Jump to content

Edit History

Rytteren

Rytteren

Akkurat dette skjedde med min Sandvik 28 for noen år siden. Hylsen av messing hadde brukket rett over mutteren som sitter under skroget rett over roret. Vann ble presset opp gjennom sprekken og videre opp mellom utsiden av hylsen og innstøpen, men kun under gange. 

Jeg fikset dette etter at båten kom på land. Demonterte svingarmen, demonterte roret, og dro akslingen ned og ut. Fjernet defekt hylse.

Fikk tak i et syrefast rør og sveiste på en flens. Denne trykket jeg opp i hullet med Simson monteringslim. Etter at det hadde herdet fylte jeg med epoxy mellom innstøpen og hylsa, slik at det ble "hel ved". Gjenget inn en smørenippel for å kunne presse inn fett i hylsa. Satte også på en stump av en sykkelslange fra bunnen av hylsa og ned på selve rorakslingen. Monterte alt sammen igjen, og presset inn fett til det tøyt ut i begge ender.

Etter det holdt det tett så lenge jeg hadde den båten.

Det er nok dessverre ingen quick-fix for dette, men lykke til uansett.

Rytteren

Rytteren

Akkurat dette skjedde med min Sandvik 28 for noen år siden. Hylsen av messing hadde brukket rett over mutteren, under skroget rett over roret. Vann ble presset opp gjennom sprekken og videre opp mellom utsiden av hylsen og innstøpen, men kun under gange. 

Jeg fikset dette etter at båten kom på land. Demonterte svingarmen, demonterte roret, og dro akslingen ned og ut. Fjernet defekt hylse.

Fikk tak i et syrefast rør og sveiste på en flens. Denne trykket jeg opp i hullet med Simson monteringslim. Etter at det hadde herdet fylte jeg med epoxy mellom innstøpen og hylsa, slik at det ble "hel ved". Gjenget inn en smørenippel for å kunne presse inn fett i hylsa. Satte også på en stump av en sykkelslange fra bunnen av hylsa og ned på selve rorakslingen. Monterte alt sammen igjen, og presset inn fett til det tøyt ut i begge ender.

Rytteren

Rytteren

Akkurat dette skjedde med min Sandvik 28 for noen år siden. Hylsen av messing hadde brukket rett over mutteren, under skroget rett over roret. Vann ble presset opp gjennom sprekken og videre opp mellom utsiden av hylsen og innsjøen, men kun under gange. 

• Create New...