Jump to content

Hva anbefales av Origo eller Optimus kokeapparat?

Danemann

Recommended Posts

Origo finnes ikke lengre, og godt er det. Optimus på parafin har ett eget miljø av nostalgikere og en får deler overalt, men ekte parafin som gjør at brennerne ikke soter osv finnes ikke å få kjøpt lengre. Og får du tak i det så stinker det som ett helvete i båten. Men pluss for høy varme. Utenom gass er parafinbrenner det eneste brukbare rent "kokkeleringsmessig". 

Personlig, om jeg ville unngått gassinstallasjon, ville jeg gått for noe sånt som dette:

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gasskjokken-005134/

Legg ved en eller annen variant av en sånn som dette:

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/grill/gassgrill/nordic-season-4686804/

Så har du samme flaskene for grilling på land, eller cockpitbordet. 

Ulempen med de Hper linker til er at patronene blir veldig fort tomme, så man må kjøpe et lager med disse. Koster ikke mye pr patron, men husk at de må oppbevares en plass disse også. Biltema sine patroner ruster forresten fort i bunnkant, så pass på. Men, noe må man jo ha uansett. Selv har jeg gasskomfyr med 2 kilos, byttet slanger i år, føler det er sikkert nok. Har hatt Origo 3000 i første båten, syntes det var helt ok. Må brukes med omhu det også.

Redigert av Worry II (see edit history)

Ja de ruster alt for fort.. Jeg pakker de i plastpose og så i vanntett sekk og har de i ett drenert dekksrom. Syns de holder ok da. 

------

Må sies at det meste av "kjøkken", ovner osv som bruker disse patronene er noe billig blekkskrammel. Fordelen er at en etterhvert får tak i mye forskjellig som bruker samme patron. Jeg har grill og en  blåselampe så jeg kan svi taustumper, lodde, varme osv, og en liten varmeovn. 

Disse gassflaskene må også oppbevares utenfor båten, eller i gasstett skap som drenere ut av båten.

Jeg har grill som bruker disse småflaskene (patroner) , og flaskene oppbevares i dreggluken foran. 

I båten har jeg gassbluss, godkjent slange, gass lekkasjetester,  godkjent gass-skap med ventilasjon ut gjennom skrogside  . 

Enhver gassflaske inni båten medfører risiko.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Danemann skrev for 4 timer siden:

Har valget mellom 2 kokeapparater, enten Origo 3000 for rødsprit et et Optimus for parafin.  Begge er 2 bluss. Hvilket av de anbefales, og hvorfor?

Optimus fordeler: Høyere effekt på brennere og dermed raskere til koking. Riktig kvalitet på parafin er Fritidsparafin, lukter lite ved bruk.

Optimus ulempe: Om du ikke sørger for skikkelig forvarming av brenner, vil flammen stå i taket.

Origo fordel: Flammen står ikke i taket når du fyrer opp.

Origo ulemper: Rødspritapparat, og lukter ille når du bruker det. Dårlig effekt på brennere.

Hper skrev for 3 timer siden:

Origo finnes ikke lengre, og godt er det. Optimus på parafin har ett eget miljø av nostalgikere og en får deler overalt, men ekte parafin som gjør at brennerne ikke soter osv finnes ikke å få kjøpt lengre. Og får du tak i det så stinker det som ett helvete i båten. Men pluss for høy varme. Utenom gass er parafinbrenner det eneste brukbare rent "kokkeleringsmessig". 

Personlig, om jeg ville unngått gassinstallasjon, ville jeg gått for noe sånt som dette:

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gasskjokken-005134/

Legg ved en eller annen variant av en sånn som dette:

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/grill/gassgrill/nordic-season-4686804/

Så har du samme flaskene for grilling på land, eller cockpitbordet. 

Både Origo og Optimus er gått ut av produksjon. Deler kan som du sier skaffes på nettet til Optimus, men de koster skjorta etter det jeg har erfart. 

Gass kokeapparater og varmeapparater med engangsflasker er IKKE godkjent for bruk i lukket del av båten. Kan til nød brukes ute på dekk og under en kalesje om du har selvlensende dekk - ikke ellers. Samme gjelder oppbevaring av flasker og apparat. Det er IKKE anbefalt å koble flasken bort fra apparatene når du ikke bruker det. I så fall kan ventilen i flasken få dårlig tetting og garantert lekkasjer når du kobler på en delvis tom flaske på nytt. La flasken stå til den er brukt opp.

De større importørene av båtutstyr har sluttet å ta inn disse kokeapparatene, helt sikkert en grunn til det.

Et fast gassanlegg er ikke noe for "hvermannsen" å installere, selv om det forlokkende enkelt i teorien. Har sett altfor mange anlegg som er langt under pari og som er/var direkte farlige.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

I følge "Primuskongen" sine skriverier er det ikke riktig så enkelt med drivstoff. Det meste som selges som "parafin" i Norge nå er ikke "ekte" raffinert fra olje men utblanda med nafta og andre greier som gjør at det brenner for varmt og kan potensielt ta loddinga i brennerne. Og så er det diverse "lampe/varme/gudvethvadekallerdetfor" "parafin/olje" som over lengre tid soter igjen brennerne. 

De sluttet å selge vanlig parafin via pumpe i fjor. Er folk på diverse "primusforum" som reiser rundt og kjøper rester av vanlig parafin fra fyringsanlegg som skal saneres. 

Har selv en Taylors varmeovn (med pipe) med primusbrenner ombord. Tennvæske er eneste som fungerer uten lukt. Har prøvd alt annet. 

Primussene til Optimus var grei de...like raske som gass å koke på..

Men som Hper poengterer så ble det en egen lukt i båten med disse parafin brennerene...

I den forrige båten min hadde jeg et slikt combi apparat fra Origo ....som hadde både kokeplater ( spiral) 230v og sprit....altså valgmulighet...

Artig og mimre...mye nostalgi....men jeg ville aldri byttet vekk gass komfyren jeg nå har...uslåelig...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Hper skrev 1 time siden:

I følge "Primuskongen" sine skriverier er det ikke riktig så enkelt med drivstoff. Det meste som selges som "parafin" i Norge nå er ikke "ekte" raffinert fra olje men utblanda med nafta og andre greier som gjør at det brenner for varmt og kan potensielt ta loddinga i brennerne. Og så er det diverse "lampe/varme/gudvethvadekallerdetfor" "parafin/olje" som over lengre tid soter igjen brennerne. 

De sluttet å selge vanlig parafin via pumpe i fjor. Er folk på diverse "primusforum" som reiser rundt og kjøper rester av vanlig parafin fra fyringsanlegg som skal saneres. 

Har selv en Taylors varmeovn (med pipe) med primusbrenner ombord. Tennvæske er eneste som fungerer uten lukt. Har prøvd alt annet. 

Jeg har solgt Wallas, Optimus, Cookmate (nå Origo), diverse primuser i tusentall siden 1979, og (tror) jeg har litt peiling på forskjellige parafinvaliteter.

Optimus hadde sin egen parafin som de solgte via sine forhandlere den gang. Og da Optimus måtte legge inn årene på slutten av 80-tallet fikk jeg vite hvor de fikk tappet denne. Jeg var ikke snauere enn at jeg bestilte noen paller med egen logo: Wallas Parafin (med importøren Wallas Norge AS sin godkjennelse), og solgte som hakka møkk. I dag får du kjøpt nøyaktig samme parafinkvaliteten fortrinnsvis under navnet Blåtind Fritidspatrafin. Og du mener at denne ikke er god nok til hvilken som helst Optimus brenner?

Samme parafinkvalitet har også vært solgt som Kemetyl Fritidsparafin, og har etter det jeg vet aldri vært solgt fra pumpe på en bensinstasjon eller fra en hyttebutikk. Derimot fåes den kjøpt/transportert i tankbil til flyplasser, da heter den Jet A1, og du kan neppe få kjøpt renere parafin.

Det du får (fikk) kjøpt fra pumpe var lett fyringsolje, og det er det samme som finnes i fyringsanlegg, nedgravd i hagen, eller på fat i garasjen og som ble brukt til oljekaminer i hjemmet ditt. Finnes fremdeles områder der du får levert lett fyringsolje til hytta, rett fra tankbil om det er vei frem. 

Lampeolje er det samme som Lampeparafin og inneholder tildels store mengder voks. Dette gir bedre lysverdi, men dårlig varmeverdi. Brukes naturlig nok i oljelamper. KAN brukes på en Wallas i de varme månedene, men vil sote brenneren. Når det blir kaldt stivner voksen og da er den ubrukelig til f.eks. en Wallas. Om Lampeparafindunken står kaldt over vinteren, vil voksen skille seg fra parafinen, og du vil få problemer med opptenning,. Voksen setter seg også i pumpen - nye problemer. Om du av en eller grunn lar deg friste til å bruke Lampeolje på Wallas'en om sommeren, bør du absolutt bruke den noen timer med Fritidsparafin tilsatt Isopropanol for å løse opp voksen og slik at brenneren får brenne seg ren før du parkere båten for vinteren.

I en Optimus vil voksen tette dysene i brenneren og du vil få en vanskelig opptenning. Når brenneren blir varm kan voksen smelte og det går stort sett bra, men du må regne med å skifte rensenålen temmelig ofte siden du må bruke den for å stake opp brennerdysen for voks.

Taylor-ovnen har jeg ingen erfaring med, men har også solgt både Pyrobyssa og Refleksovner i hopetall, og de er konstruert for diesel. Og de brenner begge best med parafin, les; Fritidsparafin. Kanskje du skulle prøvd Fritidsparafin fra 4ltr kanner, så slipper du å kjøpe tennvæske i litersflasker? For de selges ikke i større emballasjer?

Imponerende oversikt og forklaring. Men i siste setning nevner du tennvæske. Hvordan kommer den ut sammenlignet med de andre produktene du nevner, voks, varmeverdi og annet?

Litt på siden, men den gang jeg var guttunge og gikk i speideren hadde vi gjerne med en god gammeldags 1-bluss primus. Den brukte vi White Spirit på.  Da sotet det omtrent ikke på kjelene!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Imponerende oversikt og forklaring. Men i siste setning nevner du tennvæske. Hvordan kommer den ut sammenlignet med de andre produktene du nevner, voks, varmeverdi og annet?

Tennvæske er etter det jeg har funnet ut det samme som Fritidsparafin eller i det minste så lik at det er sammenlignbart på de merkene jeg sjekket opp. Finner ikke databladene nå i farten, men jeg har sjekket det en gang tidligere.

Noen merker tennvæske kan kanskje inneholde litt mer aromater enn andre, altså urent produkt for å få prisen ned.

Blåtind Fritidsparafin holder i det minste jevn kvalitet.

Skjønner bare ikke at det skal være nødvendig å kjøpe kartonger med tennvæske på 1ltr flasker. Mer avfall enn 4ltr kanner. Kan kanskje spare noen kroner siden tennvæske ofte er på tilbud i grillsesongen.

Jeg gjenga hva "Primuskongen" har skrevet om saken. Og at lest en del datablad. Mye rart i ulike "blandinger", nafta går igjen. Tennvæske vrker å være det mest "homogene" produktet. Har hørt at det er underlagt Andre krav iom det er koblet til matlaging, som forsåvidt høres logisk ut..

Etter en del år med parafinlamper og vekeovner på ene hytta og Taylor i båten vet jeg i hvertfall at tennvæske alltid har vært ok i bruk. Diverse andre "parafiner" har variert mtp lukt.

Prøvde en dunk med fritidsparafin... Med rart merkenavn, i sommer. Brant helt ok. 

Brenneren på Taylors K (Kerosene) er en helt standard parafinbrenner. I min står en portugisisk variant siden ovnen har vært jorda rundt. Ligger et par indiske som kom via eBay som reserve i båten.

Forstår ikke hvorfor man skal kåle rundt med til dels eksplosive væsker når man kan bruke gass fra flaske i drenert rom. Så lenge opplegget er etter boka, og gassalarm installert er det få ting som kan gå galt. Mimrer dog tilbake til rødspritalderen, men husker det i blant var mye flammer, lukt og et og annet ullteppe som ble bruk til å døyve flammer på ville veier i skøyta....

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Har hatt begge typer og de er knapt sammenlignbar. Oeigo er dritt. Og Optimus fungerer utmerket.

Enig, Optimus er langt bedre.

Big Horn skrev for 2 timer siden:

Forstår ikke hvorfor man skal kåle rundt med til dels eksplosive væsker når man kan bruke gass fra flaske i drenert rom. Så lenge opplegget er etter boka, og gassalarm installert er det få ting som kan gå galt. Mimrer dog tilbake til rødspritalderen, men husker det i blant var mye flammer, lukt og et og annet ullteppe som ble bruk til å døyve flammer på ville veier i skøyta....

Kåle rundt med eksplosive væsker? Er ikke gass eksplosiv? Langt mer eksplosiv mener jeg å ha lest.

Dessuten så er de nyeste (10-15 år) kokeapparatene med lukket forbrenning bygd for diesel.

Rallypetter skrev 51 minutter siden:

Primus (altså Optimus parafin) er det eneste brukbare i båt. Gass sky det som pesten.

Altså, om du ikke har fått med deg det enda; Det har ikke blitt laget nye 2-bluss Optimus'er siste 25 årene.

I dag - om du vil ha nytt, har du 2 alternativer: Gass med åpen flamme, eller diesel/parafin med lukket forbrenning.

Selvsagt kan du bruke 220V og induksjon, men det kreves eget strømaggregat om du skal koke et egg når du ligger på svai.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

17 minutes ago, Wallas Service said:

Enig, Optimus er langt bedre.

Kåle rundt med eksplosive væsker? Er ikke gass eksplosiv? Langt mer eksplosiv mener jeg å ha lest.

Som skrevet, et forskriftsmessig gassanlegg med ditto alarm anser jeg som den optimale løsning i båt. Ingen lukt, og ingen eksos som må føres over dekk. Kanner med tvilsomme lokk, og eventuelle påfyllinger med søl har jeg (kanskje dessverre) vokst fra. Har også gasskomfyr hjemme da dette etter min mening er det beste med raskest reaksjon. Induksjon er bra og raskt, men så lenge man må knote med trykksensitive punkter som ikke fungerer med våte eller besudlede fingre utgår det for min del...

Har også et utekjøkken på gass koblet til gummislange der en lekkasje ikke vil føre til annen skade enn økt forbruk, og den slangen er fortsatt uten sprekker etter 14 år i solveggen....

Har hatt fastinstallasjon av gass i de to siste båtene. Helt topp på alle måter. Eneste vedlikeholdet har vært å bytte slange. 

Blussvarianter/optimus krever vedlikehold, og det kan være krevende om en ikke har vært borti det før. Deler må en finne på bruktmarked eller hos "nerder" på forum osv. Finnes utenlandske produsenter, men koster mye. Dukker opp Optimuser på finn nå og da, ofte billig. 

Rødspritapparat er det vel ikke noe vedlikehold på. Men de produseres heller ikke lengre så... ser de er billige på finn.no. 

------

Er ikke til å komme unna at gass er tingen. Og om man ikke vil ha det og en er komfortabel med bruk og vedlikehold av Optimusvarianter så hadde jeg valgt det. Og om jeg hadde hatt trebåt hadde jeg uansett valgt en Optimusvariant... syns det hører med der på en måte. 

I en vanlig båt ville jeg valgt gassløsning med småflasker om fastinstallasjon ikke var ett valg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...