vindmann
Marius Engel skrev On 7.8.2020 at 20.50:
har sett den. Men jeg har en ocean signal nødpeilesender, som er synes er mye bedre enn denne nødknappen. (7 års batteri, garantert tett (trykktestes ved batteriservice), mye høyere tetthett enn IPX7, alltid aktivert, permanent festet til Skulderstroppen på padlevesten/topptursekken slik at den ikke forsvinner eller mistes ved av/påkledning, og ekstremt bra dekning).
Det kan jeg jo være enig i. Samtidig er ikke en VHF med DSC og satelittmottaker (det sistnevnte må også være med, skal det være noen vits) bare anvendelig i en nødsituasjon. Du kan f.eks. ringe andre og andre kan ringe deg uten manuelle oppkall, du blir varslet på fellesanrop, du kan stille inn VHFen så andre automatisk kan få posisjonen din (position request) etc. Så det blir litt ulike bruksområder. Jeg ville vel kjøpt en med alt, de er ikke så dyre om dagen. Kanskje har du eller får du båt, skal være med andre e.l., en bredere bruk kan komme til nytte senere. Og jeg ville valgt Icom eller SH. Har bare én erfaring med Cobra for ti år siden++ og det var for mye plastikk etter min smak, men de har kanskje blitt bedre med årene.
Min erfaring er ellers at jeg som regel får kontakt med kystradiostasjon på bærbar enhet, men jeg må innrømme hoveddelen av slik kommunikasjon alltid har gått via stasjonær, så ikke stor erfaring.