Jump to content

Stabilitet på seilbåt

jensemann2

Recommended Posts

Det måles ut fra et nullpunkt. I Europa brukes oftest rorstammen i basislinjen, mens man i USA gjerne bruker forre perpendikulær. Man måler gjerne på et antall stasjoner(spant) og et antall vannlinjer.

Da fremkommer det ett sett med xyz verdier som beskriver skroget.

Skroget i seg selv er opplysninger som konstruktøren holder ganske tett til brystet, men det går fint å måle hvis båten står på et plant underlag og man har adgang til roterende laser. Og det har vel veibyggere?

Jeg antok at dersom Hulda er hjemmegjort, så har han jo spantetegninger med nøyaktige mål i yz, og opprisset viser jo x.

Har man dette settet med data sammen med vekttabell, kan man egentlig gjøre ganske mye. I programmet mitt kan jeg kjøre ut hydrostatiske beregninger, beregne motstand fra friksjon og bølge, beregne teoretisk skrogfart og beregne stabiliteten.

Store Norske Kullseilingskompani.

, men det går fint å måle hvis båten står på et plant underlag og man har adgang til roterende laser. Og det har vel veibyggere?

Jeg antok at dersom Hulda er hjemmegjort, så har han jo spantetegninger med nøyaktige mål i yz, og opprisset viser jo x.

roterande laser er ikke noe problem....hur många behöver du ? bare dom er tilbaks til måndag morgon :smiley:

låter som det er enklare o ringa til varvet o få låna ritningarna, hur tätt skall xyz-koordinaterna göras!

(allra enklast torde vel vare att 'scanna' skrovet !)

S/Y Gunga Din

• 13 år senere...
MoMo Aphrodite40 skrev 18 minutter siden:

Jeg tenker så lenge jeg lar den krenge til den siden vanninntaket er så vil ikke maskinen bli "kranglete" - mer interessant er hva som er "normal" grengegrense før man kan risikere at den kullseiler (med vekter i masten)

Motoren er kritisk, men det er ikke kjølevannet men oljen som er kritisk. Har lest at grensen går ett sted mellom 15 og 25 grader. SJekk din motor.

En vanlig seilbåt retter seg opp fra ca 120 til 130 grader. Er vel bare feilkonstruerte båter som ikke retter seg ved 90 grader. Så maks krengning er ikke noe problem for å komme under broer. 

Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev 15 minutter siden:

Krenger han den over maks rettende moment ved hjelp av vekter vil den jo masten rase ned i sjøen. Så cluet er vel å stoppe i tide.

Om en fester vannsekker med xx meter tau fra masta, etter hvor langt en vil krenge, som en vel relativt enkelt kan skissere og regne ut på forhånd, så vil vekta nulles ut når/om de dupper i sjøen. 

Sun Flyer skrev for 1 time siden:

Enig i den. Så er spørsmålet om blokken i toppen av masta tåler skev punktbelastning. 

På regattabåter er det ikke noe problem med styrken på spinnakerfallet. Har prøvd noen ganger å legge masta i vannet, stort sett spinnakeren som har forårsaket hendelsen (ikke manskape...). Jeg hadde aldri turt å gå utaskjært med en mast som ikke tålte belastingen av å bli slått ned. Er faktisk ikke så mye som skal til. Har sparklet en kjøl ved å dra masta ned til brygga. På en 29 fots båt dro vi greit ned båten to personer. Ser du seiler katamaran, der ville jeg ikke prøvd å krenge båten med vekter:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...