elskerseiling Startet 5.August.2020 Link til dette innlegget Startet 5.August.2020 Angående frostbeskyttelse/ konservering av en mercruiser 4.3 EFI med ferskvannkjøling. Er det tilstrekkelig å kjøre gjennom godt med ferskvann via drev og avslutte med frostvæske blandet vann på saltvannsiden, samt bytte frostvæske på den lukkede ferskvannsiden? Har sett mange videoer på youtube om drainplugs osv. Men trenger jeg å bruke disse om jeg bare kjører inn frostvæske på begge sider? Jeg har gått over fra seilbåt til motorbåt og må lære meg denne motoren slik jeg lærte min forrige motor Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Når du allerede har lukket kjøle system med kjøle veske i så har du ikke behov for å klare den delen av motoren. Men viktig at det er riktig mengde/ blandingsforhold med kjølevæske iht temperatur som det kan bli der du bor. Drevet å resten av motor må selvsagt vinter klargjøres med at drevet står plassert i en balje med vann eller den bannlyste hageslangen sånn at du får ut alt salt vannet i systemet ditt med at motor går i noen minutter. etter dette så kobler jeg til en 5 liter dunk med kjøle veske til hageslang overgangen på drevet å holder dunken ca1.5m over drevet starter motor ien innholdet i duken blir da sugd inn motor å jeg stopper motor når dunk er nesten tom. Hvis den løsningen med dunk er for komplisert så har bare frost vesken i dunken under drevet men da går det litt mer mengder for å gjøre dette Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Takk for innspill. Hvorfor er hageslangeløsningen med klokke bannlyst? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Jeg har 4,3 liter efi og bruker klokker på drevet til å spyle gjennom med ferskvann på saltvannsiden, etter det tar jeg ett stort murerkar fra Biltema og fyller dette med blå frostvæske kjøpt på Biltema (bland ferskvann og frostvæske til riktig fryse temperatur) og sett en slange med en lensepumpe på nedi murerkaret og inn på klokkene og starter motor sånn at man får kjørt gjennom frostvesken, Det tar ikke alt for lang tid.. noen minutter bare. Gjør ikke noe med det lukkede systemet annet enn å sjekke frysepunktet på frostvæsken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.