Valsken Startet 6.August.2020 Link til dette innlegget Startet 6.August.2020 Hei! Jeg har en Draco 2300 med en Volvo Penta AQAD31B dieselmotor. Motoren både går og starter fint men jeg har problemer med å slå den av igjen. Det tar ofte lang tid og mange forsøk for å stoppe motoren med nøkkelen. Jeg mistenker at det kan være en solenoid ventil som ikke stenger igjen for diesel når den skal. Hvis det er en slik ventil som er problemet så lurer jeg på hvor den kunne befinne seg og delenummer. Takker på forhånd for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Det kan være at stoppmagneten ikke tetter, pga urenheter på setet eller at tettegummien begynner å morkne. Du kan skru ut stoppmagneten for å sjekke dette. For plassering se link https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7746610-23-926.aspx Stoppmagneten har posisjon nr. 12 Husk å være meget renslig ved eventuell demontering. En slik stoppmagnet kan antagelig fåes kjøpt hos Maritim Diesel i Bergen. Jeg antar de er billigere enn en VP- forhandler.... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Det enkleste er og sjekke at stoppsolenoid får strøm nok før du skrur noe ut. Denne skal stoppe når du tilfører strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Enig med @hegra Dumt å svi av masse kroner på ny soleonoide dersom problemet «bare» er dårlig kontakt et sted mellom tenningslås og motor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Valsken Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Ok, takk for svar. Skal jeg koble til ett lite 12v batteri opp til den mens motoren går eller eller holder det med at den står i ro? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Det beste er å bruke et multimeter og måle spenning på ledningene inn på solenoiden mens tenningsnøkkelen vris til stopp-stilling. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Valsken Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Nå har jeg skjekket spenningen. Den holder seg på 12,5v "til vanlig" og når nøkkelen vries ned til stopp så går det bare ca 2,2v. Er det da en pakning som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Prøv å skru opp den elektriske boblingen, gjør rent, puss over og smør. Skru til og prøv da. Det ser litt irret ut hos meg. Skjønte ikke den "så går det bare 2,2 V". Hvis du mener at spenningen synker til 2,2 V, så har du en dårlig elektrisk kontakt i systemet. For eksempel i tenningsnøkkelen. Gjør som anbefalt og hold en ledning fra batteri pluss bort på koblingspunktet på solenoiden. Sett for sikkerhets skyld en sikring på 10 A i mellom, tilfelle at du skulle sleive bortpå et eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Valsken Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Det var det jeg mente at spenningen synker ned til 2,2v når nøkkelen vries mot stopp. Er det meningen at det skal være 0v i det jeg vrir mot stopp? Jeg ser ikke noe positiv-pol på solenoiden bare en negativ. Jeg målte med den positive polen på startermotoren og den negative på solenoiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Vet ikke, forskjellige teorier ute og går. Mister motoren min spenning, så stopper den. En del Perkins, Volvo og andre fortsetter å gå om spenningen blir borte. Hos deg er det trolig en magnetventil som er åpen når den er spenningsløs. Når ventilen får strøm, lukker den og motoren stanser. Ukompliserte greier. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) Om du vrir nøkkel helt til venstre mot klokka når den skal stoppes så skal stoppen ha strøm for og stoppe motor. Den skal altså være spenningsløs (0 volt )når motor går, men også 0 volt etter at nøkkel slippes og motor har stoppet .Når du vrir til stopp sender nøkkel 12 volt + til toppen av stoppsolenoid. Minus har den via gjengene den er festet med i pumpa. Altså på samme vis som en tennplugg på en bensinmotor. Gjør som Hulda allerede har nevnt Tilfør 12 volt + helst via en sikring, der ledningen er festet på toppen av stoppsolenoid. Om motor ikke er i gang bør du høre et klikk om den fungerer. Måling du har utført tyder på at den får strøm, men ikke sikkert det er nok strøm som kommer frem via den originale ledning. Redigert 7.August.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Valsken Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Dette skal jeg skjekke imorgen. Jeg testet med motoren av. Da hørte jeg ett klikk i det nøkkelen ble vridd til stopp (venstre). Med nøkkelen på stopp målte jeg 2.2v. Jeg målte 12v da nøkkelen bare stod i rett opp og ned posisjon. Er det mulig at den bare lukker seg delvis når den egentlig skal stoppe? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) Slik måling sier at det er et dropp fra ca 12 volt til ca 10 volt når du vrir nøkkel til stopp. Men ut fra det er det ikke så enkelt og avgjøre om feilen er i ledning eller mekanisk svikt i solenoid. Feil i ledning kan være at den berører gods et sted eller har en dårlig kontakt på veien til solenoid. Sikring burde vel egentlig slå ut om den berører gods, men ikke sikkert det skjer. Det andre er jo at dette skjer jo bare av og til som igjen kan bety at den fungerte som den skulle når du målte, selv om droppet var noe høyt. Derfor hadde jeg tatt av originalledning på solenoid og tatt en ny ledning med en bryter og sikring på som kobles mellom batteri + og solenoid. Om den da stopper hver gang så er det jo temmelig sikkert at originalkabling ikke er som den skal. For enklest mulig testing kan du feste den nye kabelen til solenoid og ta den andre enden til batteri + hver gang du skal teste om den stopper, men da jobber du uten sikring. Redigert 7.August.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Valsken Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Den er grei! Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Bare så du ikke misforstår: Viktig at du ikke lar testkabel bli stående tilkoblet enten motor stopper eller går. Du skal kun koble til et par sekunder. Ta altså kabel bort fra batteri enten den stopper eller ei. Hvis den blir stående tilkoblet kan du svi solenoiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 (redigert) Tenningslås kan også være feilkilde. Er denne slitt kan det være dårlig kontakt når du vrir til stopp. Eller løse ledninger eller korrosjon i plugger og koblinger mellom tenningslås og stopp solenoide. Redigert 8.August.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.