Jump to content

AQAD31B dieselmotor stopper ikke!

Valsken

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Draco 2300 med en Volvo Penta AQAD31B dieselmotor. 

Motoren både går og starter fint men jeg har problemer med å slå den av igjen. Det tar ofte lang tid og mange forsøk for å stoppe motoren med nøkkelen.

Jeg mistenker at det kan være en solenoid ventil som ikke stenger igjen for diesel når den skal. Hvis det er en slik ventil som er problemet så lurer jeg på hvor den kunne befinne seg og delenummer.

Takker på forhånd for alle svar!

Det kan være at stoppmagneten ikke tetter, pga urenheter på setet eller at tettegummien begynner å morkne. 

Du kan skru ut stoppmagneten for å sjekke dette.

For plassering se link

https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7746610-23-926.aspx

Stoppmagneten har posisjon nr. 12

Husk å være meget renslig ved eventuell demontering.

En slik stoppmagnet kan antagelig fåes kjøpt hos Maritim Diesel i Bergen. Jeg antar de er billigere enn en  VP- forhandler....

Prøv å skru opp den elektriske boblingen, gjør rent, puss over og smør. Skru til og prøv da.  Det ser litt irret ut hos meg. Skjønte ikke den "så går det bare 2,2 V". Hvis du mener at spenningen synker til 2,2 V, så har du en dårlig elektrisk kontakt i systemet. For eksempel i tenningsnøkkelen. Gjør som anbefalt og hold en ledning fra batteri pluss bort på koblingspunktet på solenoiden. Sett for sikkerhets skyld en sikring på 10 A i mellom, tilfelle at du skulle sleive bortpå et eller annet. 

Om du vrir nøkkel helt til venstre mot klokka når den skal stoppes så skal stoppen ha strøm for og stoppe motor. Den skal altså være spenningsløs (0 volt )når motor går, men også 0 volt etter at nøkkel slippes og motor har stoppet .Når du vrir til stopp sender nøkkel 12 volt + til toppen av stoppsolenoid. Minus har den via gjengene den er festet med i pumpa. Altså på samme vis som en tennplugg på en bensinmotor. Gjør som Hulda allerede har nevnt Tilfør 12 volt + helst via en sikring, der ledningen er festet på toppen av stoppsolenoid. Om motor ikke er i gang bør du høre et klikk om den fungerer. Måling du har utført tyder på at den får strøm, men ikke sikkert det er nok strøm som kommer frem via den originale ledning.

Redigert av hegra (see edit history)

Slik måling sier at det er et dropp fra ca 12 volt til ca 10 volt når du vrir nøkkel til stopp. Men ut fra det er det ikke så enkelt og avgjøre om feilen er i ledning eller mekanisk svikt i solenoid. Feil i ledning kan være at den berører gods et sted eller har en dårlig kontakt på veien til solenoid. Sikring burde vel egentlig slå ut om den berører gods, men ikke sikkert det skjer. Det andre er jo at dette skjer jo bare av og til som igjen kan bety at den fungerte som den skulle når du målte, selv om droppet var noe høyt. Derfor hadde jeg tatt av originalledning på solenoid og tatt en ny ledning med en bryter og sikring på som kobles mellom batteri + og solenoid. Om den da stopper hver gang så er det jo temmelig sikkert at originalkabling ikke er som den skal.                               For enklest mulig testing kan du feste den nye kabelen til solenoid og ta den andre enden til batteri + hver gang du skal teste om den stopper, men da jobber du uten sikring.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...