Barillion Startet 7.August.2020 Del på Facebook Startet 7.August.2020 Vet ikke om dette blir rett i forhold til forum reglene, men jeg postet dette i et tidligere innlegg, men tror ikke det kommer frem til medlemmene i gruppen. Fikk et nytt problem med denne motoren i dag 😞 Som nevnt tidligere har jeg skifte impeller, demontert/renset forgassere med nye pakninger på alt som ble demontert. Motoren gikk og malte som en katt etter dette. Skulle bare ta en test start i dag før jeg skulle ta den på sjøen igjen.Den ville ikke starte litt.Motoren slo ikke inn og til slutt kom en ut olje-gugge som faktisk luktet mer bensin enn olje (Se bilde) Hva er det som har skjedd her nå da? Hva som gjør at den ikke vil starte får jeg søke meg frem til, men lurer bare på om jeg ødelagt noe? På forhånd tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Hei Har du skrudd ut ein plugg, frå holet der olja renn ut? For meg ser det ut som om det er vatn i girolja, men eg er usikker. Vatn i olja gjer ofte at olja ser kvitar ut enn på dette biletet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 Hei Ask. Nei, har ikke skrudd ut noe plugg.Er bare en lufting sak dette tror jeg. Tror ikke det er vatn i oljen da dette kommer (tror jeg) fra eksos delen av underhuset Sitér dette innlegget Link to post
Lucky7s Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Lukter det bensin, er det mest sannsynlig det. ikke så mye informasjon å gå på, men du skriver at motoren ikke slo inn? Er det el-start, og det var denne som ikke slo inn, eller gikk motoren rundt, men startet ikke? Dersom motoren har gått rundt under startforsøk og bensin er koblet til og ikke blokkert på vei gjennom systemet, vil bensinen til slutt ende ut gjennom eksosen dersom det ikke tenner. Om det ikke var antydning til tenning, og motoren får bensin, er det sannsynlig noe elektrisk. Du har sjekket at stoppbryter/dødmannsbryter er koblet til? Prøv å skru ut pluggene, og se om de er våte. Tørk de eventuelt med en fille, og sjekk om det er gnist. Har sylindrene vært overfylt med bensin, tar det litt tid før denne fordamper. Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 Hei. Takk for svar Lucky7s. Dårlig formulert av meg. Er el.start og motor gikk rundt, men startet ikke. Stoppbryter var koblet inn og pluggene ble tatt ut og tørket. Skjønner ikke hvordan eller hvorfor, men den har nok bare gått sur og som du sier har sylindrene vært overfylt. Bensin og (kanskje) koks fra eksosen ble til denne guggen? Jeg tok nettopp en ny test og den startet med engang 🙄 Blir ikke klok på denne motoren. Igjen...takk for all hjelp.Føler jeg har flest innlegg på denne siden nå😬 Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Ikke farlig det! Mye å lære av andres feil! Prøv å ikke la starteren gå i lang tid av gangen. Det vil sjelden bli bedre med lange forsøk. Hvis du har "tilfeldige" feil, så kan det være elektriske feil, til og med banale feil som man ikke tenker på å undersøke. F.eks. er det mange som har oppdaget vakkelkontakt i stopp/nødstopp-bryteren, slik Lucky7s nevner over. Tenk enkelt og start med det mest grunnleggende først. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 tipper dette er bensin fra primersystemet, som har løst opp litt oljesot i eksosen og deretter blandet seg med vann, syns farga ser litt gråaktig ut. Vet ikke om det er automatisk primer på denne? Kan feks tenkes at den har hengt seg opp og pøst på med for mye bensin, da vil ikke motor starte heller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Barillion Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 ivar skrev 55 minutter siden: tipper dette er bensin fra primersystemet, som har løst opp litt oljesot i eksosen og deretter blandet seg med vann, syns farga ser litt gråaktig ut. Vet ikke om det er automatisk primer på denne? Kan feks tenkes at den har hengt seg opp og pøst på med for mye bensin, da vil ikke motor starte heller Den er pumpe/ blære så jeg pumpet den til blæren ble hard og så choke på tenningen.Har sikkert fått for mye pga det.Kanskje ikke nødvendig nå etter forgasser-rens etc.Måtte det før den jobben ble gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Barillion Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 småbåtentusiasten skrev 1 time siden: Ikke farlig det! Mye å lære av andres feil! Prøv å ikke la starteren gå i lang tid av gangen. Det vil sjelden bli bedre med lange forsøk. Hvis du har "tilfeldige" feil, så kan det være elektriske feil, til og med banale feil som man ikke tenker på å undersøke. F.eks. er det mange som har oppdaget vakkelkontakt i stopp/nødstopp-bryteren, slik Lucky7s nevner over. Tenk enkelt og start med det mest grunnleggende først. Takk for det😉 Ja, det er lett å gå for i dybden for tidlig 😬 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Kan også evt sjekke om brikken på dødmannsknapp-snoren er riktig. Jeg hadde en greie i våres da den ene påhengsmotoren min ikke ville starte. Skulle startet lett. Hadde gjort det dagen før. Viste seg at jeg hadde feil dødmannsbrikke. Den så lik ut, men var for tynn. Noen ganger startet den, og andre ikke. Byttet til tykkere brikke, og nå starter den hver gang 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.