Jump to content

Havarert Mercruiser 300hk 2004mod. Reparere, eller kjøpe ny? Bensin/diesel, bytte til VP?


Seiler uten mast

Recommended Posts

Er relativt fersk motorbåteier, og opplevde akkurat noe ganske kjedelig. MerCruiser 350 mag mpi 2004mod 5.7l 300hk, bensin, sjøvannskjølt, ville ikke starte, starteren klarte ikke dra rundt. Etter litt feilsøk fant vi mer vann enn olje i motoren, og vann i en sylinder. Verksted sier at det sannsynligvis kommer fra rustne manifolder, kanskje enda værre fra toppen. Dette kan repareres. I tillegg har jeg oljelekkasje, sannsynligvis fra akslingen (estimert til to dagers jobb å skifte simmerring).

Har allerede ny starter, ny dynamo, ny sirkulasjonspumpe.

Total gangtid 1110 timer.

Om jeg får skiftet manifolder og det løser problemet, har jeg en rehabilitert men fortsatt gammel motor. 

En åpenbar mulighet er å kjøpe ny bensinmotorer. Hvilke argumenter forsvarer prisforskjellen opp til diesel? (Du skal ha veeldig mange gangtimer før drivstoffpris/forbruk er et argument). Antar at tryggheten ved ferskvannskjølt forsvarer prisdiffen kontra saltvannskjølt? 

Hva med drev/transom? Transom er nyere enn båten, men sikkert +-7år. Er restverdi stor nok til å la de svive noen år til, eller er det bare å skifte ut når vi allikevel er i gang?

Om jeg skifter drev, kan jeg jo like gjerne sjekke ut VP også. Er det noen som har noen objektive argumenter i den ene eller andre retningen? Har fått med meg at VP har et drev som har mindre  risiko for lekkasje.

 

Det ble mange spørsmål, venter i spenning på svarene.

 

Dette ble en noe dyrere avslutning på ferien og sesongen enn jeg hadde sett for meg...

 

 

Redigert av Seiler uten mast (see edit history)
Link to post

Vel sist jeg fylte diesel på mandag kostet den Kr 9.90 og bensin kostet Kr 17,80 på samme sted. en prisforskjell på Kr 7,90 når en i tilegg tar med at en dieselmotor bruker langt mindre en tilsvarende bensinmotor blir det da en forskjell. Motoren din har kjørt vel 1100t om en regner et snittforbruk på 50 l/t har den konsumert 55.000 l bensin. Om en sier at du sparer Kr 10 pr liter med og kjøre diesel da inkludert det at dieselen bruker mindre blir det 550.000,- Så at det lønner seg med diesel kan det da ikke være tvil om. I tillegg får jo båten en langt høyere annenhånds verdi og blir en tryggere farkost å bruke. 

Link to post

Her jeg ligger nå er prisene 10.59 og 15.53, og jeg bruker langt under 40 liter i timen i snitt. Båten har gått 1100t på 16 år, jeg har ingen planer om å eie båten i nye 16 år. Så drivstoffargumentet blir ganske anderledes for meg enn det du beskriver.  Annenhåndsverdien er jo et argument, men en den like mye høyere som prisdiffen på ny motor..?

Tryggere båt, sier du, tenker du på at bensin er mer brannfarlig, eller motorens pålitelighet?

Link to post

Manifolder og risere er forbruksvare enten du kjører bensin eller diesel.

 

Ny 350 longblokk får du sikkert for 30.000,-ny.

Nye manifolder,  bruk alle de nye delene du har, då har du ny motor under 50,000kr

 

Dropp ferskvannskjøling, motoren holder leenge i saltvann, og du sparer deg for mye vedlikehold/trøbbel med varmeveksling.

 

Link to post
Seiler uten mast skrev for 8 timer siden:

Nei, ikke enda, men skjønner jeg bør få tømt den for saltvann så snart som mulig.

Så snart som mulig for deg er antagelig alt for sent for motoren.
Det er spesielt sjøvannet som står i sylinderen som er kritisk.
For vær time som går så heler det mot ny long block

Tipper en ny long block  med manifolder og reisere setter deg tilbake med ca 50k.
Tør jeg å tippe på ca 20k for jobben på en marina?
Dessverre har slike estimat en ting felles og det er at det blir dyrere enn man først har tenkt seg.
 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 3 timer siden:

Så snart som mulig for deg er antagelig alt for sent for motoren.
Det er spesielt sjøvannet som står i sylinderen som er kritisk.
For vær time som går så heler det mot ny long block

Tipper en ny long block  med manifolder og reisere setter deg tilbake med ca 50k.
Tør jeg å tippe på ca 20k for jobben på en marina?
Dessverre har slike estimat en ting felles og det er at det blir dyrere enn man først har tenkt seg.
 

 

Du har nok rett. Skop gjennom plugghull i dag viste rust på alle bb sylindre.

Har fått estimert 80-90k for longblock, raisere og manifolder, alt ferdig montert og båten på vannet.

 

Med de prisene jeg har fått på pakke med ny motor, nytt drev og transom og instrumenter, og med et salg av gammel motor som delemotor/rehabprosjekt, er det mye som tyder på at det fornuftige er å kassere den gamle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...