Seiler uten mast Startet 6.August.2020 Del på Facebook Startet 6.August.2020 (redigert) Er relativt fersk motorbåteier, og opplevde akkurat noe ganske kjedelig. MerCruiser 350 mag mpi 2004mod 5.7l 300hk, bensin, sjøvannskjølt, ville ikke starte, starteren klarte ikke dra rundt. Etter litt feilsøk fant vi mer vann enn olje i motoren, og vann i en sylinder. Verksted sier at det sannsynligvis kommer fra rustne manifolder, kanskje enda værre fra toppen. Dette kan repareres. I tillegg har jeg oljelekkasje, sannsynligvis fra akslingen (estimert til to dagers jobb å skifte simmerring). Har allerede ny starter, ny dynamo, ny sirkulasjonspumpe. Total gangtid 1110 timer. Om jeg får skiftet manifolder og det løser problemet, har jeg en rehabilitert men fortsatt gammel motor. En åpenbar mulighet er å kjøpe ny bensinmotorer. Hvilke argumenter forsvarer prisforskjellen opp til diesel? (Du skal ha veeldig mange gangtimer før drivstoffpris/forbruk er et argument). Antar at tryggheten ved ferskvannskjølt forsvarer prisdiffen kontra saltvannskjølt? Hva med drev/transom? Transom er nyere enn båten, men sikkert +-7år. Er restverdi stor nok til å la de svive noen år til, eller er det bare å skifte ut når vi allikevel er i gang? Om jeg skifter drev, kan jeg jo like gjerne sjekke ut VP også. Er det noen som har noen objektive argumenter i den ene eller andre retningen? Har fått med meg at VP har et drev som har mindre risiko for lekkasje. Det ble mange spørsmål, venter i spenning på svarene. Dette ble en noe dyrere avslutning på ferien og sesongen enn jeg hadde sett for meg... Redigert 6.August.2020 av Seiler uten mast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Vel sist jeg fylte diesel på mandag kostet den Kr 9.90 og bensin kostet Kr 17,80 på samme sted. en prisforskjell på Kr 7,90 når en i tilegg tar med at en dieselmotor bruker langt mindre en tilsvarende bensinmotor blir det da en forskjell. Motoren din har kjørt vel 1100t om en regner et snittforbruk på 50 l/t har den konsumert 55.000 l bensin. Om en sier at du sparer Kr 10 pr liter med og kjøre diesel da inkludert det at dieselen bruker mindre blir det 550.000,- Så at det lønner seg med diesel kan det da ikke være tvil om. I tillegg får jo båten en langt høyere annenhånds verdi og blir en tryggere farkost å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler uten mast Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Her jeg ligger nå er prisene 10.59 og 15.53, og jeg bruker langt under 40 liter i timen i snitt. Båten har gått 1100t på 16 år, jeg har ingen planer om å eie båten i nye 16 år. Så drivstoffargumentet blir ganske anderledes for meg enn det du beskriver. Annenhåndsverdien er jo et argument, men en den like mye høyere som prisdiffen på ny motor..? Tryggere båt, sier du, tenker du på at bensin er mer brannfarlig, eller motorens pålitelighet? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Manifolder og risere er forbruksvare enten du kjører bensin eller diesel. Ny 350 longblokk får du sikkert for 30.000,-ny. Nye manifolder, bruk alle de nye delene du har, då har du ny motor under 50,000kr Dropp ferskvannskjøling, motoren holder leenge i saltvann, og du sparer deg for mye vedlikehold/trøbbel med varmeveksling. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Har du gjort noe for å redde den gamle motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Seiler uten mast Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 pipe skrev for 11 timer siden: Har du gjort noe for å redde den gamle motoren? Nei, ikke enda, men skjønner jeg bør få tømt den for saltvann så snart som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 (redigert) Seiler uten mast skrev for 8 timer siden: Nei, ikke enda, men skjønner jeg bør få tømt den for saltvann så snart som mulig. Så snart som mulig for deg er antagelig alt for sent for motoren. Det er spesielt sjøvannet som står i sylinderen som er kritisk. For vær time som går så heler det mot ny long block Tipper en ny long block med manifolder og reisere setter deg tilbake med ca 50k. Tør jeg å tippe på ca 20k for jobben på en marina? Dessverre har slike estimat en ting felles og det er at det blir dyrere enn man først har tenkt seg. Redigert 7.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiler uten mast Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 pipe skrev for 3 timer siden: Så snart som mulig for deg er antagelig alt for sent for motoren. Det er spesielt sjøvannet som står i sylinderen som er kritisk. For vær time som går så heler det mot ny long block Tipper en ny long block med manifolder og reisere setter deg tilbake med ca 50k. Tør jeg å tippe på ca 20k for jobben på en marina? Dessverre har slike estimat en ting felles og det er at det blir dyrere enn man først har tenkt seg. Du har nok rett. Skop gjennom plugghull i dag viste rust på alle bb sylindre. Har fått estimert 80-90k for longblock, raisere og manifolder, alt ferdig montert og båten på vannet. Med de prisene jeg har fått på pakke med ny motor, nytt drev og transom og instrumenter, og med et salg av gammel motor som delemotor/rehabprosjekt, er det mye som tyder på at det fornuftige er å kassere den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.