Jump to content

Edit History

Seiler uten mast

Seiler uten mast

Er relativt fersk motorbåteier, og opplevde akkurat noe ganske kjedelig. MerCruiser 350 mag mpi 2004mod 5.7l 300hk, bensin, sjøvannskjølt, ville ikke starte, starteren klarte ikke dra rundt. Etter litt feilsøk fant vi mer vann enn olje i motoren, og vann i en sylinder. Verksted sier at det sannsynligvis kommer fra rustne manifolder, kanskje enda værre fra toppen. Dette kan repareres. I tillegg har jeg oljelekkasje, sannsynligvis fra akslingen (estimert til to dagers jobb å skifte simmerring).

Har allerede ny starter, ny dynamo, ny sirkulasjonspumpe.

Total gangtid 1110 timer.

Om jeg får skiftet manifolder og det løser problemet, har jeg en rehabilitert men fortsatt gammel motor. 

En åpenbar mulighet er å kjøpe ny bensinmotorer. Hvilke argumenter forsvarer prisforskjellen opp til diesel? (Du skal ha veeldig mange gangtimer før drivstoffpris/forbruk er et argument). Antar at tryggheten ved ferskvannskjølt forsvarer prisdiffen kontra saltvannskjølt? 

Hva med drev/transom? Transom er nyere enn båten, men sikkert +-7år. Er restverdi stor nok til å la de svive noen år til, eller er det bare å skifte ut når vi allikevel er i gang?

Om jeg skifter drev, kan jeg jo like gjerne sjekke ut VP også. Er det noen som har noen objektive argumenter i den ene eller andre retningen? Har fått med meg at VP har et drev som har mindre  risiko for lekkasje.

 

Det ble mange spørsmål, venter i spenning på svarene.

 

Dette ble en noe dyrere avslutning på ferien og sesongen enn jeg hadde sett for meg...

 

 

Seiler uten mast

Seiler uten mast

Er relativt fersk motorbåteier, og opplevde akkurat noe ganske kjedelig. MerCruiser 350 mag mpi 2004mod 5.7l 300hk, bensin, sjøvannskjølt, ville ikke starte, starteren klarte ikke dra rundt. Etter litt feilsøk fant vi mer vann enn olje i motoren, og vann i en sylinder. Verksted sier at det sannsynligvis kommer fra rustne manifolder, kanskje enda værre fra toppen. Dette kan repareres. I tillegg har jeg oljelekkasje, sannsynligvis fra akslingen (estimert til to dagers jobb å skifte simmerring).

Har allerede ny starter, ny dynamo, ny sirkulasjonspumpe.

Total gangtid 1110 timer.

Om jeg får skiftet manifolder og det løser problemet, har jeg en rehabilitert gammel motor. 

En åpenbar mulighet er å kjøpe ny bensinmotorer. Hvilke argumenter forsvarer prisforskjellen opp til diesel? (Du skal ha veeldig mange gangtimer før drivstoffpris/forbruk er et argument). Antar at tryggheten ved ferskvannskjølt forsvarer prisdiffen kontra saltvannskjølt? 

Hva med drev/transom? Transom er nyere enn båten, men sikkert +-7år. Er restverdi stor nok til å la de svive noen år til, eller er det bare å skifte ut når vi allikevel er i gang?

Om jeg skifter drev, kan jeg jo like gjerne sjekke ut VP også. Er det noen som har noen objektive argumenter i den ene eller andre retningen? Har fått med meg at VP har et drev som har mindre  risiko for lekkasje.

 

Det ble mange spørsmål, venter i spenning på svarene.

 

Dette ble en noe dyrere avslutning på ferien og sesongen enn jeg hadde sett for meg...

 

 



×
×
  • Create New...