Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

AIS har sin største nytteverdi i områder med mye nyttetrafikk. Småbåter greier man lett å unngå, og de har ikke alltid AIS i utgangspunktet. Men når det kommer et 250 meters skip på kryssende kurs, er det svært nyttig å kunne se hvor det kommer til å passere i forhold til deg. Så kan begge justere kursen i god tid. Ute på havet er det veldig greit å vite hva som befinner seg i området.

 

Og en av de aller beste funksjonene, er at man ser båtens navn. Da kan man kalle opp/bli kalt opp med enkelhet, i stedet for å bruke vessel at position x y....

 

AIS er ett av de mest nyttige instrumentene om bord. Men det avhenger også av at flest mulig installerer transciever. Om alle bare kjører rundt med receiver/uten AIS, har den liten funksjon.

Det blir som at ingen gidder å installere VHF, for ingen andre har VHF som de lytter på heller.

S/Y Emma

S/Y Emma

AIS har sin største nytteverdi i områder med mye nyttetrafikk. Småbåter greier man lett å unngå, og de har ikke alltid AIS i utgangspunktet. Men når det kommer et 250 meters skip på kryssende kurs, er det svært nyttig å kunne se hvor det kommer til å passere i forhold til deg. Så kan begge justere kursen i god tid. Ute på havet er det veldig nyttig å vite hva som befinner seg i området.

 

Og en av de aller nyttigste funksjonene, er at man ser båtens navn. Da kan man kalle opp/bli kalt opp med enkelhet, i stedet for å bruke vessel at position x y....

 

AIS er ett av de mest nyttige instrumentene om bord. Men det avhenger også av at flest mulig installerer transciever. Om alle bare kjører rundt med receiver/uten AIS, har den liten funksjon.

Det blir som at ingen gidder å installere VHF, for ingen andre har VHF som de lytter på heller.



×
×
  • Create New...