Søkende Startet 9.August.2020 Del på Facebook Startet 9.August.2020 Hei. Trenger noen råd før et eventuelt båtkjøp. Har hatt båt tidligere, men det begynner å bli noen år siden nå. Nå når båtsuget kommer tilbake så går tankene mot en større båt, ca 35 fot. Er dette galskap eller lar det seg håndtere? Har ikke erfaring med båt større enn 24 fot fra før, men tenker at 2 motorer og baupropell gjør livet noe enklere. Noen her med erfaring fra tilsvarende? Er takknemlig for gode råd og tips Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Dette favner vidt. Ikke noe problem med 35 foter. Dette er det bare å trene på, ikke i båthavna kanskje. 2 motorer, vel vel, blir jo mer utgift til drivstoff. Med baugtrøster er det ikke noe problem med en motor. Og så er tingen ny eller gammel båt....det kommer sikkert flere gode innlegg etterhvert. Uansett lykke til, dette blir en spennende tid både for deg og lommeboka. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Hva er budsjettet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 (redigert) Rent praktisk mhp det å føre båten er det helt iorden. Jeg legger fra og legger til alene med min 37 foter. Har øvd en del oppigjennom :-) mvh Windy37GM Redigert 9.August.2020 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 Martine29 skrev 1 time siden: Dette favner vidt. Ikke noe problem med 35 foter. Dette er det bare å trene på, ikke i båthavna kanskje. 2 motorer, vel vel, blir jo mer utgift til drivstoff. Med baugtrøster er det ikke noe problem med en motor. Og så er tingen ny eller gammel båt....det kommer sikkert flere gode innlegg etterhvert. Uansett lykke til, dette blir en spennende tid både for deg og lommeboka. Ja, må nok øve i rolige omgivelser. Tenker litt på vind når man skal til land, men det er vel slik at en mindre båt blåser lettere avsted enn en stor😃 Får utnytte noen båtvenner! Ja, blir spennende tider som kommer Sitér dette innlegget Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 BårdK skrev 1 time siden: Hva er budsjettet ditt? Hei. Jeg lander på 1 mill eller litt over Sitér dette innlegget Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 (redigert) Windy37GM skrev 1 time siden: Rent praktisk mhp det å føre båten er det helt iorden. Jeg legger fra og legger til alene med min 37 foter. Har øvd en del oppigjennom :-) mvh Windy37GM Takk for svar. Det må bli mye øving, det er helt sikkert. Tenkte at å gå direkte på en stor båt kanskje var dumt, men har ikke lyst til å kjøpe å selge meg oppover heller. Redigert 9.August.2020 av Søkende (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 (redigert) Søkende skrev 15 minutter siden: Tenkte at å gå direkte på en stor båt kanskje var dumt, Det går fint. Øv litt så får du snart inn erfaringen du trenger for å håndtere båten. Så kan du bygge deg litt erfaring over tid og kjenne dine begrensninger i begynnelsen. Båtfolk er jo nådeløse når hele brygga sitter å klaner på neste båt som skal legge til. Redigert 9.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Øve masse så går det fint. Kunsten å avbryte en tillegging før det går galt er undervurdert. Bare å prøve igjen. 2 motorer og baugpropell gjør underverker :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
pipe Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Windy37GM skrev 2 minutter siden: Kunsten å avbryte en tillegging før det går galt er undervurdert Ja, det er bedre å bli stemplet som nybegynner med mer penger enn vett av 80% av tilskuerne ved å avbryte tillegging enn å dunke i brygga å fjerne enn vær tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Det er ikke noe som er lettere å kjøre enn en 1-motors aksling-båt, med thruster foran og bak. Med fjernkontrollen i hånda i tillegg.. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Søkende skrev for 1 time siden: Hei. Jeg lander på 1 mill eller litt over Da kan du få mye båt. 2 eller 3 kabiner? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Søkende skrev for 3 timer siden: 2 motorer gjør livet noe enklere. Det gjør livet enklere helt til du skal ta service Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
andersb Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 2 motorer og baugpropell = 0 stress. Lettere å legge til med enn gamle trolig. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Jeg går mye alene i båten. 35 fot, en motor på aksling, thruster foran og bak. Sistnevnte kunne med fordel vært en størrelse eller to opp. Men det gå greit. Hadde to års erfaring med 29 fot (en aksling, ikke thruster bak) før denne. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 pipe skrev for 2 timer siden: Ja, det er bedre å bli stemplet som nybegynner med mer penger enn vett av 80% av tilskuerne ved å avbryte tillegging enn å dunke i brygga å fjerne enn vær tvil. Ha Ha 😃 Greit å ha det i tankene. Skjønner på meldingene som kommer at det ikke er noe å frykte. Ta det rolig å øve mye, så kommer jeg nok inn i både havner og andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 Key Freak skrev 1 time siden: Jeg går mye alene i båten. 35 fot, en motor på aksling, thruster foran og bak. Sistnevnte kunne med fordel vært en størrelse eller to opp. Men det gå greit. Hadde to års erfaring med 29 fot (en aksling, ikke thruster bak) før denne. Takk for kommentar. Ser at de fleste har trua på at det går bra 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 andersb skrev for 1 time siden: 2 motorer og baugpropell = 0 stress. Lettere å legge til med enn gamle trolig. Ok. Takk 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Søkende Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 Worry II skrev for 2 timer siden: Det er ikke noe som er lettere å kjøre enn en 1-motors aksling-båt, med thruster foran og bak. Med fjernkontrollen i hånda i tillegg.. 👍 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Søkende skrev for 4 timer siden: Hei. Jeg lander på 1 mill eller litt over Da kan du kjøpe min :-) Windy 37 Grand Mistral, 2 motorer og baugpropell... Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
pipe Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Windy37GM skrev 5 minutter siden: Da kan du kjøpe min :-) Windy 37 Grand Mistral, 2 motorer og baugpropell... Er du lei og skal gå på land? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Neida, bare et pitstop :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bellil Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Jeg startet båtkarrieren med Bavaria 32 Sport med to motorer og baugpropell. Startet helt i slutten av august og det var gull for da var det god plass i havner. Første hjemkomst sleit jeg med bakking inn i en tom 8-meter bås 🤔 Det går bedre nå Øvde en del på ledige bøyer rundt omkring. 35-ish bør ikke være noe større problem. Kjør på 👍 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
nordan family 27 Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Jeg har gått andre veien - fra 36 fot med 2 motorer og stort vindfang til skjærgårdsjeep på 16 fot. Det var mye lettere å legge til med storbåten (!). Men det syntes jeg ikke i starten når jeg fikk storbåten... Gikk fra 27 til 36 (dvs 39 iflg papirene). Det er noen ting som er annerledes. Eksempelvis holder du ikke igjen båten ved vind slik man kunne med en mindre båt. Man velger dreggplass litt annerledes for å få 10-12 tonn til å ligge godt i vinden er ikke det samme som å få 25 fot og lite vindfang til å gjøre det samme. Sånn sett er stor båt veldig begrensende. Overraskende mye begrensninger. Men svai-livet er fantastisk. Når du har regnet deg frem til hva stor båt koster, så opphøyer du det i annen og ganger med pi. Jeg hadde ikke på forhånd fantasi til å tenke på hvor mye penger det går med til stor båt. Er det mulig???? Ja det var visst det..... Men med minne som en gullfisk har jeg vel stor båt igjen bare ungdommen er ferdig med vil ikke / skal ikke osv og jeg får større plass i havna. Men da tror jeg seilbåt vurderes. Det har vi hatt før, og er et ganske annerledes båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Søkende Svart 10.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2020 Bellil skrev for 9 timer siden: Jeg startet båtkarrieren med Bavaria 32 Sport med to motorer og baugpropell. Startet helt i slutten av august og det var gull for da var det god plass i havner. Første hjemkomst sleit jeg med bakking inn i en tom 8-meter bås 🤔 Det går bedre nå Øvde en del på ledige bøyer rundt omkring. 35-ish bør ikke være noe større problem. Kjør på 👍 Supert! Takk for svar. Omtrent slik jeg har sett det for meg 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.