båtgutten22 Startet 8.August.2020 Link til dette innlegget Startet 8.August.2020 hei, jeg kjørte på en planke bit i førresfjorden med min yamaha 9.9. jeg kjørte i 17 knop og hørte et dunk. tok og inspirerte skadene og det eneste skaden jeg så var at den ene propeller bladen var bøyd til en 90 graders vinkel. det var ca 3cm av bladen som ble bøyd. jeg kjørte på fullt gass igjen men den gikk som normalt. hva burde jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Bytte eller rette proppell. Sitér dette innlegget Link to post
båtgutten22 Svart 8.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 The Saint skrev 20 minutter siden: Bytte eller rette proppell. men er det nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
båtgutten22 Svart 8.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 båtgutten22 skrev Just now: men er det nødvendig? det er bare pitte litt av tuppen Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Kjør videre til det ikke er noe blad igjen, og da tar du årene fatt.. Du har allerede fått svaret du etterlyste. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 båtgutten22 skrev 6 minutter siden: men er det nødvendig? 3 cm bøyd på ene propell bladet vil gi kast. Hva som er nødvendig å gjøre er litt opp til deg selv. Er ingen som kommer til å si at det går bra de neste 10 åra og gi deg en garanti på dette. Minimum er å rette propellen. Jeg ville ha skiftet den. Får du kast i propellen så får du også mere slitasje på lageret osv... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 båtgutten22 skrev 43 minutter siden: hva burde jeg gjøre Kjøpe ny propell, evt. få tak i en brukt fra f.eks. Finn.no. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
The Saint Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 båtgutten22 skrev for 2 timer siden: men er det nødvendig? Ingenting er nødvendig før det plutselig er brå stopp. Spørsmålet er heller, vil du være sikker på at det ikke blir brå stopp? Svaret er enkelt, vil du være sikker på at du ikke får problemer ved ett eller annet tidspunkt... Skift eller få rettet propell. Skjekk også propell aksling for kast. Eller la det være og håp på det beste og at det ikke stopper for langt ut til havs. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 Koster nesten ingenting å kjøpe ny propell. Vurder først om du trenger en større eller mindre etter egenskapene med å komme i plan vs toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 Ved å ikke rette eller bytte propell risikerer du kast, som igjen sliter deler i undervannshuset mye raskere enn de er laget for. Resultatet kan bli feks havari i gir pga vanninntregning. Da kan det bli veldig dyrt å fikse i forhold til å rette eller bytte propell nå. I tillegg vil slike skader på propell også kunne øke kavitasjon, som gjør at propellen ødelegges ved bruk. Rådet som står er å rette eller bytte propell. Det er det beste. Du kan bruke motoren videre slik den er, men da risikerer du store følgeskader samt at du en dag blir liggende utpå uten fremdrift. Ny propell koster rundt 800,- Hvis båten er litt tung å få i plan med propellen du hadde kan du gå ned en størrelse. Hoppet den i plan og du fikk litt lite toppfart kan du sikkert gå opp en størrelse. Evt beholde samme størrelse som du har om alt var ok. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.