RiverMercury Startet 7.August.2020 Link til dette innlegget Startet 7.August.2020 Nettopp kjøpt meg båt med dieselmotor og ser at vannutskillingsfilteret er guffent. Skal på båttur straks. Bør man gjøre noe med dette Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Det bør man. Tapp, gjør rent og skift filter. Og luft etterpå. Følg med på vannutskiller etterpå, mye tyder på vann i tanken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Filteret er jo klissfullt av vann! Sannsynligvis har du vann og dyr på tanken. Vannutskilleren må tømmes og filterinnsats må byttes. Og så bør du sjekke tanken. Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 (redigert) Søk på emnet dieselpolering (eller polering av diesel) her på forumet og Google. Tror tanken din kan ha godt av en rens. Jeg har ikke selv fått somlet meg til å lage opplegget ferdig, men det er andre som har klart det og de kan gi råd Ellers så er jo forrige innlegg (Huldas) det beste rådet. Redigert 7.August.2020 av FamFar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RiverMercury Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Tusen takk for god og rask hjelp! Tror hele forfilteret var fult av vann og gørr. Fikk tømt filteret og skylt glasskolben, men er fremdeles litt «spindelvev» fast i glasset. Har kjørt tanken tom og det har kommet en svart slimklump i bunnen igjen. Fargen på drivstoffet i glasskolben har blitt normalt igjen. Blir det tilstrekkelig med dieseldyrkiller på tanken av og til? Er det ikke tilstrekkelig å bytte dieselfilter årlig selv om der er dieseldyr der? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Hvis dieseldyr så risikerer du at røret fra tanken tetter seg. Så tanken bør inspiserer via mannhullet og renses. Fysisk vaskes etc. Med et slikt filter du har så blir i prinsippet dieselen polert hele tiden. Jeg vet ikke hvilken motor du har,men i de fleste tilfeller så pumpes det mye mer diesel igjennom filteret enn motoren bruker. Så diselen renses hele tiden. Uansett nå anbefaler jeg deg å åpne mannhullet og fysisk inspisere tanken. Hvis dritt i tanken bør den fjernes. Hvis dieseldyr bør tanken vaskes. Dritt eller dieseldyr er spesielt farlig dersom du går ut i skvalpesjø, og det er gjerne da du ikke vil ha motorstopp... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Skal det bli noe greie på det, rens tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.