Jump to content

Bo i båt om vinteren

Pippi25

Recommended Posts

Kommer nok litt an på hvor i landet man bor tenker jeg (ser du står oppført i Oslo, et på det jevne kaldere sted vinterstid enn i Rogaland hvor jeg bor). 

Vinter = kaldt. Så skikkelig oppvarming må til. Har dere tilgang til landstrøm kan hele eller deler av oppvarmingsbehovet dekkes elektrisk. Likevel er det alltid greit med et alternativ til, i båt oftest i form av en dieselvarmer. Selv har jeg pottebrenner og holder temperaturen oppe vinterstid med denne. Siden den også avfukter lufta ombord blir denne primærvarmekilden og så kjører jeg elektrisk i tillegg ved behov. Er båten deres isolert, eller hvis det er mulig å få isolert litt, er dette absolutt en fordel. Om ikke like godt isolert som et hus blir det i alle fall lunere ombord og dere slipper kondensering på kalde flater. Selv har jeg isolert med skrogisolasjon innvendig der hvor jeg har kommet til. I tillegg kjører jeg et par vintermatter (med presenning over) på dekk hvis vinteren blir kald. Det hjelper veldig på lunhetsfølelsen ombord.

I de fleste havner skrus vannet av på bryggene når det er frost (det finnes unntak, men nå snakker jeg generelt her). Dermed er bæring av vanndunker gjerne nødvendig hvis dere ønsker ha friskt vann ombord. Det samme gjelder forsåvidt diesel hvis dere fryser inne eller ikke gidder starte opp motoren for å komme dere til nærmeste dieselpåfylling. Bæring av kanner kan være et helseslit, selv velger jeg heller å se på det som hardt tiltrengt trening😁

Basert på å kun bruke toalettfasilitetene ombord bør man ha stor septiktank. I praksis har de fleste ikke større enn absolutt nødvendig, dermed kan toalettbesøk med fordel tas på land, enten dette skulle være i et eventuelt servicebygg, på jobb/skole, treningssenter eller lignende. Der kan gjerne også dusjing og klesvask foretas. Siden både dusjing og klesvask krever et visst forbruk av vann kan slikt greiest gjøres på land, med mindre dere har tilgang til vintervann på brygga.

Vinterstormer kan føre til netter med mindre søvn, så er dere klar over det. Uling i master, slamring i rigg og bølger kan medføre at enkelte netter blir av labrere kvalitet enn ønskelig. En del blir en tilvenningssak, for min del sover jeg godt i masteuling og bølger, men slamring på grunn av fall og skjøter blir jeg nok aldri vant med (les; Hanse med selvslående fokk der skjøtet (selvfølgelig) skal henge slakt og hamre urytmisk mot masta, alle båtnaboers verste mareritt når det blåser opp litt😄). Dermed må jeg ta en runde hver eneste høst og «stilne» de nærmeste naboene som bare har forlatt skuta si etter sommersesongen uten tanke for dem rundt som skal bli plaget med slamrende rigg gjennom vinteren.

Ved frost, med enten is eller snø på brygga, kan det også være lurt å være ekstra forsiktig når man skal i land og når man skal ombord igjen. Pleier hoppe ned på utriggeren ved frost slik at jeg ikke sklir på selve brygga som ofte blir speilglatt. Når jeg skal ombord igjen stiger jeg inn skrått aktenfra slik at jeg kan holde meg godt i rekka i tilfelle beina sklir vekk under meg i det jeg trør ombord. 

Ellers er det svært koselig å bo i båt vinterstid, så lenge man har god varme og vann på tankene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...