Jump to content

Isotherm kjøleskap 85liter - vifte går konstant, går kjøler da også?

Goodspeed

Recommended Posts

Ligger i uthavn og regnet litt over kapasitet og hvor lenge jeg kan ligge her. Det er et 85 liter kjøleskap fra isotherm der jeg hører kjøleviften suse konstant. Betyr dette at kjøleskapet går kontinuerlig, eller kan viften gå uten at generatoren/kjøleren går?

det står i en viksund 340 06 modell, og er standardkjøleskapet som ble satt inn i mange av disse.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Vifta går når kompressoren går. Om skapet går hele tiden kan dette skyldes at det har vært lekkasje av kjølegass. Hvordan er termostaten stillet?

Jeg har samme skap i samme båt bare fra 2005. Jeg pleier å ha termostaten stående på litt mindre enn halv. Da går kompressoren mye, mere på enn av. Men den går ikke kontinuerlig (enda). Jeg har planet om å prøve å få etterfylt gass i løpet av vinteren som kommer.

I en annen tråd tidligere i sommer kom det frem at et slikt skap kostet ti båtlapper nytt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har hatt termostaten ganske høyt, så det forklarer nok hvorfor den går hele tiden. Trodde selv om den stod høyt på at den slo seg av når temperatur var kald nok. Men prøver å sette ned litt og se om det hjelper. Sikkert på tide med noe etterfylling her også. 

Har du målt hvor mye strøm kjøleskapet trekker når det er på?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Takk til @mawilu for opplysning om strømmtrekk ?

Dette vil si at om skapet går hele tiden tømmer det batteribanken for ~ 63 Ah per døgn. Det er betydelig. Om det går 75% av tiden som jeg anslår at mitt skap gjør blir dette ~ 47 Ah per døgn, også dette er mer enn nok strømtrekk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg vet ikke. Men når nytt skap koster 10 lapper tenker jeg det er verdt å undersøke muligheten. Planen min er å ta skapet ut av båten etter endt sesong og levere det på døra hos noen (kjølefirma) som er villige til å etterfylle. Jeg antar at dette blir vesentlig billigere enn om firmaet skal komme ut til båten for å gjøre jobben. 

Hos meg som har samme skap så står termostat nesten på  minimum men kompressor starter når det har godt cirka 15 min og sånn gjør det selv om det er godt og kaldt i skape. Har prøvd og bytte termostat men det ble ikke noe bedre for det. Starter fortsatt etter det har godt 15 min så går det en stund før det stopper igjen og sånn går helgen?

Det er noe som må være galt tenker jeg?pakning rundt døren er ok og lyspæren er defekt, det kjøler godt men det må være en grunn hvorfor det starter og går så ofte men har slått meg til ro med det og etter solcelle panel kom på plass så tar jeg meg en kald øl og tenker ikke så mye på det lengre? 

Kjøleskapet står i en Viksund 340 fra 05.

For hva det er verdt: Hadde samme skap i forrige båt, monterte "isotherm smart energy control" veldig enkel installasjon. Strømfrorbuk og støy gikk ned hos meg.

Hvis en må fylle på gass har en vel en lekkasje?

Sitat:

Isotherm SMART ENERGY CONTROL – SEC
Denne kontrollenheten inneholder en dataprosessor som regulerer kompressorhastigheten, slik at den hele tiden er ideell ut i fra faktisk kjølebehov i skapet. SEC har også en funksjon som gjør at det blir produsert mer kjøling når landstrøm eller annen lading er tilkoblet. Systemet har sensorer som gjør at dette skjer uten å fryse
maten i skapet. Disse to funksjonene vil til sammen gi opp til 30-50 % besparelse i strømforbruk. 

Flere tilbake meldinger på at støynivå blir lavere pga kompresser ikke alltid går på fult og at temperatur er mye mer stabil pga sensor med rell temperaturføler 

Kan brukes på alle Danfoss kompressorer

09 Sealine F37 - VP D4 260

Gullfisk skrev 57 minutter siden:

Det er nok ikke mens den går for fullt. Disse skapene har nok en Danfoss bd35 kompressor, og drar opptil ca 6A på 12V på fullt en sommerdag. 

Men som beskrevet over, om en av årsakene til at det går hele tiden er at det får for lav spenning, vil ikke dette også medføre at det trekker mindre strøm enn dersom det hadde hatt normal spenning?

Goodspeed

Usikker på hvordan det vil innvirke på strømtrekk, men av datablad for bd35 er det avhengig av turtall og temp, tipper omgivelsetemp, hvor mye strøm den trekker. Ligger jo en cutout på lav spenning også på disse, mulig den kan gi slike symptomer også. Må det fylles, er det som regel lekkasje, om ikke det har vært åpnet. 

Gullfisk skrev 3 minutter siden:

Usikker på hvordan det vil innvirke på strømtrekk, men av datablad for bd35 er det avhengig av turtall og temp, tipper omgivelsetemp, hvor mye strøm den trekker. Ligger jo en cutout på lav spenning også på disse, mulig den kan gi slike symptomer også. Må det fylles, er det som regel lekkasje, om ikke det har vært åpnet. 

Får gjøre litt research på det. Det fungerer jo forsåvidt helt fint, det er kun mtp å kunne ligge noen dager i uthavn der det i praksis har noe å si for vår del. Har uansett vurdert å skaffe noe ekstra strømkilde for lengre uthavnsopphold, så om kost med reparasjon overgår pris på en bærbar generator, så spørs det om det er verdt det. :)

Goodspeed

Sånn til sammenligning, bygget jeg 100liter kjøleboks i gamlebåten, med bd50 kompressor med Asu styring. 10 cm isolering. Brukte i snitt 35Ah i døgnet, og da kjølte vi 3-4 liter drikkevann i døgnet og mat til 5(og en beskjeden utbytting av ølbokser:rolleyes:

Isolering og luftgjennomstrømning ved aggregat er viktig. 

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Må det fylles, er det som regel lekkasje, om ikke det har vært åpnet. 

Men om skapet har holdt i 15 år, vil man da kunne regne med nye 15 år om man velger å etterfylle?

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Isolering og luftgjennomstrømning ved aggregat er viktig. 

På Viksund 340 som både trådstarter og jeg har er det ikke annen lufting enn luftespaltene under og over skapet. Jeg tror kanskje dette er knapt, burde kanskje laget et ekstra ventilasjonshull ved kompressoren. Det er mulig å lage dette gjennom skapveggen under førerstolen. 

Erfaring med andre kjøle maskiner sier at det er forholdsvis kortvarig glede å etterfylle, om det er lekkasje. Kan nok være heldig en stund om det er mikroskopisk lekk. 

Når det gjelder lufting, bør det gå an å gjøre en enkel test ved å ta det ut av benken en stund. 

På min Viksund 340 fra 2007 er det helt åpent bak skapet. 

Jeg setter alltid kjøleskapet på fult mens jeg kjører, da tar det litt legre tid før det starter

Har solcellepanel og ser jeg at spenningen er 13,5 Volt på panelet lar jeg også kjøleskapet gå på fult.

Ellers så går mitt skap 20 minutter hver time nattestid mens kjøleskapet ikke blir åpnet.

Når det gjelder etterfylling. Er det samme kjølemedise som i bilens aircondition? Da kan jo dette gjøres ved mange bilverksteder.

JRK skrev for 2 timer siden:

Er det samme kjølemedise som i bilens aircondition?

Du kan til og med få kjøpt patroner med gass og overganger til å fylle kjøleskapet hos enkelte bilrekvisitaer (tenker i retning amerikanske bildelsfirmaer) slik at du kan foreta påfylling/etterfylling selv. Om det anbefales å gjøre dette selv er en annen sak, gassen er vel både brennbar og giftig, så man bør vite hva man holder på med.

Gassen til kjøleskapet er R134A tilkoblingen i. Bilbutikkene passer ikke på kjøleskapet,etterfylling er bortkastet hvis ikke lekkasjen er tettet ta ut skapet og lever det til et kjølefirma for lekasjetest og fylling sist jeg gjorde det med et skap betalte jeg 1600 kr 

JRK skrev On 6.8.2020 at 17.25:

På min Viksund 340 fra 2007 er det helt åpent bak skapet

Jeg har satt inn en plate i åpningen bak kjøleskapet for å unngå at baksiden av kjøleskapet skal bli så utsatt for varmen fra varmeanlegget. Det blir godt og varmt i rommet bak pentryet når varmeren går. 

Jeg har de siste dagene gjort noen tester med termometer inne i kjøleskapet. Etter dette har jeg redusert innstillingen på termostaten ytterligere slik at den nå står på 1/4-del. Da er tempen 3-4 grader i nedre del av skapet mens fryseboksen holder drøye 10 minusgrader. Det synes som om det kan være lurt å gjøre en slik test slik at man unngår at kjøleskapet kjøler mer enn nødvendig. 

Det har jeg ikke tenkt på Brigg, varmeren blir bare brukt noen få ganger på våren, så jeg har ikke merket dette. Men for sikkerhetsskyld, varmeren min står jo i etasjen under, tilgjengelig fra midtkabinen. Men det er jo noen hull som varmen trekker oppover i.

En annen liten detalj, kjøpte slikt svart trekk for å dekke alle ruter, fra Flataker Industrier. Etter dette har temperaturen gått vesentlig ned i kupeen. Dett medfører også lavere omgivelsestemperatur for kjøleskapet. 

@JRK Det er nok noen klimatiske forskjeller mellom stedene vi praktiserer båtliv. Jeg kan telle på en hånd de dagene varmeren ikke blir startet i løpet av en sesong. Vår og høst går den som regel fra morgen til kveld. 

Varmen bak pentry kommer først og fremst fra varmetap fra uisolerte luftslanger fra varmeren samt fra eksosslangen som kommer opp bak pentry og til skroggjennomføringen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...