jensemann2 Startet 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2005 Er det noen som har prøvd å regne på GM(initialmetasenterhøyde) på seilbåt vha. krengeprøve? Hadde vært interessant å vite... Den må jo være meget stor.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Krengekurva er relativt heftig. Eldre AC-båt på 24 tonn. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Det kunne vært interessant å foretatt en slik test på egen båt. Noen som har prosedyrer? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Hulda, har du vertexfila på skroget ditt, og sånn noenlunde peil på COG og vekt, så kan jeg kjøre en modellering. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Supert! Hulda er hjemmelaget, hva er Vertexfila? COG regner jeg med er Centre Of Gravity, regnet forfra? Den har jeg ganske god peil på, trucken som skulle løfte Hulda på land i sommer måtte gi opp. Så COG er rett i nærheten av kjølens akterkant. Tonnasjen er nå ca. 12 tonn. Dypg. litt over 2 meter, bredde 4 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Det er ei fil som beskriver skroget som xyz verdier. Siden båten din er hjemmelaget skulle du ha den. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Barsk IV Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Regner med at du har kjørt din egen båt i samme program Krapyl?? mvh Barsk II (med et snev av egeninteresse...) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Nei, noe slikt eksisterer nok ikke. Jeg aner ikke engang hvordan man regner den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Det er ei fil som beskriver skroget som xyz verdier. Siden båten din er hjemmelaget skulle du ha den. hur får man tag i den 'filen' ? xyz?! räcker det inte med xy-verden för nollspantet ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Det måles ut fra et nullpunkt. I Europa brukes oftest rorstammen i basislinjen, mens man i USA gjerne bruker forre perpendikulær. Man måler gjerne på et antall stasjoner(spant) og et antall vannlinjer. Da fremkommer det ett sett med xyz verdier som beskriver skroget. Skroget i seg selv er opplysninger som konstruktøren holder ganske tett til brystet, men det går fint å måle hvis båten står på et plant underlag og man har adgang til roterende laser. Og det har vel veibyggere? Jeg antok at dersom Hulda er hjemmegjort, så har han jo spantetegninger med nøyaktige mål i yz, og opprisset viser jo x. Har man dette settet med data sammen med vekttabell, kan man egentlig gjøre ganske mye. I programmet mitt kan jeg kjøre ut hydrostatiske beregninger, beregne motstand fra friksjon og bølge, beregne teoretisk skrogfart og beregne stabiliteten. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 , men det går fint å måle hvis båten står på et plant underlag og man har adgang til roterende laser. Og det har vel veibyggere? Jeg antok at dersom Hulda er hjemmegjort, så har han jo spantetegninger med nøyaktige mål i yz, og opprisset viser jo x. roterande laser er ikke noe problem....hur många behöver du ? bare dom er tilbaks til måndag morgon låter som det er enklare o ringa til varvet o få låna ritningarna, hur tätt skall xyz-koordinaterna göras! (allra enklast torde vel vare att 'scanna' skrovet !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 Akk.. det kan nok bli lenge til Hulda er på land neste gang.... Det hadde jo bare vært å lodde ned til et plan når båten står på land. Sitér dette innlegget Link to post
MoMo Aphrodite40 Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Hvilke mål trengs? Jeg vurderer å sjekke hvor mye jeg kan krenge båten for å hente høyde under lave bruer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Den må vel helt greit kunne krenges så mye du trenger... Ville lest manualen for motoren for å sjekke hvor mye krenging den trives med. Sitér dette innlegget Link to post
MoMo Aphrodite40 Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Jeg tenker så lenge jeg lar den krenge til den siden vanninntaket er så vil ikke maskinen bli "kranglete" - mer interessant er hva som er "normal" grengegrense før man kan risikere at den kullseiler (med vekter i masten) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Om du bruker vannsekk(er) så er vel risikoen lik null. Sitér dette innlegget Link to post
MoMo Aphrodite40 Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Bør være det - men må ikke drite meg ut :-) Ser etter vannsekker og grenseverdier slik at jeg til slutt kan lage en regel/modell som gjør at jeg kan legge inn høyder, bredder og få ut krengevinkel og evnt vandring og vekt i vannsekkene. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Ingen fare for å kullseile båten. Større sjans for at du ødelegger noe i masten pga punktbelastningen. Dette er typiske stabilitetskurver. Din båt ligner nok mest på malø 41 av disse. Ut fra skjemaet ville jeg ikke krenget den noe mer enn 50 grader. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
pacuare Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 MoMo Aphrodite40 skrev 18 minutter siden: Jeg tenker så lenge jeg lar den krenge til den siden vanninntaket er så vil ikke maskinen bli "kranglete" - mer interessant er hva som er "normal" grengegrense før man kan risikere at den kullseiler (med vekter i masten) Motoren er kritisk, men det er ikke kjølevannet men oljen som er kritisk. Har lest at grensen går ett sted mellom 15 og 25 grader. SJekk din motor. En vanlig seilbåt retter seg opp fra ca 120 til 130 grader. Er vel bare feilkonstruerte båter som ikke retter seg ved 90 grader. Så maks krengning er ikke noe problem for å komme under broer. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Krenger han den over maks rettende moment ved hjelp av vekter vil den jo masten rase ned i sjøen. Så cluet er vel å stoppe i tide. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Sun Flyer skrev 15 minutter siden: Krenger han den over maks rettende moment ved hjelp av vekter vil den jo masten rase ned i sjøen. Så cluet er vel å stoppe i tide. Om en fester vannsekker med xx meter tau fra masta, etter hvor langt en vil krenge, som en vel relativt enkelt kan skissere og regne ut på forhånd, så vil vekta nulles ut når/om de dupper i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Enig i den. Så er spørsmålet om blokken i toppen av masta tåler skev punktbelastning. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Ja, nei... vanskelig å si. Så lenge en ikke gir ut eller strammer kanskje? Og ville vel også fordelt lasten over flere fall. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Sun Flyer skrev for 1 time siden: Enig i den. Så er spørsmålet om blokken i toppen av masta tåler skev punktbelastning. På regattabåter er det ikke noe problem med styrken på spinnakerfallet. Har prøvd noen ganger å legge masta i vannet, stort sett spinnakeren som har forårsaket hendelsen (ikke manskape...). Jeg hadde aldri turt å gå utaskjært med en mast som ikke tålte belastingen av å bli slått ned. Er faktisk ikke så mye som skal til. Har sparklet en kjøl ved å dra masta ned til brygga. På en 29 fots båt dro vi greit ned båten to personer. Ser du seiler katamaran, der ville jeg ikke prøvd å krenge båten med vekter Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Spinnakerfallet er nok et godt tips, ja :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.