Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Brukt i næring? Da gjelder Kjøpsloven og da er det i prinsippet avhengig av avtalen som ble inngått. Hvis produsent lover feks 3 års garanti og næring ikke er unntatt så er det garanti eller reklamasjon etter Kjøpsloven.

 

Brukt privat?

Forbrukerkjøpsloven (ikke Kjøpsloven) gir rettigheter når en vare er solgt fra business til forbruker. Den er ufravikelig, så man kan ikke avtale seg bort fra rettighetene i den loven. Grunnprinsipp er at man har minimum 2 års reklamasjonsrett, og 5 år hvis en vare er laget for å vare vesentlig lenger enn 2 år. Andre grenser kan være bestemt via dom vedr spesifikke varer. Batterier og mobiltelefoner har vel slike andre tidsgrenser memer jeg. Reklamasjon skal meldes innen rimelig tid fra feil eller mangel ble oppdaget. Rimelig tid betyr normalt at det meldes inn uten ugrunnet venting. Dette er for å begrense evt. merskader på produkt samt ikke dra ting ut i tid.

 

Uansett ville jeg tatt dette opp med butikken. Dersom den er kjøpt av deg privat og brukt privat ville jeg meldt saken som en reklamasjon. Viktig å være saklig selv om du kanskje er frustrert og sinna på dårlig kvalitet etc. ?

 

Butikken kan si til deg at du må levere den inn, og at det kan komme en undersøkelseskostnad dersom det viser seg å ikke være godkjent reklamasjon. Summen skal opplyses om på forhånd. Dersom butikken ikke sier dette kan de ikke kreve kostnader dekket i etterkant. Hvis det er godkjent reklamasjon skal du ikke ha kostnader i det hele tatt. 

 

Jeg anbefaler å sende en skriftlig henvendelse der du bruker ordet "reklamasjon ", og der du sier hvilken feil som er oppstått. Da skal butikken forklare deg hva du må gjøre.  Skriftlig fordi det ikke skal være tvil om at du melder en reklamasjonssak, samt at du har dokumentert "startdato". 

 

Ved reklamasjon har du krav på reparasjon. Butikk kan velge å omlevere (levere ny tilsvarende vare). Du har ikke krav på ny vare før butikk har reparert samme feil to ganger, men da kan du kreve ny vare. 

 

I de aller aller fleste tilfellene jeg har vært borti har reklamasjon blitt ordnet raskt og uten problemer. Viktig å behandle folk skikkelig. Butikkmedarbeidere kan ikke alltid Forbrukerkjøpsloven og da kan det være greit å be om å få snakke med overordnede. ?

 

Ps: med "skriftlig " så er epost toppen. Jeg har også lagt ved skriftlig følgebrev da jeg har reklamert. Nå sist på en 4 år gammel robotgressklipper. 

 

Min bakgrunn: er utdannet i handel og lover, men langt tilbake. Så jeg husker vel noe derfra, men mest fra å ha jobbet som butikkmedarbeider i noen år. Kan være noe har blitt endret siden da. Feks det med mobil og batterier mener jeg ble endret etter at jeg sist jobbet i butikk. ?

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Brukt i næring? Da gjelder Kjøpsloven og da er det i prinsippet avhengig av avtalen som ble inngått. Hvis produsent lover feks 3 års garanti og næring ikke er unntatt så er det garanti eller reklamasjon etter Kjøpsloven.

 

Brukt privat?

Forbrukerkjøpsloven (ikke Kjøpsloven) gir rettigheter når en vare er solgt fra business til forbruker. Den er ufravikelig, så man kan ikke avtale seg bort fra rettighetene i den loven. Grunnprinsipp er at man har minimum 2 års reklamasjonsrett, og 5 år hvis en vare er laget for å vare vesentlig lenger enn 2 år. Andre grenser kan være bestemt via dom vedr spesifikke varer. Batterier og mobiltelefoner har vel slike andre tidsgrenser memer jeg. Reklamasjon skal meldes innen rimelig tid fra feil eller mangel ble oppdaget. Rimelig tid betyr normalt at det meldes inn uten ugrunnet venting. Dette er for å begrense evt. merskader på produkt samt ikke dra ting ut i tid.

 

Uansett ville jeg tatt dette opp med butikken. Dersom den er kjøpt av deg privat og brukt privat ville jeg meldt saken som en reklamasjon. Viktig å være saklig selv om du kanskje er frustrert og sinna på dårlig kvalitet etc. ?

 

Butikken kan si til deg at du må levere den inn, og at det kan komme en undersøkelseskostnad dersom det viser seg å ikke være godkjent reklamasjon. Summen skal opplyses om på forhånd. Dersom butikken ikke sier dette kan de ikke kreve kostnader dekket i etterkant. Hvis det er godkjent reklamasjon skal du ikke ha kostnader i det hele tatt. 

 

Jeg anbefaler å sende en skriftlig henvendelse der du bruker ordet "reklamasjon ", og der du sier hvilken feil som er oppstått. Da skal butikken forklare deg hva du må gjøre.  Skriftlig fordi det ikke skal være tvil om at du melder en reklamasjonssak, samt at du har dokumentert "startdato". 

 

Ved reklamasjon har du krav på reparasjon. Butikk kan velge å omlevere (levere ny tilsvarende vare). Du har ikke krav på ny vare før butikk har reparert samme feil to ganger, men da kan du kreve ny vare. 

 

I de aller aller fleste tilfellene jeg har vært borti har reklamasjon blitt ordnet raskt og uten problemer. Viktig å behandle folk skikkelig. Butikkmedarbeidere kan ikke alltid Forbrukerkjøpsloven og da kan det være greit å be om å få snakke med overordnede. ?



×
×
  • Create New...