Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 43 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. En tung, langkjølet 70-tallsbåt kan være svært komfortabel i sjø, men hvis man vil ha noe litt nyere kan man spørre seg; hva er viktigst for meg; en romslig rederlugar i et bredt forskip, eller et smalt forskip som skjærer gjennom bølgene isteden for å stange? Det siste er jævlig slitsomt i lengden, også på tur, og også når man bruker motor pga. motvind.

 

Her må man gjøre seg sine egene tanker og erfaringer, jeg har gjort meg mine, og deler de. Ikke sikkert de er "kompatible" med TS.

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 42 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. En tung, langkjølet 70-tallsbåt kan være svært komfortabel i sjø, men hvis man vil ha noe litt nyere kan man spørre seg; hva er viktigst for meg; en romslig rederlugar i et bredt forskip, eller et smalt forskip som skjærer gjennom bølgene isteden for å stange? Det første er jævlig slitsomt i lengden, også på tur, og også når man bruker motor pga. motvind.

 

Her må man gjøre seg sine egene tanker og erfaringer, jeg har gjort meg mine, og deler de. Ikke sikkert de er "kompatible" med TS.

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 41 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. En tung, langkjølet 70-tallsbåt kan være svært komfortabel i sjø, men hvis man vil ha noe litt nyere kan man spørre seg; hva er viktigst for meg; en romslig rederlugar i et bredt forskip, eller et smalt forskip som skjærer gjennom bølgene isteden for å stange? Det siste er jævlig slitsomt i lengden, også på tur, og også når man bruker motor pga. motvind.

 

Her må man gjøre seg sine egene tanker og erfaringer, jeg har gjort meg mine, og deler de. Ikke sikkert de er "kompatible" med TS.

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 38 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. En tung, langkjølet 70-tallsbåt kan være svært komfortabel i sjø, men hvis man vil ha noe litt nyere kan man spørre seg; hva er viktigst for meg; en romslig rederlugar i et bredt forskip, eller et smalt forskip som skjærer gjennom bølgene isteden for å stange? 

 

Her må man gjøre seg sine egene tanker og erfaringer, jeg har gjort meg mine, og deler de. Ikke sikkert de er "kompatible" med TS.

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 37 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. 

 

Her må man gjøre seg sine egene tanker og erfaringer, jeg har gjort meg mine, og deler de. Ikke sikkert de er "kompatible" med TS.

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 37 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt og sikkert med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. 

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 34 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også. TS skriver: Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er motstridende egenskaper. Kan for eksempel ikke se hva som er trygt med en trang cockpit eller vant man må åle seg forbi. 

quantumduck

quantumduck

Seilerslask skrev 21 minutter siden:

Dette hørtes veldig spesifikt ut :giggle:

 

Hehe, ja det kan du si, heldig vis ikke selv-opplevd. Generelt blir det vel noe sånt som at dårlig uteplass gjør mer vondt enn dårlig inneplass. Eksempelvis har min båt ganske smal hytte, så alt i alt kan jeg gå på utsiden av vant helt "uforstyrret". Dette er en Bavaria Match, så hensikten er selvsagt ikke at det skal være lett å bære handleposer og bagasje frem og tilbake på dekk, men det er en veldig fin sideeffekt. Plass til å sole seg óg. Ulempen er selvsagt at jeg ikke kan stå oppreist og hoppe opp og ned i salong-sofaene, men det har jeg strengt tatt vokst ifra :0) Poenget mitt er at cruisere oftest er innrettet mot å være komfortable i havn, mens performance-båter er mer innrettet mot god ergonomi (som ofte medfører god komfort) når man seiler. Noe som er en fordel på seiltur, ikke bare i reggattasammenheng. Når man er to voksne og to barn blir det god plass under dekk i en 38-foter uansett, så man kan unne seg god plass i cockpit og på dekk også.



×
×
  • Create New...