Båteren Startet 5.August.2020 Link til dette innlegget Startet 5.August.2020 Hei! Har en volvo penta D6-370 motor som jeg ikke får i høyere enn 3000 RPM. Skulle avgårde på ferie og båten ville først ikke opp i høyere enn 14 knop, dette var turboen som ikke funket som dennskulle. Byttet map-sensor og turbotrykket kom igjen. Etterpå har jeg slitt med å få båten i høyere enn 3000 RPM. Denne båten skal gjøre ca 42 knop men stopper på 31-32 knop og 3000RPM. har sjekket under med kamera og ingen groer på skroget, drev hsdde noe men det aller meste er borte nå. Byttet i vinter fra G7 til H7 propellere om det kan ha noe å si? Noen tips om hva som kan være feil her? Ingen EVC feilmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Båteren Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Kan det ha noe med dieseldyr å gjøre? Åpnet dieselfilteret og det sp slik ut, byttet det og merket markant forskjell etter det. Har ikke byttet det andre filteret. Før bildet er tatt var båten rett ut fra vinterservice og kjørt 5 timer ca (filter skal ha vært byttet på service) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Dersom det som er på tørkepapiret kommer fra grovfilteret så er jeg redd du har et problem. Har du mulighet for å kontrollere dieseltank for vann/dieseldyr? Du bør i alle fall ha rikelig med grovfilter i reserve i ferien. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
andersb Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Det der er absolutt ikke riktig. kast i nye filtere og sjekk de, om det stadig kommer må du få renset. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) Ser jo virkelig ut som at du har ett dieselproblem, Ellers så er jo dette ganske normalt min båt gjør hver vår 25 knop med fulle diseltanker og tom vanntank, Så fylles det 430 liter vann, 100 kg jolle og motor, samt konemor med pikkpakk. Da er jeg nede på 22 knop. Så kommer ferielasten. Da er jeg nede på 20. Så kommer varmen og groingen, da avsluttes gjerne høsten med 17-18 knop. Redigert 5.August.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båteren Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 andersb skrev 1 time siden: Det der er absolutt ikke riktig. kast i nye filtere og sjekk de, om det stadig kommer må du få renset. Byttet for en uke siden, skal sjekke hvordan det ser ut nå. JRK skrev 1 time siden: Ser jo virkelig ut som at du har ett dieselproblem, Ellers så er jo dette ganske normalt min båt gjør hver vår 25 knop med fulle diseltanker og tom vanntank, Så fylles det 430 liter vann, 100 kg jolle og motor, samt konemor med pikkpakk. Da er jeg nede på 22 knop. Så kommer ferielasten. Da er jeg nede på 20. Så kommer varmen og groingen, da avsluttes gjerne høsten med 17-18 knop. Hatt båten i 10 år nå og aldri gått så dårlig som den gjør nå. Har nesten uansett fått den i 40. Nå fikk jeg den i 30 med 2 voksne 2 ungdommer og halve tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Båteren Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Brigg skrev 1 time siden: Dersom det som er på tørkepapiret kommer fra grovfilteret så er jeg redd du har et problem. Har du mulighet for å kontrollere dieseltank for vann/dieseldyr? Du bør i alle fall ha rikelig med grovfilter i reserve i ferien. Sitter 1 tank på hver side av båten, tror jeg kan få skrudd opp lokket på den ene men den andre er det bare en 5cm glippe fra toppen av tanken til taket. Skal undersøke, evt med endoskop kamera Sitér dette innlegget Link to post
Båteren Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Men dersom det er dieseldyr som er problemet, ville ikke motor ha fusket da? Den virker helt normal Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Om det er dieseldyr kan dette tette/snevre inn stigerøret opp fra tanken. Det kan også delvis tette dieselfilteret. Begge disse tilfellene kan medføre at motoren får for lite diesel til å yte maks, men nok til at den går uten å fuske på lavere belastning. Men først bør du avklare om det er dieseldyr eller ikke. Hvilken båt er det du har? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
andersb Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 for lite diesel, og struping på diesel vil drepe effekt, er ikke som på en bensinbil hvor det vil fuske mer og banke. Sitér dette innlegget Link to post
Båteren Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Brigg skrev for 16 timer siden: Om det er dieseldyr kan dette tette/snevre inn stigerøret opp fra tanken. Det kan også delvis tette dieselfilteret. Begge disse tilfellene kan medføre at motoren får for lite diesel til å yte maks, men nok til at den går uten å fuske på lavere belastning. Men først bør du avklare om det er dieseldyr eller ikke. Hvilken båt er det du har? Da skal jeg sjekke tankene. Nidelv 300 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 På min Nidelv 300 lå påfylling av disel på laveste punkt på dollbord. Samlet seg regnvann her, så det var fort gjort å få vann i dieselen. Det er oppskriften på dieseldyr.. vet ikke om Nidelv flyttet dette etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Båteren Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Bitteliten skrev for 6 timer siden: På min Nidelv 300 lå påfylling av disel på laveste punkt på dollbord. Samlet seg regnvann her, så det var fort gjort å få vann i dieselen. Det er oppskriften på dieseldyr.. vet ikke om Nidelv flyttet dette etterhvert. Samler seg vann samme plass, men har alltid fått vekk vannet før jeg åpner lokket Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Tenker mer på at det lekker gjennom slitt oring på lokket... det er en idoiotisk konstruksjon av Nidelv. Den kommer av at de satt D6 inn i båten uten å gjøre endringer. Jeg hadde første 300 med D6. Redigert 6.August.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Jeg har flere oring lokk på min båt, fellesnevner, ingen tette... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Løste problemet deg og fikk du tilbake turtallet. en bekjent med D6 kjøpt i vår, men ikke ny båt og motor, får ikke mere enn 2200 omdr plutselig. fikk en telefon vis via i dag om råd for å feilsøke. foreslo å begynne med grovfilter, deretter map-sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.