Captain A Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Tja ...raste rundt i Hjeltefjorden med med ein S-24 ein del år Den taklet vel det meste av sjø dykket da aldri frivillig fra den den har nå ein grei plattform og entre for dykkere ??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Goddis77 skrev for 2 timer siden: Ikke behagelig, men fungerer bra. Har mange timer i 560'en til en kamerat, med førerplass langt bak og ståstoler og solid konsoll så tåler den mye mer enn størrelsen skulle tilsi :) enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Ring meg når du har funnet en båt som ikke slår. noen ganger må man bare redusere farta , uansett hvaslags båt man kjører med. når strøm og bølger er på kollisjonskurs så må man nok litt opp i båtstørrelse for å bekvemt holde 28 knops marsjfart som nevnes i første innlegg Redigert 6.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonas78 Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 enslagsgjest skrev for 9 timer siden: Ring meg når du har funnet en båt som ikke slår. Vel- har ikke ambisjoner om en båt som ikke slår, men ønsker en som tar sjø så godt som mulig... Honduras skrev for 12 timer siden: White Shark lager vel gode sjøbåter. White shark har jeg sett endel på, men ikke prøvd. Skal definitivt testes for å se om den gir en god opplevelse! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Odyssevs Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 RIB ja men for skrog som er supert krapp sjø hadde jeg gått for Hydrolift/Stormway f eks F23 med liten badeplatform og da er du i nedre del av budsjettet. Ideelt en 23 eller 24 med vannjet men det har jeg bare sett en gang så skjeldne fugler. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Jonas78 skrev for 2 timer siden: Vel- har ikke ambisjoner om en båt som ikke slår, men ønsker en som tar sjø så godt som mulig... høres fornuftig ut. Men du nevnte at dere er flere som skal være sammen om dette..? Da må man vel tenke litt på dekksplass/lastekapasitet også, x antall mann med fullt dykkerutstyr tar jo litt plass og har litt vekt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonas78 Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 ivar skrev 1 time siden: høres fornuftig ut. Men du nevnte at dere er flere som skal være sammen om dette..? Da må man vel tenke litt på dekksplass/lastekapasitet også, x antall mann med fullt dykkerutstyr tar jo litt plass og har litt vekt. jupp- er fridykking, så vi har med endel utstyr, men mindre enn de med luft :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Xtian Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Mange seilforeninger bruker VSR som følge- og trenerbåter for jolleseilerne. Disse er smalere og dypere enn de fleste andre RIB-er og tar krapp IG grov sjø veldig pent. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Jonas78 Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Xtian skrev 18 minutter siden: Mange seilforeninger bruker VSR som følge- og trenerbåter for jolleseilerne. Disse er smalere og dypere enn de fleste andre RIB-er og tar krapp IG grov sjø veldig pent. Christian ja- vsr har jeg hørt mye godt om- spes den med det veldig skjærende skroget. Eneste er at den kaster seg visst litt i store dønninger, men fungerer visst veldig bra i krapp sjø. (Se link for bilde av båten) https://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.eiermann.de/Moboot/VSR/5_8cSteven.gif&imgrefurl=http://www.eiermann.de/Moboot/VSR/VSR-58c.html&tbnid=md8G8_GMRiUphM&vet=1&docid=eLiGF-0XAYkTMM&w=193&h=129&itg=1&q=vsr+rib&hl=nb-no&source=sh/x/im Redigert 6.August.2020 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
andersb Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 smal, lang, spiss vbunn = god sjøbåt. 95% av forumet her har båter som ikke tåler bølger fra andre båter (ref trådene), enda mindre noen fra havet, så vær obs på tips man får ;D Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Hva med Saxdor 200? Ny båt med mye sjødyktighet for (relativt) lite penger: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
-morten- Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 man finner aldri en båt med et skrog som er optimal for alle forhold. Det optimale skroget for å ta sjø er jo MTB skroget som har en formel i forhold til lengde og bredde, men da hadde jo en 30 foter blitt bare 1,5m bred, så fritidsbåter må ha kompromiss. Lang spiss og dyp er jo formelen generelt for sjødyktig skrog, men som arbeidsbåt/dykkerbåt så er jo ønske om god bredde og stabil under stilleligge ønskelig. Det er bestandig kompromiss ute å går her. En bra RIB kan da være et bra alternativ, selv om pølsene tar veldig mye dekksplass. men kan kompensere litt på stabilitet. Jeg har selv opplevd slingring opptil 40 grader ombord på MTB ved standby ute i havet. Da hadde en stuttkjukk båt vært mye bedre, men må si jeg var imponert i bølger på 8-9 meter! fikk ratte litt når hekken ble løfta og hele baugen var under vann, men du verden! Det var litt tungt i motbakke selv for 2x3600hk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Solseng Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Hvis du kan gå litt opp i lengde, vil jeg tro en Cobra 860 Sport burde fungere bra. Får vel greie eksemplarer med dieselmotor til rundt 300K. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Min skjærgårdsjeep er 32 fot og kun 2.49 bred, trives godt med den i sjø. Hadde en scarab 26 sportster for noen år siden, det må være den båten jeg har hatt som uten tvil har gått best i sjø, kunne ligge 60 i grov sjø, men den var bare 2.10 bred eller hva det var, supertungt støpt, og veldig dyp V bunn. egentlig litt som en RIB, uten pølsa rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.