Goodspeed Startet 5.August.2020 Del på Facebook Startet 5.August.2020 (redigert) Har en batteribank bestående av 4 av overnevnte sønnak batteri på 142 Ah, et er start, resten forbruk/trustere. Trodde det var vanlig blybatteri, men det er ikke noe kontrollvindu for væske som det er på de vanlige batteriene jeg har vært vant med. I tillegg Står det at batteriet er vedlikeholdsfritt. Er ikke dette et blybatteri? Dette stod ikke konkret spesifisert på forhandlersidene heller, ble derfor usikker. grunnen til at jeg spør er mtp hvor mye batteriet kan tappes uten at det svekker batteriet. Vanlige blybatteri skal jo helst ikke tappes mer enn 50% om man skal holde på levetiden. Redigert 5.August.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Det er et vanlig bly/syrebatteri. Jeg har fire slike selv. Når det heter vedlikeholdsfritt er dette i den forstand at produsenten har lagt opp til at det ikke skal kunne vedlikeholdes. Disse batteriene har en type propper over cellene som gjør at de fordamper svært lite veske. Men over tid vil det forsvinne litt, og da burde det være mulig å etterfylle. Om du skjærer klistermerket med en kniv langs de to spaltene som vises til høyre i bildet vil du kunne bende opp lokkene over cellene. Det er to lokk som dekker tre celler hver. Lokkene sitter ganske godt, men ved å bende med en flatskrutrekker fra enden kommer de opp etterhvert. Da har du tilgang til cellene og kan måle syrevekt samt etterfylle med batterivann. På tidligere batterier har jeg hatt rutine å kontrollere/etterfylle vann to ganger i året. I og med at disse batteriene fordamper så lite har jeg nå redusert dette til en gang i året, og oftest blir det bare kontroll uten at det er nødvendig å etterfylle. I alle fall de første årene etter at batteriene er nye. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Takk for svar, Brigg. Da er jeg med. Hva bruker du til å måle syrevekt? Er det merket nivå for batterivæske slik at det kommer tydelig frem hvilket nivå det skal ha? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kjellg Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 (redigert) Goodspeed skrev 17 minutter siden: Takk for svar, Brigg. Da er jeg med. Hva bruker du til å måle syrevekt? Er det merket nivå for batterivæske slik at det kommer tydelig frem hvilket nivå det skal ha? For å måle syrevekt kan du stikke innom feks biltema og kjøpe denne. Nivået skal normalt sett ligge rundt 1cm over platene. Redigert 6.August.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Kjellg skrev 15 minutter siden: For å måle syrevekt kan du stikke innom feks biltema og kjøpe denne. Nivået skal normalt sett ligge rundt 1cm over platene. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Det er også en markering av plast i hullet for hver celle som er grei å bruke som referanse. Hold veskenivået opp til denne markeringen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Brigg skrev 44 minutter siden: Det er også en markering av plast i hullet for hver celle som er grei å bruke som referanse. Hold veskenivået opp til denne markeringen. Takk for tips. Får føres opp på høstens etterhvert noe lange to do-liste:) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.