Hedwig
Det varierer vel med hvor og når man bruker båten. Om det er begrenset til tusleturer i indre Oslofjord eller innskjærs på dagtid, da er det vel ikke mye vits. Men er man på havet, gjerne i litt dårlig vær og sikt. Da blir det plutselig veldig greit.
Og så går det jo helt fint uten også, i alle fall i de fleste situasjonene. Jeg er vokst opp med en plastsnekke uten noe hjelpemidler, vi hadde ikke engang VHF, men AIS er definitivt noe som senker risikonivået på havet.
Edit: Mitt innlegg var ikke et svar til Martine29 og så ikke det innlegget når jeg skrev dette.
Har sett det de gangene vi er på havet. Når man passerer en 15nm fra land møter man veldig sjelden en båt som ikke har AIS sender (men en del fiskebåter slår senderen av).
Ser du har en stor båt, som vel også har et fartspotensiale og mulighet for å gå på åpent hav. Da mener jeg du bør ha både AIS og gjerne også Radar. Vi har begge deler og føler det gir ekstra trygghet og bedre oversikt i dårlig vær, sikt og mørke.
Raymarine AiS er Plug and Play om du har Raymarine system. Ville montert egen VHF antenne for AIS, da har du også en ekstraantenne.
Hvis ikke så har vel Raymarines 700 AIS splitter, så du kan bruke den antennen du allerede har. (Fra hukommelsen, så sjekk dette med noen som kan).
AIS kollisjonsvarsel synes jeg derimot er mindre interessant. Vi bruker det til havs, men innaskjærs går alarmen så å si konstant.