Gew77 Startet 7.August.2020 Link til dette innlegget Startet 7.August.2020 (redigert) I vår "nye" båt er det en Ardic vannvarmer i kombo med Ardic defroster. Har tidligere kun hatt luftvarmer, så dette er helt upløyd mark. Etter å ha startet varmer så begynner den å varme vannet og luften fra dysene blir markant varmere. Men etter ca 5 min, så slutter den å varme. Hører at dieselpumpen slutter å tikke og luften blir kaldere. Hva kan dette være? Har ikke begynt å skru på den enda, men har sett at flere snakker om en flammevakt? Det er ikke termostaten som slår inn, denne har jeg testet og den virker å fungere. Eller så er jeg litt usikker på "best practice" på bruken. Det er et panel med en startbryter, termostat og en bryter for å slå på luft, tror jeg. Under er det en trinnbryter, trolig til defroster, det kommer ikke noe luft fra dyser før denne vris til max. Hvordan bruker man dette for å få best mulig varme? Og, forstår jeg det riktig at ved gange og varm motor, så bruker man bare defroster, da denne varmes opp av motorens kjølevann - som varmeapparatet i bil? Redigert 7.August.2020 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Jeg kjenner ikke til Ardic, men hvis en dieselvarmer er en dieselvarmer så kan det skyldes luft i dieseltilførsel (rør), for langt/bratt rør mellom pumpe og dieseltank eller at pumpen står i feil vinkel. Andre klassiske årsaker er sot i dieselbrenneren. Da jeg hadde gammel Eber ble jeg anbefalt å brenne rent med noe annet enn diesel. Tror det var lampeolje. Starte brenneren med lampeolje og brenne lenge på full varme. Da skal sotet bli borte. Den nye dieselvarmeren min anbefales å bare bruke diesel, men la den kjøre på fullt innimellom. Hvis den bare brenner på lav varme så vil den sote. Mulig din må åpnes for å fjerne sot manuelt? Kanskje @Wallas Service kan noe med disse? Han er i alle fall verdt å lytte på ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dude Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 det kan være sot på den optiske flammevakten i brennkammeret. denne er der for å stanse dieseltilførsel om den ikke brenner skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Jeg kjenner ikke til Ardic, men hvis en dieselvarmer er en dieselvarmer så kan det skyldes luft i dieseltilførsel (rør), for langt/bratt rør mellom pumpe og dieseltank eller at pumpen står i feil vinkel. Andre klassiske årsaker er sot i dieselbrenneren. Da jeg hadde gammel Eber ble jeg anbefalt å brenne rent med noe annet enn diesel. Tror det var lampeolje. Starte brenneren med lampeolje og brenne lenge på full varme. Da skal sotet bli borte. Den nye dieselvarmeren min anbefales å bare bruke diesel, men la den kjøre på fullt innimellom. Hvis den bare brenner på lav varme så vil den sote. Mulig din må åpnes for å fjerne sot manuelt? Kanskje @Wallas Service kan noe med disse? Han er i alle fall verdt å lytte på ? Ja, soting er et kjent problem for mange dieselvarmere, spesielt eldre modeller som ikke har elektronisk overvåkning av forbrenningen. Anbefaler minst en gang i året, gjerne før opplag, at du kjører varmeren med ren parafin - Fritidsparafin - noen timer på full effekt. Helst ikke Lampeolje som nevnt, fordi den inneholder voks og kan gi soting når den brenner. Mange år siden (ca 40) siden jeg solgte Ardic, og gikk over til Wallas, men det er en annen historie. dude skrev 8 minutter siden: det kan være sot på den optiske flammevakten i brennkammeret. denne er der for å stanse dieseltilførsel om den ikke brenner skikkelig. Tenkte samme tanken, du kom meg i forkjøpet. Men det kan også være sot i brennkammeret som ikke den blir kvitt før den får opp temperaturen skikkelig. Kan være nødvendig å demontere apparatet for en skikkelig rens i brenner, men forsøk gjerne rengjøring av flammevakten i første omgang samt å kjøre den med Fritidsparafin en stund. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2020 Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 @Wallas Service, jepp. Jeg skrev først fritidsparafin, så rettet jeg det til lampeolje. Men da ble det jo feil Godt du poengterte rette produktet Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gew77 Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Takker for svar ? Har testet litt mer, nå virker det som den starter fint, kjører en stund, så roer den tempoet og dieselpumpe stopper å tikke samtidig som det virker som den går på lavere fart. Noen minutter senere starter den på nytt igjen kjører noen minutter for så å roe seg ned igjen.. og slik fortsetter det. Er det en feil, eller skal det være slik? Sjekket flammevakt og den så ren ut. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
O_K Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Kjenner ikke til ardic dieselvarmer for vann spesifikt her. På generelt grunnlag høres ut som den "bestemmer" seg for å stoppe, og da ser jeg for meg at det er enten at den tror vannet har kommet til ønsket temperatur, eller en sikkerhetsfunksjon (flammevakt, evt andre sikkerhetsparametere). Er det god vanngjennomstrømning når den går? Hvis vannet sirkulerer for sakte så kan det hende vannet rundt temperatursensoren blir varmt nok til at den stenger ned uten at du får sirkulert varmen rundt i systemet. Sitter temperaturføler på vannet der den skal (ikke falt ut av lommen og ned til et "varmere" sted)? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 O_K skrev On 11.8.2020 at 22.46: Er det god vanngjennomstrømning når den går? Hvis vannet sirkulerer for sakte så kan det hende vannet rundt temperatursensoren blir varmt nok til at den stenger ned uten at du får sirkulert varmen rundt i systemet. Sitter temperaturføler på vannet der den skal (ikke falt ut av lommen og ned til et "varmere" sted)? Kanskje det kan være noe med vanngjennomstrømming? I sløyfen, like ved vv-bereder ser det ut som det er en pumpe av noe slag. Denne er ikke koblet på strøm. Det ble byttet bereder for to år siden, mulig denne har blitt koblet fra da? Å ha en pumpe som ikke er i bruk i en krets vil vel bremse gjennomstrømmingen? Men disse pumpene er kanskje mer "åpne" da motorens kjølevann også skal gjennom her. Er det vanlig med slike hjelpepumper? Det vil vel ikke skade å prøve å sette strøm på denne? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.