Jump to content

Mariner 50 hk 2takter 04mod - renner brunsvart guuge ut etter start forsøk


Barillion

Recommended Posts

Vet ikke om dette blir rett i forhold til forum reglene, men jeg postet dette i et tidligere innlegg, men tror ikke det kommer frem til medlemmene i gruppen.

Fikk et nytt problem med denne motoren i dag 😞
Som nevnt tidligere har jeg skifte impeller, demontert/renset  forgassere med nye pakninger på alt som ble demontert.

Motoren gikk og malte som en katt etter dette.
Skulle bare ta en test start i dag før jeg skulle ta den på sjøen igjen.Den ville ikke starte litt.Motoren slo ikke inn og til slutt kom en ut olje-gugge som faktisk luktet mer bensin enn olje (Se bilde)

Hva er det som har skjedd her nå da?
Hva som gjør at den ikke vil starte får jeg søke meg frem til, men lurer bare på om jeg ødelagt noe?

1A0AB19B-3201-4DD8-82BE-B8EB5AE887BD.jpeg.8ab1d0073bd5cd0e3d6b98e86a5d3b8e.jpeg

På forhånd 

tusen takk for svar

Link to post

Lukter det bensin, er det mest sannsynlig det. ikke så mye informasjon å gå på, men du skriver at motoren ikke slo inn?

Er det el-start, og det var denne som ikke slo inn, eller gikk motoren rundt, men startet ikke?

 

Dersom motoren har gått rundt under startforsøk og bensin er koblet til og ikke blokkert på vei gjennom systemet, vil bensinen til slutt ende ut gjennom eksosen dersom det ikke tenner.

 

Om det ikke var antydning til tenning, og motoren får bensin, er det sannsynlig noe elektrisk. Du har sjekket at stoppbryter/dødmannsbryter er koblet til? Prøv å skru ut pluggene, og se om de er våte. Tørk de eventuelt med en fille, og sjekk om det er gnist. Har sylindrene vært overfylt med bensin, tar det litt tid før denne fordamper.

Link to post

Hei.
Takk for svar Lucky7s.

Dårlig formulert av meg. Er el.start og motor gikk rundt, men startet ikke.

Stoppbryter var koblet inn og pluggene ble tatt ut og tørket.

Skjønner ikke hvordan eller hvorfor, men den har nok bare gått sur og som du sier har sylindrene vært overfylt. Bensin og (kanskje) koks fra eksosen ble til denne guggen?

Jeg tok nettopp en ny test og den startet med engang 🙄
 

Blir ikke klok på denne motoren.

Igjen...takk for all hjelp.Føler jeg har flest innlegg på denne siden nå😬

Link to post

Ikke farlig det! Mye å lære av andres feil!  Prøv å ikke la starteren gå i lang tid av gangen. Det vil sjelden bli bedre med lange forsøk. Hvis du har "tilfeldige" feil, så kan det være elektriske feil, til og med banale feil som man ikke tenker på å undersøke. F.eks. er det mange som har oppdaget vakkelkontakt i stopp/nødstopp-bryteren, slik Lucky7s nevner over. Tenk enkelt og start med det mest grunnleggende først.

Link to post

tipper dette er bensin fra primersystemet, som har løst opp litt oljesot i eksosen og deretter blandet seg med vann, syns farga ser litt gråaktig ut.

 

Vet ikke om det er automatisk primer på denne?     Kan feks tenkes at den har hengt seg opp og pøst på med for mye bensin, da vil ikke motor starte heller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 55 minutter siden:

tipper dette er bensin fra primersystemet, som har løst opp litt oljesot i eksosen og deretter blandet seg med vann, syns farga ser litt gråaktig ut.

 

Vet ikke om det er automatisk primer på denne?     Kan feks tenkes at den har hengt seg opp og pøst på med for mye bensin, da vil ikke motor starte heller

Den er pumpe/ blære så jeg pumpet den til blæren ble hard og så choke på tenningen.Har sikkert fått for mye pga det.Kanskje ikke nødvendig nå etter forgasser-rens etc.Måtte det før den jobben ble gjort.

Link to post
småbåtentusiasten skrev 1 time siden:

Ikke farlig det! Mye å lære av andres feil!  Prøv å ikke la starteren gå i lang tid av gangen. Det vil sjelden bli bedre med lange forsøk. Hvis du har "tilfeldige" feil, så kan det være elektriske feil, til og med banale feil som man ikke tenker på å undersøke. F.eks. er det mange som har oppdaget vakkelkontakt i stopp/nødstopp-bryteren, slik Lucky7s nevner over. Tenk enkelt og start med det mest grunnleggende først.

Takk for det😉 Ja, det er lett å gå for i dybden for tidlig 😬

Link to post

Kan også evt sjekke om brikken på dødmannsknapp-snoren er riktig. Jeg hadde en greie i våres da den ene påhengsmotoren min ikke ville starte. Skulle startet lett. Hadde gjort det dagen før.

 

Viste seg at jeg hadde feil dødmannsbrikke. Den så lik ut, men var for tynn. Noen ganger startet den, og andre ikke. Byttet til tykkere brikke, og nå starter den hver gang 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...