Snusmumrikken Startet 7.August.2020 Del på Facebook Startet 7.August.2020 Hei! Fått anskaffet meg ny båt idag, men båten er kraftig underpropert(?:p). Får snaut 4800 RPM på WOT alene. Står på en SS Viper 13 7/8x17" pr. idag. Båten har en kraftig V-bunn og overbygg med godt vinddrag i. Pleier som regel å være mellom 3-5per i båten, men full båt med 7 er heller ikke uvanlig. Bunnstoffet vil bli tatt til våren neste år da det er ganske ruglete. Har snust litt på firebladere i alu grunnet pris. Kunne Mercury Spitfire sin med riktig hubkit vært er greit valg? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Solseng Svart 8.August.2020 Del på Facebook Svart 8.August.2020 Ja, en 15" Spitfire vil nokså sikkert være et steg i riktig retning og gi mer turtall/lettere å dra for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 8.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2020 Ja, jeg må opp iallefall 1000 rpm. Anbefalt turtall er 5000-6000 rpm. Idag fikk jeg 4500 på WOT. Dog, mye groe. Fikk tidligere 4800 rpm. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Solseng Svart 8.August.2020 Del på Facebook Svart 8.August.2020 (redigert) Det er veldig mye usikkert når man bytter fra en type propell til en annen. Det er ikke godt å si hva som skjer hvis du går fra Viper (SS) til Spitfire (alu) og ned i pitch. Jeg ville startet med 15" og sett hvor man ender. Kanskje du bør ha enda lavere pitch, men som sagt: Her gjelder ikke "tommelfinger-reglene", så man bør gå trinnvis frem. Hvis du er innstillt på å evt. bytte enda en gang, så gir det deg størst sannsynlighet for å treffe "perfekt". Så: Jeg stemmer for Spitfire i 15" stigning. Kanskje du fortsatt mangler turtall, men jeg tenker: La oss se på den først. Mye enklere å foreslå et bedre alternativ når man er litt nærmere i utgangspunktet. Du sier ikke noe om fart, men jeg tipper en E-tec 130 på en litt tung 20-foter bør gjøre rundt 32-35 knop lett lastet. Hvis du er veldig langt fra der, er det ikke sikkert det er propellen det er noe galt med. https://www.batliv.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/uttern-6200-cc/684854 Redigert 8.August.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.