm under maks anbefalt turtall. Men hvorvidt økt turtall gir økt fart tør jeg ikke spå om da jeg ikke kjenner båten. Jeg foretrekker vanligvis en propell som gir turtall i øvre del av anbefalt område, spesielt om det er båt som er litt tung å få i plan. Men om du kan cruise i 15 knop så høres ikke det ut til å være tilfelle..? Men man bør jo uansett ha en reservepropell for hånden, og da kan du jo feks kjøpe en 13" av etellerannet slag. I 4 blads i denne størrelsen så kjenner jeg kun til denne: https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29479/nemesis-13-8-x-13-quicksilver-rh-propeller-48-8m8027500 Redigert 4.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Reisatjukk Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Takk for grundig svar Ivar, igjen båten planer lett, holdes i plan fra 12-13 knop eller no. Sånn sett kunne eg jo nesten heller gå opp i stigning, det vil jo da gi høyere marsjfart på likt turtall. Maks rpm ville jo da bli typ 5500 eller noe, innafor det Yamaha mener er ok. Men da blir det vel problemer når båten lastes tyngre... kan hende det beste er å la det være som det er, det funker jo.... Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Høres nesten sånn ut, at du har perfekt propell når båten går lett i plan og du får nøyaktig midt i intervallet som maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 på min båt med 50 hk gikk eg opp i diameter og litt ned i stigning. høyere topptuurtall og høyere fart. og bedre aks. gikk fra alu til stål Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.