Jump to content

Mister trykk, vannpumpe stopper ikke, lokalisert feil til varmtvannstank. Tips for løsning ønskes

Hvaler1

Recommended Posts

Som tittelen tilsier sige s det inn falsk luft et eller annet sted. Ved og blokkere kaldt vann inntil varmtvannsbreder, stoppe rpumpa. Altså ett eller annet sted fra inntak på brede rog ut er det feil. Dette er ny båt for meg. Ikke hatt slik system på båt før. En windy 31 Scirocco, men er vel likt uansett merket? Noen Tips på hva Jeg bør gjøre nå do og finne feilen? Fortsette som jeg har gjort, sjekke alle punkter frem til kranene? Kan det være noe inne i varmtvannsbereder? Det lekker ikke vann i noen inntak/uttak på bereder som jeg kan se. 

Jeg villet ha sjekka følgende, med åpen tilførsel til VV tank og pumpe i drift:

Sjekk sikkerhetsventil; Hvis utløp fra denne er tilkoblet slange og skottgjennomføring så sjekk at den holder tett ved å kontrollere at der ikke kommer vann i skroggjennomføringens utløp!

Sjekk at du ikke har lekkasje i distribusjonsslanger/rør og koblinger ut fra selve varmtvannstanken.

Sjekk at kjølevannsnivået på motor ikke stiger, Kan tyde på lekkasje på heate-coil inne i  selve VV tanken.

Lykke til !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takk for svar ? men må spørre litt mer. 

Åpen tilførsel menes at kaldt vann er koblet til på vv? 

Det er en vippebryter der hvor det kommer vann ut ved aktivering. Denne lekker ikke. Det er vel kanskje sikkerhetsventilen? 

Kan det være luftlekkasje selv om det ikke er vannlekkasje i koblingene? 

Er ikke helt bevandret her, men hva har kjølevæske til motor med vv bereder? ?

Det er det varme "kjølevannet" fra motoren som varmer opp vannet i berederen. Det går gjennom en lukket sløyfe inne i tanken. Der skal det ikke være lekkasje mellom varmtvannet og kjøevannet fra motoren som mateco sier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvaler1 skrev for 1 time siden:

.....

Det er en vippebryter der hvor det kommer vann ut ved aktivering. Denne lekker ikke. Det er vel kanskje sikkerhetsventilen? 

.....

Er ikke helt sikker på hva du mener her!

Hva mener du med "vippebryter"?

Mistenker at dette er sikkerhetsventilen og at vippebryter i denne sammenheng er sikkerhetsventilens ventil-posisjon. Isåfall skal den være i stengt posisjon !

Her et bilde av en sikkerhetsventil. Jeg tror du mener den svarte øvre del som "vippebryter". På bildet så står den i stengt posisjon (normal)!

Sikkerhetsventil1.jpg.91f235cc6bb271c44f2c99913637d222.jpg

Hva mener du med "aktivering"? Og at "det kommer vann ut" ?

Og hva med "Denne lekker ikke", men allikevel så kommer det "vann ut ved aktivering" ?

??

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Vanligvis sitter pumpen mellom vanntank og varmtvannstanken, og server derfor både kaldt-og varmtvann. Dersom pumpen går ustoppelig når det er tilførsel til varmtvannstanken kun ved tapping av varmtvann må det derfor være en lekkasje, som enten skyldes lekkasje gjennom sløyfen (noe usansynelig med rustfritt?), overtrykksventil, eller et sted på rørnettverket, men de to siste burde være synlig ved lensepunktet.

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Det er det varme "kjølevannet" fra motoren som varmer opp vannet i berederen. Det går gjennom en lukket sløyfe inne i tanken. Der skal det ikke være lekkasje mellom varmtvannet og kjøevannet fra motoren som mateco sier.

Men vv bereder varmes vel opp av 220 volt når tilkoblet? Er i hvertfall tilkoblet med 220 volt kontakt. Ny gammel båt som jeg må finne ut av  som du skjønner:). Hvordan finne rman ut at det er en event lekkasje? Som mateco sier om kjøelavannsnivå ikke stiger. Regner med det er snakk om at temperatur på motor ikke stiger? 

mateco skrev for 9 timer siden:

Er ikke helt sikker på hva du mener her!

Hva mener du med "vippebryter"?

Mistenker at dette er sikkerhetsventilen og at vippebryter i denne sammenheng er sikkerhetsventilens ventil-posisjon. Isåfall skal den være i stengt posisjon !

Her et bilde av en sikkerhetsventil. Jeg tror du mener den svarte øvre del som "vippebryter". På bildet så står den i stengt posisjon (normal)!

Sikkerhetsventil1.jpg.91f235cc6bb271c44f2c99913637d222.jpg

Hva mener du med "aktivering"? Og at "det kommer vann ut" ?

Og hva med "Denne lekker ikke", men allikevel så kommer det "vann ut ved aktivering" ?

??

Ja korrekt. Klønete formulert av meg. Men sikkerhetsventil er det jeg mente og den er tett ihvertfall :) 

Big Horn skrev for 9 timer siden:

Vanligvis sitter pumpen mellom vanntank og varmtvannstanken, og server derfor både kaldt-og varmtvann. Dersom pumpen går ustoppelig når det er tilførsel til varmtvannstanken kun ved tapping av varmtvann må det derfor være en lekkasje, som enten skyldes lekkasje gjennom sløyfen (noe usansynelig med rustfritt?), overtrykksventil, eller et sted på rørnettverket, men de to siste burde være synlig ved lensepunktet.

Pumpe  går uansett om det er kaldt eller varmt vann som tappes, men det kommer ikke vann ut. Ikke forskjell på kaldt eler varmt vann. Har ikke trykk. Har søkt meg frem til inntak av vv bereder. Tar jeg bort inntak til vv bereder og plugger den, så opparbeides trykk og pumpa stropper. Feilen må da ligger fra vv bereder og ut til kranene igjen. Eller? 

Hvaler1 skrev 8 minutter siden:

Fylles ikke den automatisk opp så lenge det er vann på ferskvannstanken

Normal prosedyre etter vinteropplag er å starte vannpumpa, åpne en varmtvannskran og slippe lufta ut samtidig som VV-berederen fylles med vann. Dette kan ta mange minutter avhengig av berederens størrelse og pumpas kapasitet. Er dette gjort?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 2 minutter siden:

Normal prosedyre etter vinteropplag er å starte vannpumpa, åpne en varmtvannskran og slippe lufta ut samtidig som VV-berederen fylles med vann. Dette kan ta mange minutter avhengig av berederens størrelse og pumpas kapasitet. Er dette gjort?

Overtok båten for 3 uker siden. Da skulle alt være i orden. Men på jomfrutur hjem så sviktet vanntrykk tog pumpa stoppet ikke. Forrige eier ha sagt at dette fungerte i hele sommer. Så regner med det. 

Vil du ta bilder av alle steder på varmtvannstanken det det går slange inn/ ut samt alle kraner/ ventiler du kan se?

Samt av vannpumpe, trykktank og evt?

Da er det lettere å svare spesifikt. Inntil da er det bare gjettelek og mange mulige scenarioer. ?

Pumpe som går hele tiden kan skyldes mangel på vann (oftest årsaken) , defekt vannpumpe (impeller knekt), mangel på vann, lekkasje, defekt trykkføler eller luft på feil sted i systemet. 

Kommer her og nå ikke på andre muligheter. 

Lekkasje burde du observert hvis den er ekstern. Hvis den er intern (mot motorens kjølevæske) burde motoren flomme over hvis du tar av lokket for påfylling. Har aldri hørt om intern lekkasje slik. 

Defekt trykkføler / -bryter burde uansett gitt vann i kranene. 

Tom vanntank vil jo selvfølgelig gi ingen vann, samt at pumpen går hele tiden og gi nettopp symptomet som du henviser til. Håper og regner med at du har sjekket at du faktisk har vann i vanntanken? (Et instrument som viser nivå kan lyve/ ha hengt seg.)

Kan det være en stengekran mellom vanntank (Ikke varmtvannstank, men vanntank) og vannpumpen?

Ved luft i vv bereder vil vannpumpe kunne gå, men hvis du åpner opp en varmtvannskran som er over vv tank fysisk så skal jo den lufte seg og det gå vann ut. Stenge da skal bygge trykk, og alt være som normalt.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 30 minutter siden:

Vil du ta bilder av alle steder på varmtvannstanken det det går slange inn/ ut samt alle kraner/ ventiler du kan se?

Samt av vannpumpe, trykktank og evt?

Da er det lettere å svare spesifikt. Inntil da er det bare gjettelek og mange mulige scenarioer. ?

Pumpe som går hele tiden kan skyldes mangel på vann (oftest årsaken) , defekt vannpumpe (impeller knekt), mangel på vann, lekkasje, defekt trykkføler eller luft på feil sted i systemet. 

Kommer her og nå ikke på andre muligheter. 

Lekkasje burde du observert hvis den er ekstern. Hvis den er intern (mot motorens kjølevæske) burde motoren flomme over hvis du tar av lokket for påfylling. Har aldri hørt om intern lekkasje slik. 

Defekt trykkføler / -bryter burde uansett gitt vann i kranene. 

Tom vanntank vil jo selvfølgelig gi ingen vann, samt at pumpen går hele tiden og gi nettopp symptomet som du henviser til. Håper og regner med at du har sjekket at du faktisk har vann i vanntanken? (Et instrument som viser nivå kan lyve/ ha hengt seg.)

Kan det være en stengekran mellom vanntank (Ikke varmtvannstank, men vanntank) og vannpumpen?

Ved luft i vv bereder vil vannpumpe kunne gå, men hvis du åpner opp en varmtvannskran som er over vv tank fysisk så skal jo den lufte seg og det gå vann ut. Stenge da skal bygge trykk, og alt være som normalt.

Skal ta noen bilder. Pumpe er ikke ødelagt. Den suger vann og pumper ut vann. Sjekket på forskjellige punkt langs vannslage ut av pumpa. Pumpa stoppe og fungerer normalt nå jeg har koblet ut inntaket til vv. Altså plombert slangen som skal inn til vv. Har fylt opp tanken så vet den er full. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...