Jump to content

Mister trykk, vannpumpe stopper ikke, lokalisert feil til varmtvannstank. Tips for løsning ønskes

Hvaler1

Recommended Posts

aebi skrev 4 minutter siden:

da har du en defekt varmevannslange ombord

Regna med det. Videre søk. Noe skal en søndag brukes til... Men skule da ikke den ha stoppa når jeg blokkerer  varmt vann ut fra vvb. Kkom samtid vann ut fra fordeler krysset når pumpa gikk. Er ikke det rart når vannet er kobla fra. Er det litt trykk som skapes i kranene som gjør det? Men bedre det enn at det tekniske utstyr er defekt. Noe tips på hvordan jeg kan midlertidig blinde av en slange uten noe form for riktig utstyr bortsett fra gaffatape... ?

Redigert av Hvaler1 (see edit history)

I og med at det ikke var endring da du blokkerte vann ut av vv bereder så er det nok IKKE lekkasje i varmtvannsslanger eller kraner. 

Da tenker jeg det må være luft i tank, eller lekkasje mellom ferskvann og kjølevæske.  Da burde det lekke ut av motor et sted. Feks hvis vannpumpe går åpne påfylling for kjølevæske på motor. Hvis flommer over er det feilen.

Hva skjer dersom du gjør alt som normalt, lar vannpumpe gå og åpner varmtvann i bysse og toalett? Kommer det luft eller vann?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

I og med at det ikke var endring da du blokkerte vann ut av vv bereder så er det nok IKKE lekkasje i varmtvannsslanger eller kraner. 

Da tenker jeg det må være luft i tank, eller lekkasje mellom ferskvann og kjølevæske.  Da burde det lekke ut av motor et sted. Feks hvis vannpumpe går åpne påfylling for kjølevæske på motor. Hvis flommer over er det feilen.

Hva skjer dersom du gjør alt som normalt, lar vannpumpe gå og åpner varmtvann i bysse og toalett? Kommer det luft eller vann?

Har nå bytta vannpumpe. Med en gang komme det greit med varmt vann og mindre kaldt vann. Åpnet en kran først Til det kom vann der., stengte den og åpnet  andre kraner. Det kommer vann, meget lite trykk. Etterhvert synker trykket  gradvis til det det ikke kommer noe eller bare skildrer. Ser att det er mye luftbobler i slangen fra vanntanken. Er kanskje der problemet ligger? Men det er helt tett i koblingene til vanntank. Hvor er det den lufta kommer fra? 

Da må du nesten fortelle oss detaljer om tanken. Ellers blir det bare skudd i blinde. Om bord i Hulda har vi en 125 liter tank med uttak i bunnen. Pumpen står rett på utsiden og har alltid tilløpstrykk. På linjen er det montert en trykkompensator (tom beholder med luft/akkumulator). Vv-bereder er på 40 liter. Når denne er tom, tar det kun noen sekunder før trykket i systemet er så høyt at pumpen stopper. 

Det er slike detaljer, noen av dem, vi trenger å vite. Legg ut bilde av vanntanken og tilkoblinger.

Hulda skrev for 18 timer siden:

Da må du nesten fortelle oss detaljer om tanken. Ellers blir det bare skudd i blinde. Om bord i Hulda har vi en 125 liter tank med uttak i bunnen. Pumpen står rett på utsiden og har alltid tilløpstrykk. På linjen er det montert en trykkompensator (tom beholder med luft/akkumulator). Vv-bereder er på 40 liter. Når denne er tom, tar det kun noen sekunder før trykket i systemet er så høyt at pumpen stopper. 

Det er slike detaljer, noen av dem, vi trenger å vite. Legg ut bilde av vanntanken og tilkoblinger.

Vanntanken ligger litt lenger ned enn pumpen. Altså motsatt av din. Uttak og inntak på tanken ligger på toppen. Vv tank på 30 liter. 

Oppdatering sidene jeg startet tråden:  det er byttet vannpumpe. Fungerer bedre men ikke optimalt.nå stopper pumpen men det tar lang tid. Trykket er bra med en gang man åpner. Best trykk nærmest pumpa.. Dårligst lengst fra pumpa. Etterhvert blir det kun sildring i kranene. Jo mer vann som tappes jo lenger tid tar det før pumpa for opparbeidet nok trykk og stopper. Så det må være noe luft her et sted. Har kjøpt en trykktank. Ikke montert. Det vil vel hjelpe, men det er vel noe galt i systemet uansett. Mistenker det er derfor den gamle pumpa til slutt ga opp. Har jobbet for mye for lenge. bildet nr 1: uttak av ferskvann til pumpa. Bildet nr 2. vann til vinduspyler

IMG_20200810_101411.jpg

IMG_20200810_101432.jpg

Jeg synes dette høres omtrent ut som det som jeg går gjennom hver vår når systemet fylles opp etter vinterkonsevering. Pumpa går lenge og det blir ikke trykk i systemet før jeg har fått fyllt opp varmtvannstanken. Hos meg må jeg fylle opp med 40 liter, og det kan ta ganske lang tid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sikkerhetsventilen din inneholder vanligvis en tilbakeslagsventil!

Det kan være at den har pakket seg med dritt slik at det så vidt er gjennomstrømning. Dermed klarer ikke pumpen å kompensere for mengden når du tapper varmt-vann.

Demonter sikkerhetsventilen og sjekk at tilbakeslagsventilen ikke er pakket med sedimenter!

Evt!.

Hvis den skulle være defekt:

Du får kjøpt en ny hos Biltema (Finnes i flere trykk-klasser, men den til 7,5 bar skulle nok passe).

Sikkerhetsventil for VV tank

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg er enig med Hulda. Det var et godt tips. Skru av slangen med vann til vannpumpen, og sett den ned i en bøtte eller kanne der du kan fylle på vann mens pumpen suger vann. Da kan du få kontrollert om pumpen faktisk får nok vann til å bygge opp trykk, eller om den bare suger i et vakuum.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hulda skrev for 10 timer siden:

Jeg ville skrudd slangen av tanken og stukket den ned i en bøtte vann og kjørt pumpen. Da ser du om feilen ligger i tanken.

Har nå testet dette. Og da ble det en annen verden. Full fres og ingen problem. Altså tanken gir falsk luft. Er vel bare og sjekke koblingene samt om ispeksjonslokket er tett? Kan punpetoalett som henter vann fra tanken ha noe påvirkning her? Om det brukes feil ved pumping. Er 2 jo en vippebryter der du i den ene posisjon Pumper vann,  og i den andre  pumper luft. Må innrømme jeg ikke vet hvordan dette virker inn. 

Da er det jo godt håp om å få fikset dette raskt :thumbsup: 

Kan det være tett lufting til vanntanken? Altså at det dannes vakuum i vanntanken når pumpen går, slik at pumpen ikke klarer å suge mer?

Hva skjer dersom du prøver å blåse inn i tanken (fra slangeenden som egentlig skal inn på vannpumpen)? Er det lett å blåse, eller mye motstand?

Har du inspeksjonshull til vanntanken?

I tilfelle åpne det og lys med god lommelyk og se om du kan se slagg eller andre urenheter i bunnen av tanken. Mulig den burde vaskes. Klorin er fint å bruke der, men må skylles ut i løpet av rimelig tid for å ikke sette lukt. Jeg renser gjerne tanken min med klorin én gang hver vår, deretter skyller ut med to vanntanker før jeg tar den i bruk til drikkevann. 

Hvis mye motstand når du blåser i enden, hva skjer dersom du demonterer slangen fra vanntanken og prøver å blåse igjennom?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

Da er det jo godt håp om å få fikset dette raskt :thumbsup: 

Kan det være tett lufting til vanntanken? Altså at det dannes vakuum i vanntanken når pumpen går, slik at pumpen ikke klarer å suge mer?

Hva skjer dersom du prøver å blåse inn i tanken (fra slangeenden som egentlig skal inn på vannpumpen)? Er det lett å blåse, eller mye motstand?

Har du inspeksjonshull til vanntanken?

I tilfelle åpne det og lys med god lommelyk og se om du kan se slagg eller andre urenheter i bunnen av tanken. Mulig den burde vaskes. Klorin er fint å bruke der, men må skylles ut i løpet av rimelig tid for å ikke sette lukt. Jeg renser gjerne tanken min med klorin én gang hver vår, deretter skyller ut med to vanntanker før jeg tar den i bruk til drikkevann. 

Hvis mye motstand når du blåser i enden, hva skjer dersom du demonterer slangen fra vanntanken og prøver å blåse igjennom?

Blåst gjennom til pumpeenden. Lett så den e rikke tett. Blåst fra pumpeenden inn i vanntsnken. Tungt. Så konkludere rmed at det er tett.  Får ikke opp inspeksjonsluken. Skruene sitter hardt som f... Får spraye på med wd40. Kanskje sunt når det er i drikkevann. Men får rense med klorin p senere.leste 1 ml klorin per liter vann. Og har heller ikke stor nok stjerneskrutrekker tilgjengelig. Tenker og bruke trykkluft og se om jeg får blåst det rent. 

Oppdatering: brukte en jpndpumpe for luftmadrass. To drag så var det blåst rent, elle rihvertfall forsvant det som sperret for vanninntak. Så da er trykket nor alt og pumpe stopper opp umiddelbart. Men hva er det som tetter inntaket? Er jo bare vann der

Bare vann? I en slik tank dannes det alger og slim over tid. Å åpne vanntanken en gang i året og skrubbe den ren innvendig er vanlig rutine for mange av oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvaler1 skrev 22 minutter siden:

To drag så var det blåst rent, elle rihvertfall forsvant det som sperret for vanninntak. Så da er trykket nor alt og pumpe stopper opp umiddelbart. Men hva er det som tetter inntaket? Er jo bare vann der

Det er det nok ikke. Så hardt blir ikke vannet på denne årstiden. Så du har nok fremmedlegemer i tanken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg anbefaler å få åpnet inspeksjonsluken og sett fysisk hva som er på innsiden. Alt annet blir gjetting. 

Kan være alt fra noe som en gang er mistet ned i påfyllingen, til alger og slikt dritt. 

Hvis du har plass over hullet på inspeksjonstanken så kan det være ok å bruke en slagtrekker. Det kan se brutalt ut, men den gir et rykk i riktig retning samtidig som slaget fører til at den ikke glipper så lett: 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/slagtrekker-2000032610

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...